Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk i Leopard

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har installerat Leopard på en första burk på jobbet, är det någon mer än jag som upplever att nätverket inte fungerar optimalt. Jag vill kunna klicka på symbolen för nätverk i sidomenyn så att jag kan surfa hela det interna nätverket och ansluta vilken server/fileshare som helst. Det går inte - jag ser nätverket men kan inte ansluta till något, det händer ingenting.

Använder jag "Gå - anslut till server" med protkoll och IP (afp://xxx.xxx.xx.xx/share) så går det, iallafall med SMB och AFP, fast jag skulle föredragit CIFS såklart.

//Matthias

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 16:27

I sidomenyn under fliken delat ska du väl kunna hitta de resurser som är utdelat i nätverket. Jag kommer lätt åt min PC ifrån min MacBook och tycker det fungerar perfekt till skillnad ifrån Tiger. När du tryckt på en ikon i sidomenyn vad står det sedan?

Det är nåt som inte är som det ska, jag kan inte ansluta alla shares på jobbet, varken som gäst eller med inlogg.

Det händer ingenting.

//Matthias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-31 16:29
Ursprungligen av Trino:

I sidomenyn under fliken delat ska du väl kunna hitta de resurser som är utdelat i nätverket. Jag kommer lätt åt min PC ifrån min MacBook och tycker det fungerar perfekt till skillnad ifrån Tiger. När du tryckt på en ikon i sidomenyn vad står det sedan?

Något är väldigt fel i 10.5.0 vad det gäller att hitta nätverk. I sidofältet kan jag se en(!) utdelad pc. Det finns här 200 datorer och 10-15 windows- och novellservrar och åtminstone servrarna står och ber om att bli upptäckta... Novellservrarna kan inte ens hittas fastän man går på IP-numret. Om man jiddrar lite med WINS-inställningarna fram och tillbaka kan man (i alla fall under en kort tid) få upp ett gäng pc:s och windowsservrar. Något är fel men jag vet inte vad...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 13:48

Men då verkar det ju som någonting ligger och blockerar, Hemma så har jag tillåtit ip-adressen ifrån Macen på PCn för att kunna få det att fungera.

Ursprungligen av Trino:

Men då verkar det ju som någonting ligger och blockerar, Hemma så har jag tillåtit ip-adressen ifrån Macen på PCn för att kunna få det att fungera.

Var gör man det på PC:n?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 16:36
Ursprungligen av EricBradley:

Var gör man det på PC:n?

Jag gör det i brandväggen, antingen tillåter jag Macens mac-adress eller ip-adressen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-31 22:31

Jo, något är vajsing med nätverksdelen i Leopard - allvarligt vajsing. Ibland ser jag dom ca. 40-50 winburkarna och servrarna - ibland inte. Även när jag ser dom så kan jag inte komma in i dom - connection failed. Det finns även ca. 10 Macar på jobbet och där är det inga problem.
Som tur är så testar jag bara Leopard från en ny disk - jag kör Tiger när det är allvar och där har jag aldrig haft problemas med nätverket - det funkar klockrent.

Jag är mycket förvånad över att Apple lät en sådan här bug - så fundamental - slinka igenom. Denna bugg - och att Leopard ändrar kontons rättigheter - är helt klart skandal. Pinsamt uselt. Men Stacks funkar ju...höhöhö....

Apple - skärpning. Get your f***ing priorities straight.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 23:10

För att kunna komma in på datorerna så måste eran dator vara tillåten. Och det där med att du kommer in på Macarna beror ju på att där fungerar inte brandväggen på samma sätt som på PCN, den nekar inte anslutningar ifrån andra datorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 08:05
Ursprungligen av Trino:

För att kunna komma in på datorerna så måste eran dator vara tillåten. Och det där med att du kommer in på Macarna beror ju på att där fungerar inte brandväggen på samma sätt som på PCN, den nekar inte anslutningar ifrån andra datorer.

Men så kan det ju inte fungera i ett företagsnätverk. Man vet ju inte när man sätter upp servrarna vilka datorer (MAC-adresser) som kommer att ansluta (vilka datorer som kommer att köpas in).
Nej, det här är ett fundamentalt fel i 10.5.0. Det fungerade utan problem i 10.4. Och varför skulle Apple bry sig om PC-maskinernas säkerhet och inte tillåta anslutning till PC:s helt plötsligt?

  • Medlem
  • Boston
  • 2007-11-06 13:50

Funkar faktiskt alldeless utmärkt att logga in med sin användare från AD:t i ett Windowsnätverk och sen ha samma rättigheter som om man satt på en Windowsmaskin.

Kanske kan funka att logga in med AD-konto, jag ska prova det senare. Men det borde ändå kunna fungera bättre med vanligt admin inlogg oxå, iallafall så att man får ett meddelande varför man inte kan ansluta en filserver.

Det där med felmeddelanden, när nätverket inte funkar tycker jag alltid varit dåligt, är det förbehållet nätverkstekniker på något sätt eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 18:58

Jag hade problem med min Macbook andra gången jag installerade Leopard (första gången sket det sig totalt). I Finder fanns inte ens delade enheter med, däremot om jag gick in på nätverk i "Gå" menyn så hittade jag min Mini. Kort därefter havererade datorn med ett obegripligt hårddiskfel. Tredje gången gillt tänkte jag och installerade en gång till, nu verkar allt fungera som det ska. Men visst Leopard verkar lida av en hel del buggar, hoppas Apple jobbar som besatta med detta.

Lånar den här tråden för en liknande fråga...

När jag ansluter till en PC (XP) i hemmanätverket, så blir jag bara "guest" (utan skrivrättigheter) även om jag anger användare och lösen.

Det funkade i Tiger. Och det funkar att ansluta till andra Macar i nätverket.

Är det någon inställning jag har missat i Leopard? Kanske någon gammal inställningsfil som måste kastas? Ska jag ansluta på något annat sätt (i Tiger använde jag SMB)? Eller är det något som måste ändras i PCn? Eller är det en bugg i Leopard?

1
Bevaka tråden