Mac för serverbruk. Bäst och billigast köpes!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu tänker jag vara lite tjatig. Har samma tråd på köpesannonser, men där verkar folk inte diskutera, så vi provar här istället.

Hej!

Vill köpa en mac för att använda som DHCP-, fil- och webserver. Har kollat runt lite och förstått att gamla G4:or inte lirar med stora hårddiskar (vill ha minst 500Gb). Dessutom vill jag kunna använda två nätverkskort, ett för intern trafik och ett för extern, så mac mini går bort. Den modell som verkar mest intressant tycker jag är G4 MDD. Synpunkter?

Är ute efter en så bra och billig mac som möjligt, som klarar det jag vill använda den till. Macen får gärna vara hyffsat tyst också.

Svara gärna om ni har några tips, eller rent av har en burk att sälja!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-17 21:14

QS2002 och MDD klarar diskar över 127GB, de äldre behöver du ett kontrollerkort för att klara det. Alla innan MDDn har 4st diskplatser i botten om alla slädar finns med i datorn. MDD har klart bättre design invändigt.

MDD och tyst tror jag är ord som inte passar tillsammans. Jag sitter själv med en G4 som kom just efter den generation som kallas "vindtunnel".

Steve Jobs presenterade min generation med orden "we think the users will be pleased with how quiet the new Macs are." Jag kände mig smått blåst när jag startade min G4:a.

Det är dock möjligt att jag har ett "måndagsexemplar" vad gäller ljudet?

Om min G4 stod där ingen hörde den, skulle den passa utmärkt som Server.

Det finns inga begränsningar på storleken på en HD på MDD.

Det retar mig att de är så snygga att man vill ställa upp dem på skrivbordet samtidigt som de är så högljudda att man vill gömma dem i garderoben!

Här är min: http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g4_800

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-17 21:57

Det är väldigt enkelt att göra en MDD tyst, bara byta nätaggsfläkt och CPU-fläkt, sedan är problemet löst...
250kr och 5 minuters arbete, runt 10 skruvar.

Jag älskar att fläktmodda datorer Sån tillfredställelse när man lyckats få en maskin tyst. hehe. Någon som har en MDD till salu?

Ursprungligen av musikkocken:

Nu tänker jag vara lite tjatig. Har samma tråd på köpesannonser, men där verkar folk inte diskutera, så vi provar här istället.

Kanske för att man inte kan svara på köpes-/säljestrådar!?

Annars är nog en MDD ett bra val. Enkelpropparna brukar gå billigt har jag förstått.

1
Bevaka tråden