Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota PPC från extern USB-disk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 22:23

Jag undrar om någon vet hur jag ska göra för att boota min Powerbook G4 från min externa USB-disk med en installations-spegling på (istället för från dvd t ex). Åsikterna verkar variera.. En del säger att det inte går att boota en ppc från usb, andra säger att det går.

Någon som vet? Och går det, hur gör man?

Tack!

Nej det går inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 22:31
Ursprungligen av mikotekniko:

Nej det går inte.

Okej. Går det med Firewire?

Ja, det går med Firewire, men inte USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 22:41
Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det går med Firewire, men inte USB.

Tack för svaret!

För att tydliggöra: det är endast Intelmacar som går att boota på USB-diskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 22:53
Ursprungligen av psychozz:

För att tydliggöra: det är endast Intelmacar som går att boota på USB-diskar.

Ja, det är det som står i stort sett överallt. Någon skrev om att "skapa" bootdisk via Open Firmware, fast det funkade inte.. Well well, bara gilla läget helt enkelt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-26 22:58

Det går alldeles utmärkt att boota usb-enheter på ppc-macar via openfirmware, allt man behöver veta är några få kommandon om tex hur man listar de olika enheterna som är anslutna till datorn, för att se addressen till usb-disken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 23:06
Ursprungligen av Sidde:

Det går alldeles utmärkt att boota usb-enheter på ppc-macar via openfirmware, allt man behöver veta är några få kommandon om tex hur man listar de olika enheterna som är anslutna till datorn, för att se addressen till usb-disken...

Okej, jag hittade en guide som sa precis det. Och jag testade men hittade aldrig det som beskrivs som "ud" under punkt 4. Däremot så hittade jag en massa rader med informationen ".../usb@1..." som beskrivs.

Där fanns dock ingen som slutade på 3 (som råkade vara det den aktuella partitionens skividentifierare slutade på...

Några tips?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 17:37

Blir ändringarna permanenta när man gör detta så den alltid bootar från usb? eller räcker det att starta om?

Kommer ihåg när man lekte på sun maskiner i openfirmware så kunde mycket roligt hända O:-)

1
Bevaka tråden