Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disassemblers mm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det dök upp en intressant tråd här om disassemblers till Intel, samt "reshack"-program vilket tråden inte hann förklara vad det är.

Jag vill påpeka att en disassembler inte är enbart till för olagligheter! Ja, man kan använda dem för att knäcka program, men även för många helt "vita" saker. Jag har själv en gång i tiden använt ResEdits inbyggda disassebler (tillhandahållen av Apple!) för att modifiera existerande program enbart för att de skulle fortsätta fungera - för betalande kunder av programmet i fråga. Det är också användbart när man arbetar med utveckling och vill studera den resulterande koden (även om man ofta kan få fram assemblykod direkt om man pular lite).

En tråd om sådana verktyg skall, enligt forumets regler, inte handla om att knäcka kopieringsskydd och liknande (därmed skall man undvika att diskutera hur de används för just detta), men verktygen som sådana borde man kunna diskutera.

På avdelningen knäckningar så finns det lagliga och olagliga sådana. Att knäcka ett program för att det har ett defekt kopieringsskydd som man måste förbi, eller en "no CD"-patch för den egna bekvämligheten, det är fullt lagligt, i alla fall så länge man inte distribuerar det. Att knäcka ett kopieringsskydd för att distribuera det, det är en annan sak. Det är stämpling till upphovsrättsbrott, det är straffbart. Fast även där är jag kluven till no CD-patchar, de är så trevliga för helt legalt bruk. Det som är tydligt förkastligt är att distribuera hela produkten i knäckt tillstånd.

Vad är en "resourcehacker"? De flesta "resurser" i en Mac-applikation är direkt editerbara med Interface Builder och liknande.

Det går även att knäcka programs kopieringsskydd med gdb och en hexeditor. Faktum är att har man lite koll på Assemblerprogrammering är det ofta inte särskilt svårt.

Bör man då kanske undvika att svara på frågor som handlar om hur man debuggar ett program utan debugsymboler? Även om det hela handlar om att man vill isolera en bugg i ett framework som Apple tillhandahåller, så man kan fixa buggen själv för att man helt enkelt inte har tid att vänta på att Apple ska göra det?

Det är väldigt svårt att dra gränser i det här ämnet. Någon som är duktig på att debugga ett program har antagligen inga större svårigheter att knäcka kopieringsskydd, ska man då undvika att lära ut folk hur man debuggar program?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-05 11:00

Drar man resonemanget ett steg längre bör man inte heller diskutera hur man bränner cd-skivor, använder ftp eller iTunes. Alla dessa verktyg används i stor utsträckning till olagligheter.

Precis. Men gränsen är väl någorlunda enkel - när diskussionen uttalat handlar om just hur man gör för att göra olagliga saker så är det stopp, det respekterar jag. Synd bara om det skall hindra diskussioner om verktygen.

Jag är mycket nyfiken på vad det finns för verktyg som jag missat, och det är för seriös användning.

Sådant är helt ok att diskutera. Det hade bara skett några missuppfattningar bland oss moderatorer. Felet är nu åtgärdat.

Jag satt själv med otx igång här på jobbet samtidigt som jag läste den låsta tråden.. :tveksam:..

1
Bevaka tråden