Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tycker inte att det verkar vara så grymt bra. känns mer som en uppsnyggad version av webradio där du själv väljer låtarna. Men jag gillar denna tråden för alla som tigger invites trots att flera har skrivit att det inte är nån idé att tigga för invites finns inte

  • Medlem
  • 2007-11-05 01:19

Jag vill också ha en invite från någon som inte känner mej eller bryr sej om mej!
Oh, wait.. jag har ju redan ett konto

Webbradio där man kan välja låtar själv, och det tycker ni inte verkar så grymt?

Om jag kallar det iTunes där du slipper ha låtarna på hårddisken, och har tillgång till all världens musik fem sekunder bort gratis, är det fortfarande inget att ha? Det tycker i alla fall jag! Programmet är sjukt snabbt, snyggt och enkelt.

Fan vad alla verkar negativa! Jag blir väldigt irriterad över det.

Ok om man inte tycker idén är bra, ännu bättre om man har argument för varför man inte tycker det. Men ni som klagar över oss som ber om invites (och det är självklart att vi reggat oss på sidan också, vi är inte dumma), håll det för er själva är ni snälla.

Capeman: So what om någon registrerat sig bara för att "tigga" (man skulle kunna använda benämningen "be om" också, men det beror självklart på ens egna inställning) ?
Jag har ofta delat ut invites till olika saker, bl a gmail och Joost när de var nya. Vill folk ha, varför vara fittig och egoistisk? Visst, just gmail kanske man ville spara ett par invites, men ge bort resten.
Jag har själv varit medlem här i lite mer än 2 år, och jag ser inte hur antalet inlägg definierar hur invites-lämplig man är. Du däremot, kommer jag aldrig ge någon som hlst invite och jag hoppas att ingen annan heller kommer att göra det. Jag hoppas dock ännu mer att du aldrig kommer att fråga om invites, då det enligt dig bara är tiggeri.

Dela ut till era vänner och bekanta först! Men har ni invites över, varför inte glädja andra människor med dem?

Jag inser att jag klagar mycket, men det är knappast värre än vad vissa andra gör, och jag ber om ursäkt såhär i förväg redan eftersom jag oftast inte skriver såhär. Jag blev bara så irriterad över vissas inställning. Själva meningen med invites är att man ska dela ut dem så att fler kan få ta del av programmet.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Jag har själv varit medlem här i lite mer än 2 år, och jag ser inte hur antalet inlägg definierar hur invites-lämplig man är. Du däremot, kommer jag aldrig ge någon som hlst invite och jag hoppas att ingen annan heller kommer att göra det. Jag hoppas dock ännu mer att du aldrig kommer att fråga om invites, då det enligt dig bara är tiggeri.

Jag skulle självfallet aldrig få för mig att tigga invites. Dessutom är det ju extra korkat om de som är registrerade skriver att det inte finns några invites att ge ut. Halva tråden består av folk som ber om invites, tycker det är meningslöst. Se t ex på InsanelyMacs forum där tiggeri av invites är förbjudna i alla trådar utom en, just därför att folk till slut spammade sönder alla trådar med invitestiggeri. Antalet inlägg definierar inte hur "invites-lämplig" man är, men när folk reggar sig mer eller mindre enkom för att be om invites som inte finns, då är det bara irriterande. Om man nu känner att behovet av en invite är så stort är det väl bättre att man spammar trådskaparen med PM istället för att förstöra tråde. Så får vi se hur roligt trådskaparen tycker att det är.

Hehe, jo... det skulle nog inte heller vara så populärt.
Fast du har nog ganska mycket rätt i det du säger. Det blir lätt så att trådar blir fulla med invites-tiggeri istället för att få mer substans och en diskussion om själva ämnet.
Att det inte finns några invites är något jag missade när jag bad om min, my bad

Nu kan vi gå tillbaka till ämnet; Hur tycker de som kan komma in att det är?
Jag vet egentligen inte om jag kommer gilla det eller inte, lite även därför jag ville ha en invite (som inte finns nu, men skit i det=p ) eftersom jag ville testa.
Har hittils inte riktigt fastnat för något annat sånt där streamingprogram, varken "vanliga" eller såna som är framtagna för att hitta låtar man förmodligen kommer att gilla.
Inte ens webradio har slagit igenom hos mig. Jag har alltid gått tillbaka till iTunes, vet dock inte vafrör det är så.

Menade inte att låta sur, men som du själv säger så kommer vi ifån ämnet litegrann med alla inviteposter.

  • Medlem
  • 2007-11-05 14:12

Instämmer med föregående talare - släpps programmet i sin nuvarande form, utan abonnemangskostnader/begränsningar, så förespår jag en jättesuccé! Det här känns som framtiden, lokalt lagrade mp3-bibliotek är stenårdern i jämförelse.

Någon som är mer nyfiken på hur programmet fungerar? Fråga så ska jag försöka förklara.

