Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Messenger for Mac läggs ned, för att återuppstå?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det jag hoppas dom gör är ju att släppa exakt samma funktioner för mac som för windows. Anledningen till att jag alltid går tillbaka till en annan msn klient än messenger är att den saknar funktioner som windowsversionen har, så man byter till en annan för att slippa bli mobbad av sina windowskompisar.

Microsoft har ju sagt att det skall funka med videokonferens mellan Mac och PC "snart" (inom ett decennium typ...). Ngn som vet ngt om detta ?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 01:04
Ursprungligen av Goflorp:

Microsoft har ju sagt att det skall funka med videokonferens mellan Mac och PC "snart" (inom ett decennium typ...). Ngn som vet ngt om detta ?

Läs mitt inlägg i tråden

Ursprungligen av RockyMontana:

Tycker också det var rätt märkligt gjort.
Lyfta över det till en seperat tråd kan jag köpa, men ta bort dem helt när diskussionen är igång känns ju rätt märkligt...
Men jäjä... Så är det på det här forumet...

Hade sido-diskussionen varit en annan typ av inlägg, så hade de kanske lyfts ut till en egen tråd.

Men när det handlar om att en tråd glider från ämnet och blir till:
"Jag tycker Adium är bättre",
"Det finns ju alltid aMSN också"
...som inte har någon relevans alls i den här tråden,
...och som redan diskuteras på en massa andra ställen på forumet,
så tyckte jag det var bättre att bara ta bort dem.

Och en kommentar till företeelsen att starta sido-diskussioner om sido-diskussionerna:
Om man ser något som man inte gillar i en tråd, så finns det många saker man kan göra:
- man kan klicka på Rapportera-knappen
- man kan starta en tråd i Feedback-forumet
- man kan skicka ett PM till personen i fråga om man vill diskutera saken privat

Men man ska inte skriva ännu ett OT-inlägg i tråden för att klaga på att tidigare OT-inlägg tagits bort.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 16:49

Har också smygtittat

Ursprungligen av Chaosstar:

Var väll iofs väntat...

MacWorld: Slopat PPC-stöd i Messenger 8

Sånt här blir jag faktiskt lite lack på. Min G5 Quad är en mycket mer kompetent maskin än min MacBook Pro.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-21 20:09
Ursprungligen av Chaosstar:

Var väll iofs väntat...

MacWorld: Slopat PPC-stöd i Messenger 8

Ja, det var väntat att IDG inte skulle kolla upp sina källor, för i artikeln står det FÖRMODLIGEN...

Och det baserar dom en intern alfa version, som läckt ut.. SUCK

hur kommer video-kvaliteten vara? skype suger ju. ichat är bra.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-21 20:11
Ursprungligen av el gringo:

hur kommer video-kvaliteten vara? skype suger ju. ichat är bra.

Det här är ju ett mac forum, inte ett spåforum.

Jag tycker att kvalitén på codec'en är riktigt bra då det är samma som används i Office Communication Server.

För övrigt så har skype också en bra codec tycker jag. Kan du specificera vad som suger?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 17:55

Kommer det bli bättre filöverföringar (för jag antar att nya tekniker kommer användas till Adium)?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-21 19:10
Ursprungligen av Adzam 1:

Kommer det bli bättre filöverföringar (för jag antar att nya tekniker kommer användas till Adium)?

adium, eller snarare libpurple hade inte ens stöd för den gamla tekniken sist jag kollade. Enbart via server.

Försök hålla er till ämnet (Adzam, Csoft). Självklart är det tillåtet att göra jämförelser med andra klienter, men när det börjar handla om nya funktioner som eventuellt kommer i Adium, så är vi lite för långt utanför ämnet, tycker jag.

Den här tråden ska handla om nästa version av Messenger.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 21:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Försök hålla er till ämnet (Adzam, Csoft). Självklart är det tillåtet att göra jämförelser med andra klienter, men när det börjar handla om nya funktioner som eventuellt kommer i Adium, så är vi lite för långt utanför ämnet, tycker jag.

Den här tråden ska handla om nästa version av Messenger.

/Mod

Ok förlåt, var inte min mening att dra det långt utanför ämnet. Tyckte att det fungerade rätt bra här då jag har för mig att Adium är beroende av nya tekniker just från Microsoft och andra företag för utvecklingens skull.

Tar det i någon annan tråd istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-15 18:52
Ursprungligen av acke:

Betyder det att man kan logga in på Messenger via iChat? Tex.

Ursprungligen av theplague:

Betyder det att man kan logga in på Messenger via iChat? Tex.

Om Apple lägger in stöd för det, ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-15 20:12
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om Apple lägger in stöd för det, ja.

Det tror jag garanterat kommer att hända.

Ursprungligen av acke:

Det tror jag garanterat kommer att hända.

Ja, det betvivlar jag inte. Däremot så tror jag att MSN är skapligt "bortglömt" idag. Det känns som att många användare har gått till Skype eller rent av Facebook.

Ja i alla fall i min bekantskapskrets är MSN helt dött, skulle tro att Facebook tagit de flesta tack vare sina appar till iOS och Android.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-15 22:26

Håller med Tobias. To little, to late - som man brukar säga. Facebook har. i alla fall i min vänkrets, tagit över helt. Nu när man även kan ringa upp varandra på FB blir det nog ännu tyngre för MSN. Jag för min del som bor utomlands använder FB plus Skype om jag behöver att ringa upp någon i Sverige.

Jag tror knappast att nån går från Windows Live Messenger till Skype.
Dock har ni rätt i att en del börjar ge upp WLM för Facebook Messenger.
Jag använder WLM fortfarande, men det blir mer sällan att jag skriver till nån där.
Antar att de som vill vara anonyma, sexchatta och sånt kanske håller kvar i WLM ett tag till, men sen kommer nog WLM gå samma väg som ICQ till förmån för Facebook Messenger.

Jag tror att vi i framtiden kommer att få se ett utbyggt Facebook med multipla tjänster, chatt, video, community, osv. Möjligen i kombination med att t.ex. Apple slår ihop SMS med iChat samt slår ihop Mobiltelefoni med Facetime.
Google+ ser jag redan som dött, men man vet aldrig vad för annat nytt som kan dyka upp och ta vår gunst.
Den som lever får se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-18 17:45

Hittade en MSN-plugin för iChat som verkar lovande. Den får duga tills Apple implementerar riktigt stöd.

Cocoon - The MSN plugin for iChat

Ursprungligen av tony:

Hittade en MSN-plugin för iChat som verkar lovande. Den får duga tills Apple implementerar riktigt stöd.

Cocoon - The MSN plugin for iChat

Har inte hänt något på evigheter och skaparen svarar inte på mail.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-19 08:54

Får sälla mig till dig i detta, inget har hänt (mer än att fler har frågat vad som händer med pluginet) på ett par månader.
Blir nog till att vänta tills det kommer en XMPP-baserad lösning istället.

Ursprungligen av illerG:

Har inte hänt något på evigheter och skaparen svarar inte på mail.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-18 19:54

Synd bara att den enbart ska stöda OS X 10.7

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-12-19 08:55

Har för mig att detta är pga att iChat i OSX Lion har stöd för 3:e parts plugins. Jag är osäker på om iChat för L/SL har uppdaterats med det stödet.

Ursprungligen av mattem:

Synd bara att den enbart ska stöda OS X 10.7

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-19 17:53

OK, då får man hoppas på att Apple uppdaterar iChat med stöd både för L/SL och Lion.

betyder det att man kan köra OSC/Lync också?

Bevaka tråden