Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streaming till PC över internet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet fortfarande inte var denna diskussion hör hemma, men jag chansar på nätverk.

Jag undrar hur streaming till internet fungerar.
Direkt från hårddisken i mitt privata fall är det ju afp (Apple file protocol) som gäller eftersom jag har mac.
Jag provade att streama från Junsele (en liten norrländsk by som bara har Telia) bara med operativsystemet och Quicktimeplayer och det gick!
Det var häftigt.
Jag kan alltså kolla mina filmer från vilken Mac som helst i hela världen.

Det här går inte med Windows tyvärr, men vi visste ju redan att Windows är ett sämre system. O:-) O:-)
SMB/CIFS som deras nätfildelning heter är inte routningsbart, dvs det går inte att dirigera via routers = internet.

Men VLC funkar ju med UDP eller vad det heter. (borde vara universal data protocol). Används för streaming eftersom det inte innehåller någon tvåvägskommunikation = ingen errorcheck.
Detta är plattformsoberoende protokoll (eller också är det UNIX).

Jag har i a f lyckats streama mellan två IP adresser med VLC och då har det ingenting med Mac att göra.
Det hade varit samma sak mellan en Mac och en PC.
Tyvärr var det ju då via LAN.
Men vet man bara varandras IP adresser så ska det väl inte vara någon skillnad?
Här är läge för en laboration.

Men, hur funkar då YouTube?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 03:10

youtube är en _HELT_ skiljd teknik, YT (youtube från och med nu) är en flashspelare som buffrar lokalt på din dator, som när du tankar ner villket flash "intro" som helst på en hemsida,

skilnaden är att VLC till skillnad från YT buffrar datan som är på servern i ställer för hela flash animationen. (när nya flash kommer med h264 så kanske detta ändras)

SMB klarar routeing, dock blockerar alla ISPer och dess mor (om inte annat) SMB som protokoll för att nära på alla virus även försöker sprida sig via SMB delningar, kör SMB över en VPN lösning och du skall se att det funkar bra, använder det själv så

UDP används i streams för att det är medningslöst med jitter kontroller eg, i streams, det är för sent då det korrekta paketet kommer fram, framen är redan på skärmen så UDP används för att det är smidigaste. inte för att TCP vore bättre eg. UDP är ett av det två vanliga formaten på nätet, UDP/TCP.

i korthet, så länge som som du har "ren" anslutning mellan porten som är på servern & klienten så kan du streama med VLC det är en fråga om buffert egentligen om det hackar eller inte.

Ja visst ntity.
Det slog mej faktiskt lite senare att jag hade fastnat i ett överkomplicerat tänkande och inte "tog mej utanför boxen". Det behövs ju inte ens flash.
Det är ju så klart bara att konvertera till ett http-vänligt format som mp4 och göra en länk (URL).
Skillnaden blir väl då att vi får HTTP-streaming i stället för UDP-streaming?
Det finns ju också i VLC.

Men....vem vill titta på film i en browser?
Kanske behövs något flashkommando ändå då för att få fullskärmsläge, eller vad tror ni?

1
Bevaka tråden