Visst, idén med programmet är bra osv. Men det jag vill ha sagt är att det inte är något supernytt. det finns redan webbradio där du själv kan välja musik. Jag lär kolla in detta program när det sen släpps för att se vad dom har kunnat göra bättre än vad som redan finns. men att sätta det på ett altar och tillbe det lär jag knappast göra, fast somliga här verkar tycka att det är så man ska göra.

Ursprungligen av poseidon84:

Visst, idén med programmet är bra osv. Men det jag vill ha sagt är att det inte är något supernytt. det finns redan webbradio där du själv kan välja musik. Jag lär kolla in detta program när det sen släpps för att se vad dom har kunnat göra bättre än vad som redan finns. men att sätta det på ett altar och tillbe det lär jag knappast göra, fast somliga här verkar tycka att det är så man ska göra.

Jag tror att jämförelsen med webradio är lite....skev.

Kort kan man säga om Spotify när du är uppkopplad:
Det är som att ha i princip all musik någonsin släppt på <1mb.

Hade någon haft så mycket musik på sin dator hade det högst troligt gått långsammare att spela upp musiken, då sökalgoritmen i en normal hemmadator skulle ta hyffsat lång tid för ett så stort bibliotek. När du väl hittat låten och dubbelklickar på den, är det knappt någon märkbar fördröjning tills den spelas upp. Att byta spelplats i låten går i samma smidiga hastighet. Därav är snabbheten i tjänsten inget problem för de flesta användare.
Det finns självklart situationer som programmet inte passar. Jag har svårt att tro att en seriös klubb skulle sitta och lira musik från spotify.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 08:52
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Kort kan man säga om Spotify när du är uppkopplad:
Det är som att ha i princip all musik någonsin släppt på <1mb.

Hade någon haft så mycket musik på sin dator hade det högst troligt gått långsammare att spela upp musiken, då sökalgoritmen i en normal hemmadator skulle ta hyffsat lång tid för ett så stort bibliotek. När du väl hittat låten och dubbelklickar på den, är det knappt någon märkbar fördröjning tills den spelas upp. Att byta spelplats i låten går i samma smidiga hastighet. Därav är snabbheten i tjänsten inget problem för de flesta användare.
Det finns självklart situationer som programmet inte passar. Jag har svårt att tro att en seriös klubb skulle sitta och lira musik från spotify.

Vi får väll se om det är lika rapp matning av låtarna då det är öppet för gemene man att köra, vad som ingen hittils har nämnt med är hur länge det kommer att ta innan det kommer någon "stream ripper" för tjänsten

Den som lever får se, en interesant ide om inte annat men faktiskt inte något direkt nyskapande så jag tänker inte bli upphetsad..

Ursprungligen av tiger leap:

Jag tror att jämförelsen med webradio är lite....skev.

Är den? Du streamar musik till din dator från webben. sen om du kallar det spotify eller webbradio är sak samma, Och med webbradio menar jag då förstås dom ställena på intrnet där du skapar en spellista från deras arkiv för att stream som dina egna radio.

Ursprungligen av poseidon84:

Är den? Du streamar musik till din dator från webben. sen om du kallar det spotify eller webbradio är sak samma, Och med webbradio menar jag då förstås dom ställena på intrnet där du skapar en spellista från deras arkiv för att stream som dina egna radio.

Det är inga krav på att du gör playlists.
Ett normalt scenario då jag använder Spotify är att jag letar efter en låt jag tänker på. Söker på vad jag tror artisten heter. Känner igen ett namn som det måste vara, tittar på omslagen om jag känner igen något album cover. Lyckas inte identifiera, antar att låten släpptes ett visst år och läser i träfflistan vid albumen när albumet släpptes. Kollar igenom albumet som matchar året och lyssnar lite på varje låt i albumet tills jag hittar låten. Därefter kanske jag lägger till låten i några av mina playlists.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-05 23:37

http://www.deezer.com kör lite samma upplägg. Fast allt är webbaserat. Har kört det på lite fester och det funkar bra

Fast om man tänker sig en framtid där 1) alla manicker har trådlös uppkoppling 2) det finns gratis trådlösa nätverk med täckning överallt och 3) all musik som någonsin getts ut strömmas gratis hela tiden så finns det ju inte särskilt stor anledning att rippa och lagra musiken lokalt.

Känns inte som något som händer nästa vecka dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 11:10

Sitter och kör Spotify dagligen nu. Igår släpptes nya previewversionen till 10.5. Bästa är att man söker igenom musik enormt snabbt. Finns mycket gött och framför allt rätt skönt att söka sig vidare från en genre vidare till nästa och hitta nya artister / grupper.

Fungerar sjukt bra och jag kommer lätt fortsätta använda programmet.

Ursprungligen av 20hz:

Sitter och kör Spotify dagligen nu. Igår släpptes nya previewversionen till 10.5. Bästa är att man söker igenom musik enormt snabbt. Finns mycket gött och framför allt rätt skönt att söka sig vidare från en genre vidare till nästa och hitta nya artister / grupper.

Fungerar sjukt bra och jag kommer lätt fortsätta använda programmet.

Instämmer

ntity: du har rätt, men utveckligen går åt det hållet, såvida man tror på Darwin.

