Köpråd: Ska du köpa ny dator nu eller vänta på uppgradering/ny modell?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-18 21:09

Den ständigt, återkommande frågan!

Apple förannonserar sällan/aldrig ett datum då en uppgraderad eller ny modell släpps. Detta är en bra affärsidé/strategi från deras sida, kan jag tycka. Oftast orkar man inte vänta och köper senaste versionen av en modell. På så vis får de sålt produkter fastän rykten sprids.

Två enkla frågeställningar:

1. Behöver jag datorn nu?

2. Har jag tålamod att vänta och se?

Beroende på vad du svarade på båda frågorna, kan du se mitt råd/förslag på åtgärd nedan:

• Ja/Ja:Köp nu! - Ditt behov väger tyngre än din personlighet.

• Ja/Nej:Köp nu! - Ditt behov går hand i hand med din personlighet.

• Nej/Nej:Vänta! - Du kommer att ångra dig om det kommer ny/uppgraderad modell precis efter du köpt.

• Nej/Ja:Vänta! - Då är det ju lugnt!

Detta är inte någon raketforskning, utan mer sunt förnuft. "Ingen" vet exakt när något släpps. Spekulationer och rykten livnär sig på varandra.

Andra källor
Om du känner att du inte kan förlita dig på det jag skriver ovan, finns en mer utarbetad och känd hemsida: Mac Buyer's Guide - Know When To Buy Your Mac

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 20:42

Med tanke på rykten om "speedbumpad" MacBook mot slutet av året, så kan det vara läge att "bumpa" upp denna tråden igen. Kan kanske hjälpa någon tveksam köpare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 14:14

Klokt skrivet.

Sitter i just denna sits, men mitt problem är också huruvida jag ska köpa en MB eller iMac. Men det är en helt annan historia

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 18:19
Ursprungligen av ezzin:

Klokt skrivet.

Sitter i just denna sits, men mitt problem är också huruvida jag ska köpa en MB eller iMac. Men det är en helt annan historia

Hehe, principen kan användas i detta dilemmat också. Stationär eller bärbart? Kapacitet kontra prestanda. Osv...

Jag klibbade tråden

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 00:28

Finns något som tyder på att Apple kommer uppdatera Macbooken igen nu den 15jan?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 07:30
Ursprungligen av oediv:

Finns något som tyder på att Apple kommer uppdatera Macbooken igen nu den 15jan?

Finns en stor ryktestråd angående Macbook/Macbook Pro.

Hur ser det ut med iMacen då? Något som tyder på att den kommer att uppdateras?
Tänkte lägga en besällning på en sådan annars.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 21:17
Ursprungligen av Perrki:

Hur ser det ut med iMacen då? Något som tyder på att den kommer att uppdateras?
Tänkte lägga en besällning på en sådan annars.

Inget är säkert men kolla ryktessajten Mac Rumors köpguide. Och skrolla ner till önskad modell.

1
Bevaka tråden