Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttappad färgprofil

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac Pro 4x2,66 GHz OS X 10.4.10 7300 Samsung SM205BW.

Jag har ledsnat på att behöva göra så mycket extrapill för att få färgerna att stämma. Köpte en Pantone ColorVision Spyder för att kalibrera skärmen i första hand och sedan ge mig på scanner och skrivare.

Det var lite "millimeterpill" med RGB-inställningarna, innan jag lyckades skapa en fungrande profil. Programmet la den på "rätt ställ" efter det att jag döpt den. Öppnade Systeminställningar-Bildskärmar-Färg för att rensa bort "fuskprofilerna" och bara ha kvar den jag skapat. Mitt framför ögonen på mig tappar datorn profilen!

Den finns i ~/Bibliotek/ColorSync/Profiler och jag har för säkerhets skull kopierat den till ~/Users/Bibliotek/ColorSync/Profiler, där fuskprofilerna hamnar. Datorn hittar bara inte den nya profilen.

Vad gör jag för fel?

Jo - jag har startat om allt.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-09-28 08:48

Inte helt säker på förloppet, så som du beskriver det, men jag har stött på ett fall av problem med färgprofiler förut, som jag tror liknar din situation.

I det fallet orsakades problemet av en bugg i Tiger som hade med Fast User Switching att göra, och uppstod (oftast i alla fall) när man ganska så nyss hade bytt användare. Är det nånting du använder dig av?

I sådana fall kan du läsa mer i den här tråden på Apple Support Discussions.

Tack, den fällan hade jag inte trillat i. FUS är inte igång.

Så här "försvinner" profilen;
• Skapad, namngiven och sparad OK.
• Öppnar Systeminställningar-Bildskärmar-Färg - och där finns den och är markerad.

Om jag nu gör något annat än bara stänger Bildskärmar, ex.vis kollar "Alla profiler", för att sedan kryssa i "Bara för denna skärm", så är profilen borta. Jag hittar den bland "Alla profiler", men den ska ju för h-g- f-r-- finnas med bland "Bara för denna skärm" - ju.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-09-28 11:14

Då var det ju ett lite annat scenario.

Profilen min EyeOne skapar dyker heller inte upp i listan "för denna skärm", men det innebär ju inte att den inte går att använda.

Funktionen "bara för denna skärm" bygger på en specifik tillverkningskod för skärmen som måste finnas med i profilen. Jag vet inte varför profileringsmjukvaran inte ordnar detta. Funktionen har heller ingen praktisk betydelse utan är troligen bara tänkt som ett sätt att minska urvalet av profiler att välja bland.

1
Bevaka tråden