Bygga av reservdelar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-05-12 21:39

Finns de nån shop som säljer moderkort, cpu m.m som reservdelar?

tänkte att det kanske var billigare...
G4orna i en Amiga går en sådan att sno?
hur e de me ett moderkort i en sån? nästan säker på att de inte funkar, but how could I know?

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 21:53

En kille i usa har dragit igång försäljning av powermac kit CoreComputer och är väl det närmaste en "shop" jag kan komma på, alternativet är ju annars det vanliga, nämligen ebay.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-05-12 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
En kille i usa har dragit igång försäljning av powermac kit CoreComputer och är väl det närmaste en "shop" jag kan komma på, alternativet är ju annars det vanliga, nämligen ebay.

beställa från utlandet blir ju jätte billigt

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-05-13 19:07

Måste väl finnas nåt ställe i Svea där det säljs moderkort!?:(

Snacka med lokal ÅF om du inte kan få köpa reservdelar från dem...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-05-13 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Snacka med lokal ÅF om du inte kan få köpa reservdelar från dem...

hmm hehe ÅF?

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 19:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky Johansson
hmm hehe ÅF?

aterforsaljare

"Officiella" reservdelar är alltid svindyra. Ett reservdelsmoderkort kostar nästan garanterat dubbelt så mycket som en komplett begagnad maskin. Fråga för all del men vänta dej inte bättre.

Tricket är väl att köpa en taskigt utrustad begagnad maskin med fungerande moderkort. Säg, en maskin utan utbyggt minne. Ännu bättre är det förstås om maskinen är lite kass, kanske trasig CD, trasigt hölje... Hittar man en sådan har man riktig tur.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-05-14 00:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Tricket är väl att köpa en taskigt utrustad begagnad maskin med fungerande moderkort. Säg, en maskin utan utbyggt minne. Ännu bättre är det förstås om maskinen är lite kass, kanske trasig CD, trasigt hölje... Hittar man en sådan har man riktig tur.

Hur funkar det egentligen?
Hur vet jag att ett moderkort fungerar med en ny G4 processor?

• Medlem
  • 2003-05-14 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky Johansson
Hur funkar det egentligen?
Hur vet jag att ett moderkort fungerar med en ny G4 processor?

Apple har ofta konstruktionen med ett separat dotterkort som processorn sitter på och man byter ut det när man uppgraderar sin processor. Uppgraderingstillverkarna anger ju vilka maskiner man kan uppgradera med en given uppgradering.

Tex går det att sätta i en G4 i så gamla maskiner som 7500/7600/8500 etc och visst går det fortare. Däremot så går det inte att jämföra med en ny maskin med samma klockfrekvens eftersom den nya maskinen har snabbare minnen och buss.

liszt

1
Bevaka tråden