Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafisk terminal på iPhone

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 00:02

Det första grafiska iPhone-programmet!

Nu finns en terminal som funkar på iPhone - helt native, med en "knapp" i huvudmenyn. Detta betyder, förutom att man kan använda terminalen och därifrån köra alla möjliga textbaserade program, att det faktiskt går att bygga grafiska program till iPhone!

http://gizmodo.com/gadgets/breaking/first-third+party-native-iphone-application-285830.php
http://code.google.com/p/mobileterminal/

Mycket mycket bra nyheter!

Från Gizmodo-länken ovan:

Citat:

Second, if Google Code is hosting this it probably means either that 1) Apple is giving the nod to this kind of development, 2) they are going to release an SDK or 3) Apple will realize the need for people to access the iPhone as a development platform to do really cool stuff with it. All three options are good for me.

Ursprungligen av staed:

Mycket mycket bra nyheter!

Från Gizmodo-länken ovan:

Den biten är ytterst intressant, att det ligger hos Google Code.

Det här leder till en ganska intressant val för Apple. Antingen kan de släppa officiella verktyg och ramverk eller så fortsätter de med sin Webb 2.0-idé. Oavsett vad de väljer kommer det att komma tredjepartsprogram som inte behöver köras i webbläsaren. Det kommer Apple inte att kunna råda över. Jag tror att det är bättre för Apple om de släpper verktyg så snart som möjligt, så att de program som kommer kan bli så bra som möjligt.

Om de däremot väljer att köra vidare med Safari-är-jättebra-på-att-köra-program så kommer det bara att leda till att det dyker upp flera alternativa vägar att ta fram program vilka Apple inte kommer att kunna ha kontroll på, och det tror jag att Apple hellre inte vill.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att det är bättre för Apple om de släpper verktyg så snart som möjligt, så att de program som kommer kan bli så bra som möjligt.

Som jag har förstått det så är det inte en barnlek att ta fram bra verktyg och API:er. Det tog många år för API:erna för Mac OS X att bli bra och iPhone är en helt ny sak med helt nya möjligheter, antagligen har Apple inte ens själva internt satt allt i sten ännu.

Så även om Apple är helt inställda på att öppna telefonen (vilket man förstås inte vet riktigt) kommer det att ta en tid att "hitta rätt" även internt inom Apple och ännu längre innan det är moget att öppnas upp. Det är i alla fall de jag läst som utvecklare skrivit om ämnet.

Ursprungligen av Adrian B:

Som jag har förstått det så är det inte en barnlek att ta fram bra verktyg och API:er. Det tog många år för API:erna för Mac OS X att bli bra och iPhone är en helt ny sak med helt nya möjligheter, antagligen har Apple inte ens själva internt satt allt i sten ännu.

Så även om Apple är helt inställda på att öppna telefonen (vilket man förstås inte vet riktigt) kommer det att ta en tid att "hitta rätt" även internt inom Apple och ännu längre innan det är moget att öppnas upp. Det är i alla fall de jag läst som utvecklare skrivit om ämnet.

Jo, men problemet för Apple är att om de inte sätter standarden nu, så kommer någon annan att göra det åt dem. Med tanke på hur mycket tid och arbetstillfällen de lagt på iPhone tycker jag att de borde ha kommit en bra bit. Sedan är det mycket möjligt att allt inte är perfekt, men det skulle vara bättre än ingenting.

Jag hoppas verkligen att det leder till att Apple kommer med en officiell SDK nu. Det vore enligt mig det enda smarta draget i det här läget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 01:03

Frågan är: Vågar Apple tappa ansiktet?

Eller klarar Steve att stå på scen och få alla att glömma bort vad han tidigare sagt?

Ursprungligen av lobStar:

Eller klarar Steve att stå på scen och få alla att glömma bort vad han tidigare sagt?

Om någon klarar av ett sådant konststycke så är det väl han

Men seriöst så har de ju gjort helomvändningar tidigare. T ex med bytet till Intel. Inte riktigt samma sak, men ändå.

Ursprungligen av lobStar:

Frågan är: Vågar Apple tappa ansiktet?

Eller klarar Steve att stå på scen och få alla att glömma bort vad han tidigare sagt?

det har Steve Redan gjort..

när Apple släppte iPod som kunde vissa bilder (photo) sa steve "We dont belivie that Video is the future, its photos" ... men några månader senare kom Apple med "the iPhone that also does Video"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-04 01:45

Hur installerar man grejer i iPhone? Hur får man in mjukvaran? Denna terminal t.ex.?

Ursprungligen av mjg:

Hur installerar man grejer i iPhone? Hur får man in mjukvaran? Denna terminal t.ex.?

Börja här t.ex.

Är det någon här som har en iPhone och har testat att installera detta? 99:ans iPhone, till exempel..?

Ursprungligen av ztaafen:

Är det någon här som har en iPhone och har testat att installera detta? 99:ans iPhone, till exempel..?

Näe, den ska ju ner på macpub i Sundsvall om några dagar, så jag ville inte mixtra för mycket. Den ska dessutom in på reparation sedan pga av problemen och då kändes det bäst att inte ha hackat den. (Iofs borde väl en återställning av telefonen genom iTunes rensa alla spår av hack antar jag.)

oj detta var redan postat ... sedär ..

Ursprungligen av staed:

När jag får min iPhone blir det där bland det första som jag skaffar!

Ursprungligen av staed:

Ny version ute nu. Tippa på skärmen för att spela i landscape-mode!

Ljud fungerar också, dock bara i hörlurarna, och man måste redigera någon fil för att få det att fungera.

Senast redigerat 2007-08-11 13:15
1
Bevaka tråden