Och hur blir det när säg 1 miljon användare streamar samtidigt?

Ursprungligen av rikard.agren:

Och hur blir det när säg 1 miljon användare streamar samtidigt?

Backbone

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Backbone

Kan du utveckla det?

från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stamnät_%28dator%29

Citat:

Inom datanät benämns stamnätet ofta med den engelska termen backbone (som ibland till och med översätts till ryggradsnät) och utgör då den centrala delen av ett datornät dit lokala nät ansluts. Byggs ofta med fiberoptik och har ofta hög överföringskapacitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 10:06

Vilket har väldigt lite med accessen som är till backbonet, bara för att det går på oc-192or eller så gör det inte att företagsaccessen på 100Mbit blir snabbare..

Problemet med mp3 streaming är att det är unicast, vilket gör att bandbredden som går åt är (mängden användare) x (bitrate) vilket ger dig ett O(n) problem med bandbredden då det kommer fler kunder..

Som tur är är det inte känsligt för jitter och annat med bra buffrar så det går att handla bulk bandbredd billigt..

Ursprungligen av ntity:

Vilket har väldigt lite med accessen som är till backbonet, bara för att det går på oc-192or eller så gör det inte att företagsaccessen på 100Mbit blir snabbare..

Problemet med mp3 streaming är att det är unicast, vilket gör att bandbredden som går åt är (mängden användare) x (bitrate) vilket ger dig ett O(n) problem med bandbredden då det kommer fler kunder..

Som tur är är det inte känsligt för jitter och annat med bra buffrar så det går att handla bulk bandbredd billigt..

Nej, att Spotify streamar utifrån ett högkapacitetsnät betyder det inte att streamningen kommer vara snabb. Men det betyder att om Spotify betalar tillräckligt med cash kommer de få tillräcklig bandbredd. Sen är självklart streamproblemet mot antal användare ett linjärt problem, vad nu det hade med saken att göra :). Sedemera har ingen sagt att spotify varken använder mp3-kompression eller några standarprotokoll för streamingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 11:36
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Nej, att Spotify streamar utifrån ett högkapacitetsnät betyder det inte att streamningen kommer vara snabb. Men det betyder att om Spotify betalar tillräckligt med cash kommer de få tillräcklig bandbredd. Sen är självklart streamproblemet mot antal användare ett linjärt problem, vad nu det hade med saken att göra :). Sedemera har ingen sagt att spotify varken använder mp3-kompression eller några standarprotokoll för streamingen.

Problemet med internet radio (vilket detta är eg.) har alltid varit att "stationerna" snålat då de handlat snöre.. sen om de använder mp3, wma, wav eller XYZ spelar ingen roll..

Att streams alltid är linjära är dock inte sant, vanligtvis använde multicast om det är flera som skall ta del av samma innehåll, dockl funkar inte multicast så bra mellan AS.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-27 07:41

Det verkar som att alla som är negativa är sådana som inte provat Spotify. Personligen kan jag inte minnas att jag blivit så imponerad av något annat program. Det är precis som att man skulle ha all världens musik i sitt iTunes-bibliotek.

Det kanske är så att man måste prova det för att förstå?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-27 09:11
Ursprungligen av mope:

Det verkar som att alla som är negativa är sådana som inte provat Spotify. Personligen kan jag inte minnas att jag blivit så imponerad av något annat program. Det är precis som att man skulle ha all världens musik i sitt iTunes-bibliotek.

Det kanske är så att man måste prova det för att förstå?

Det är säkert jättebra, jag har bara svårt att tro att det kommer att ersätta iTunes, så länge man inte kan ladda sin iPod med musiken på Spotify.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-27 10:56

Jogin: Nej det tror inte jag heller. Däremot är det ett grymt komplement. Jag använder som ersättare för iTunes vad det gäller all lyssning i hemmet.

Hur som helst får man anta att de inte snålar med bandbredd, vilket jag förutsätter. Startbudgeten har ju inte varit något problem i detta fall.
Ang om streamen är linjär eller inte, så visst. Den behöver inte vara linjär, men det vore märkligt om man inte räknade med ett värsta fall-scenario.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 21:53
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Hur som helst får man anta att de inte snålar med bandbredd, vilket jag förutsätter. Startbudgeten har ju inte varit något problem i detta fall.
Ang om streamen är linjär eller inte, så visst. Den behöver inte vara linjär, men det vore märkligt om man inte räknade med ett värsta fall-scenario.

Varför får jag en känsla av att du jobbar på stockholmskontoret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 09:49
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Hur som helst får man anta att de inte snålar med bandbredd, vilket jag förutsätter. Startbudgeten har ju inte varit något problem i detta fall.
Ang om streamen är linjär eller inte, så visst. Den behöver inte vara linjär, men det vore märkligt om man inte räknade med ett värsta fall-scenario.

Ännu efter snart 6 år som datakomtekniker i olika former har jag inte stött på ett företag som verkligen räknar med värstafallet, mest på grund av att det är för dyrt, runt 4x normal drift eller så

Bevaka tråden