Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart har utrymmet tagit vägen på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 12:04

Hejsan.

Sitter här med en Macbook och försöker få reda på vart utrymmet har tagit vägen.

Har en 120 (111gb) disk som jag för tillfället har 2 användare som vaddera har lite musik, bilder och 2 - 3 filmer. Resten ligger på externa diskar.

Jag har kört en program som jag nu så klart inte kommer ihåg vad det heter. Anysize heter programmet jag använde.

http://www.id-design.com/software/whatsize/

Det roliga med det är att det ser exakt vad jag ser. att totalsumman på disken är ca 41 gig. Alltså bör jag ha ca 68gig kvar att leka med.
En annan sak är ju att även det programmet tror att jag bara har 13gig kvar fast dess egen mätta värden är ca 41.

Jag har tömt soptunnan. Men jag har ändå bara 13 gig kvar.

Någon som har någon idé?

Mvh T

  • Medlem
  • 2007-09-30 12:26

En del program lämnar efter sig gigantiska tempfiler, tex QuarkXPress och LimeWire. Om du använder dessa (eller andra) program (som genererar stora tempfiler) kanske du kan hitta de filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 13:10

Ja det får jag lov att kolla. Har inte datorn framför mig och limewire kan faktiskt vara installerat. Men 50gig?

Vilka tempfiler är det jag ska kolla efter om det gäller limewire?

  • Medlem
  • 2007-09-30 13:17

jag minns inte, men kolla efter typ incomplete eller vad det kan heta. Visa osynliga filer med Onyx och leta. Men det borde väl WhatSize å andra sidan ha hittat.

Är det bara du som använder datorn eller finns det flera användarkonton då WhatSize inte kan se hur stora andras konton är, tror jag i alla fall.

Har du hållit på med Boot Camp något jag har i alla fall haft skumma fel efter Boot Camp liknande detta.

Edit: Kör du något automatiskt backup program? Jag har haft problem med att ifall inte en disk är inkopplad så kör den det vidare till en mapp i /Volumes istället, men det borde synas i WhatSize också.

Logg filer och så borde definitivt synas då jag själv har tagit bort osynliga filer som WhatSize har sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 13:46

Jag tycker också att whatsize borde kunna se hela driven. Men jag ska göra en sökning på de andra kontona också för säkerhets skull.

Har inte bootcamp utan kör med wmvare och den partitonen är 5 gig och syns både i findern och i whatsize.

Har ett backup brogram som heter carbon copy men den disken har till 100% vart i hela tiden.

Mvh T

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-30 15:43

Jag har haft ungefär samma problem ett tag, men jag hittade en lösning igår.
Jag gick in på
Gå->Gå till mapp-> /volumes i findern.
Där låg Machintosh HD, Windows HD och WD MyBook(min externa hd).
Men även en mapp som hette "WD Mybook 2".
Och i den låg det flera gb med filer som inte behövdes. Sånna filer som ändå låg på min externa..
Jag tog bort den, och så fick jag tillbaks mina gig:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 20:04
Ursprungligen av Luken:

Jag har haft ungefär samma problem ett tag, men jag hittade en lösning igår.
Jag gick in på
Gå->Gå till mapp-> /volumes i findern.
Där låg Machintosh HD, Windows HD och WD MyBook(min externa hd).
Men även en mapp som hette "WD Mybook 2".
Och i den låg det flera gb med filer som inte behövdes. Sånna filer som ändå låg på min externa..
Jag tog bort den, och så fick jag tillbaks mina gig:p

Yes där hade vi den!

Hade en volym som hete backup1 av någon anledning som vägde 51gig och låg på disken.

Raderade de 18.000filer som fanns där och vart en glad människa igen. Datorn vart genast rappare!

Tack för hjälpen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-01 07:53

Vad kan det bero på?
Tycker det händer för jämnan:(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-01 07:59

Jag hade en .cdr-fil där, förvisso bara på 700 Mb, men ändå. Varför händer det? Kanske om man inte matat ut enheten/imagen ordentligt?

1
Bevaka tråden