Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Skivan matas inte ut

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter på flickvännens macbook o stoppade i mac os x install 1 CDn (skulle installera X11). Enheten har fungerat fint förut. För det första kommer inte skivan upp och för det andra går det inte att mata ut den. Har testat mata ut-knappen, startat om datorn och hållt inne musknappen och även försökt starta datorn i opwn firmware-läge, men det vägrade den. Höll alltså nere äpple-alt-o-f vid start men det blev vanlig start ändå. Vad göra?

  • Medlem
  • 2007-08-16 13:33

På gamla iMacar kunde man pilla lite med ett uträtat gem i kanten på sloten vid start av datorn, så kom den ut har jag för mig.

Japp, men det finns inte på Macbooks. Helt otroligt har testat allt nu verkligen och startat om datorn typ 7-8 gånger. Sen ser jag att i "mer info" om macen så under skivbränning säger den att ingen enhet hittades. Antar att det borde komma fram CD-driven därunder? Vad f-n är fel?

Verkar som att skivenheten på nåt helt mysko sätt bara försvunnit? T ex om man kollar i iTunes och klickar bränn CD så säger den att det inte hittas någon enhet att bränna med. Samma när man kollar under inställningar i iTunes under bränning, så står det inget namn på enheten, utan bara "Ingen brännare som stöds av itunes kan".
Funderade på om man bör uppdatera firmware, om man jämför datorns firmwareverionser mot apples hemsida på senaste för macbook ser det ut så här:
datorns:
Boot ROM-version: MB21.00A5.B06
SMC-version: 1.17f0

Apples hemsida:
These are the most current versions of firmware for Intel-based Macs:

MacBook
MacBook (Late 2006) MB21.00A5.B00 1.13f3
MacBook MB11.0061.B03 1.4f12

Vad tror ni?

Något har hänt med datorn, det kan mycket väl vara ett hårdvarufel som gör att skivenheten inte längre kopplar upp. Prova att köra utmatningsknappen efter att OS:et har laddats, men innan du loggar in. Ibland råkar jag ut för felaktiga skivor som bara snurrar och inget händer och så kan den stå och snurra i evigheters evighet, enda sättet att få ut dem är att trycka på utmaningen innan inloggning. (efter att man har loggat in är det försent, för då snurrar den bara).

Hälsar
R

tack för tipset. men har nu varit i kontakt med apple support och det verkar som datorn får lämnas in på reparation. troligtvis (enligt en på machuset i borås) så är det att själva data-sladden mellan enheten o datorn som krånglar. Rätt surt med tanke på att de e tjejens dator o hon ska åka till frankrike på söndag o läsa där ett år, o då ha datorn med..

1
Bevaka tråden