Ska jag låta snålheten bedra visheten? (MB köp)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har idag en Sony Vaio laptop. Fördelen med den är att skärmen knäcker allt på marknaden idag, även Apples skärmar. Nackdelen är allt det andra. Ful design, stor och klumpig etc.

Min flickvän har en Macbook och den är helt underbar att bara sitta med i knäet och surfa, och nu med program som parallel dekstop och bootcamp ser jag ingen anledning att behålla en stor o otymplig dator när jag kan få en läcker och användarvänlig dator. Nu till mitt "problem"

Eftersom jag är student har jag rabatt på Apple store och kan få köpa en MB lite billigare än det vanliga priset. Dock finns det vad jag vet ingen riktig allrisk-försäkring att inhandla via Apple Store. Apple Care Protection Plan räknar jag inte då det bara är en förlängd garranti.

När vi köpte min flickväns MB inhandlade vi den på Inwarehouse och köpte då till deras allriskförsäkring som täcker allt även stöld (det låter ju alltid så fint på säljare). Denna försäkring ligger på 1 000 kr. Att handla den i butik innebär då att jag har möjligheten att köpa till en försäkring som gäller i 3 år men betalar lite mer för datorn + försäkring.

Jag tänker på just det scenariot att man tappar datorn i marken och skärmen krossas. Att bya ut den kostar ca 5000 kr, och det täcker inte garranti, därav detta foruminlägg.

Så vad hade ni gjort i min situation?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-09-01 00:29

Köpt den billigaste varianten, uppgradera HD och RAM själv och bara lagt till en drulleförsäkring till hemförsäkringen. Kostar några hundralappar och säkert väl värt det om olyckan skulle vara framme. Så gjorde åtminstone jag Har Länsförsäkringar by the way. Lycka till

Idag har jag beställt en vit Macbook 2,16 ghz med 2gb ram. Detta blir min helt första mac så hälsa mig välkommen

Jag vet i stora drag hur OS X fungerar då min flickvän har en likadan idag. Det jag dock undrar är, då jag hade tänkt använda Parallels Desktop för att köra XP och de program jag behöver där hur gör man för som jag förstått det dra filer från xp till os x i parallels?

Kan jag tex ladda hem en Linux-iso som exempel med min favoritklient utorrent till xp o sen bara "dra över" den filen till os x? eller kan jag rent av tom spara direkt till macens hd från utorrent om jag kör det i parallels?

Att jag byter till mac är flera anledningar windows e inte dåligt, men jag har ipod och har sett hur mkt bättre den funkar på mac då flickvännen har det. Sen hur snabbt o smidigt det är med expose osv det är verkligen smart. Konstigt egentligen att inte mac-användare lyft fram såna funktioner så mkt för oss XP-vana tidigare...det är tex en viktigare funktion för mig att veta än att det är färre virus (läs i princip inga) i OS X.

Att Leopard kommer nästa månad vet jag, och kanske också att dem uppdaterar hela macbook-serien men den datorn jag köper nu täcker mina behov och jag vet att Apple kommer göra en dator sen som man självklart vill ha men så är det ju hela tiden. Så nu kan jag inte bärga mig tills dem snickrat ihop den

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-04 16:14

Du kan dra filer till och från Parallels och OSX fönstret/skrivbordet, sen så mountas också din XP volym på skrivbordet. Kör du Linux vet jag inte om det kommer att fungera likadant.
(utorrent skall komma till OSX sägs det)

Kanon. Men det kommer inte att bli en "kopia" dvs filen kopieras inte över det borde ju inte vara så men jag är inte lika kunnig på detta som ni är. Man flyttar själva filen och den är sedan kvar när man stänger ner parallels?

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-04 16:21

Tror det blir en kopia, jag sitter på en G5:a nu så jag kan inte testa.

1
Bevaka tråden