Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

intressant läsning, vad rekommenderar ni till en imac(aug 07) Förstår mig inte på alla betäckningar och skulle uppskatta en länk jag kan klicka och beställa från Tänkte köpa 2gb.. all hjälp uppskattas

Macotekets hemsida kan du klicka på din modell och då får du en lista på de minnen som passar just din dator. Du kan även beställa dem förstås. Det finns säkert fler ställen.

1000 tack, vad skiljer DDR2 SO-DIMM PC5300 (667 MHz) 2 GB från DDR2 SO-DIMM PC6400 (800 MHz) 2 GB? 2GB och jag är glad..:)

Ursprungligen av wildcard:

1000 tack, vad skiljer DDR2 SO-DIMM PC5300 (667 MHz) 2 GB från DDR2 SO-DIMM PC6400 (800 MHz) 2 GB? 2GB och jag är glad..:)

Klicka på äpplet högst upp till vänster och välj, "about this mac" sen kollar du under Hardware -> Memory. Där står speeden på minnena du har idag. Du köper samma hastighet som du har idag.

Ingen ide o köpa snabbare än den du har för allt anpassas efter de långsammaste.

Jag tippar på att du har en 667MHz:are.

Du kan även leta upp din modell här:
Crucial Memory Advisor™ tool
Memory upgrades, flash media, and usb storage at Crucial.com

Där får de veta mer om din burk.

/manne

yes. Jag sitter med;
Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz

Är det alltså smartast att köpa ytterligare 1GB, jag hade hoppats kunna köpa en 2a och få 3GB. Ingen idé?

> Robban

Jodå, det är bättre med 3 än med 2 GB. Men som Emanuel sa ska du ska inte snabbare minne än 667 MHz, eftersom det inte är någon idé. Alltså satsa på DDR SDRAM 667 MHz. 2 GB om du har råd och behöver det.

super, det blir o beställa innan lönen är slut

Gör så. Själv kör jag med 3GB också pga att min MBP inte klarar av mer.

Fick minnet idag, har både läst instruktioner i boken som följde med min mac och olika råd och beskrivningar jag hittat på nätet. Något speciellt jag ska tänka på innan jag börjar, har läst om en hel del missöden vid minnes uppgraderingar?

Hasa inte runt i filttofflor över heltäckningsmattan. Även om du inte gör det, se till att peta på något jordat innan du fingrar på minnena eller andra kretsar i datorn. Första gången man byter minne törs man inte trycka dit dem ordentligt. Lite mer våld än vad som känns bekvämt brukar behövas (vänd dem rätt först!).

Annars står allt du behöver veta förmodligen i manualen. Lycka till.

MacBook

Bara för att jag inte hittat någon liknande fråga så skriver jag ett nytt inlägg.

Det är angående uppgradering av ram i en BlackBook.

Har 2x1Gb orginal just nu. Går ganska segt när jag har igång många program, speciellt med iTunes, Mozilla och Paralells samtidigt. Tänkte köpa 2x2Gb från Corsair från Inet, billigt.

https://www.inet.se/datorkomponenter...67mhz/5302541/

Min dator är:
Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook4,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 800 MHz

Jag kan väl uppgradera till två sådana minnen? Blir det då 4Gb på datorspecifikationerna eller bara 3gb?

Jag kör senaste Leopard.

//Joakim

Så va de klart! tack för hjälpen

Hehe. Du ska inte vara orolig. Så länge man inte använder våld så löser det sig. Men kul att du fixat det.

Hej joakim, minnena du länkar till ska fungera bra till din modell.
Din macbook klarar 4GB RAM och har support för: DDR2 PC2-5300

ImageShack - Hosting :: picture1ts4.png

Bara att köpa

Bevaka tråden