Om detta hamnat i fel diskussion hoppas jag på moderatorhjälp för flytt

Försöker få en webbplats att visa olika sidor för olika besökare och har då stött på problem . Vissa säger att man ska har index.html.sv andra index.sv.html. En säger # Enable Content Negotiation en annan # Enable Transparent Content Negotiation.

Jag har tidigare fått hjälp med att man kunde ha index.html.sv, index.html.en etc. Från vår server meddelades att jag skulle lägga en .htaccess fil i public_html med texten Options +MultiViews för att det skulle fungera. Det gjorde det inte!

Hittade sedan en sida där man rekommenderade en .htaccess fil i public_html med texten
# Enable Content Negotiation
Options +MultiViews
DirectoryIndex index
och filer index.sv.html, index.en.html

Detta fungerade! Men det fungerade för både index.sv.html, index.en.html och index.html.sv, index.html.en

Såg även en sida där man istället använde # Enable Transparent Content Negotiation i första raden i .htaccess filen. Förstod inte skillnaden och märker ingen skillnad när jag testar.

Slutligen när jag testade ovan (båda varianterna) hade jag även en index.html och den fick jag upp när jag ställde in min browser på andra språk, dvs hade inte med engelska eller svenska. Tur? Eller är det så det fungerar?

Vad ska jag välja - vad är bäst?
- en.html eller html.en
- Enable Content Negotiation eller Enable Transparent Content Negotiation
- även ha en "ren" index.html eller tro att alla i vart fall har engelska i sina browser

Tillägg: Nu finns det en sida som rekommenderar att man istället för en "ren" index.html ska ha en index.html.html för de som inte har engelska eller svenska inställt.

Ju mer jag läser ...

Senast redigerat 2007-09-23 21:58