Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera MySQL 5 på Leopard

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-22 12:26

Hej!

Jag läser just nu en databaskurs där vi ska använda oss av MySQL.

Jag laddade ner MySQL community server 5 från mysql.com (.dmg)

Jag har kört installationen men vad gör jag sen?
Har läst massor med guider osv men förstår ändå inte.

Till att börja med så fattar jag det som som att MySQL ska installeras i user/local?
Det finns inte ens någon local mapp under min användare.

Så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara för mig hur jag ska gå
till väga för att få det att funka, dvs. hur installera samt vilka kommandon jag ska använda mig av i terminalen för att få igång det.

Tack på förhand.

Fredrik

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-11-22 13:00

Om du tittar en gång till så ser du att sökvägen är /usr/local, inte user eller Users. Detta är en katalog som inte syns i Finder, utan man får använda Terminal.app för att kika i den.

För övriga frågor när det gäller att få igång MySQL på Mac OS X, har du läst manualen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-24 10:05
Ursprungligen av spot:

Om du tittar en gång till så ser du att sökvägen är /usr/local, inte user eller Users. Detta är en katalog som inte syns i Finder, utan man får använda Terminal.app för att kika i den.

För övriga frågor när det gäller att få igång MySQL på Mac OS X, har du läst manualen?

Det går ju faktiskt att bläddra i dessa mappar i Finder om man använder "Gå till mapp". Det är ofta smidigt när man vill kontrollera UNIX-installationer som t.ex. MySQL.

  • Medlem
  • 2007-11-22 14:25

Tack! Verkar som att jag kommit en bit på vägen iaf!

En sak till. Det är så att vi har fått två stycken färdiga databaser som vi ska gå igenom
och jobba med, vart ska jag lägga dom för att komma åt dom?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 16:35

Du måste importera dom. Det står oxå i documentationen hur man gör.

Vet inte om MySQL har upgraderat paketen för Leopard. Du kanske måste ändra lite i terminalen för att få mysql att fungera riktigt.

//Rob

Det finns färdiga paket med mysql, php och annat att ladda hem, på så vis slipper man fiffla i några systeminställningar. Det har tidigare nämnts i http://www.99.se/utveckling/227697-binary-foer-mysql-i-leopard.html

  • Medlem
  • 2007-11-25 17:34

Tack!

Xampp var onekligen smidigare. Verkar iaf som att jag fått det att rulla, men jag har ett problem som kvarstår. Som jag skrev tidigare så har jag befintliga databaser som jag ska använda, hur importerar jag dom?

Ursprungligen av tuffo:

hur importerar jag dom?

Du har säkert redan kommit på detta men jag skriver det ändå. De databaserna du hade tidigare ska du dumpa til .sql filer och sedan beroende på GUI tool du använder så importerar du dessa filer på olika sätt. I Navicat heter det execute batch file och i MySQL Tools Administrator heter det restore.

1
Bevaka tråden