• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-31 00:24

En liten varning om man tänker köpa extern FW HD och använda den med en "äldre" Mac. Vet _ej_ hur det är med MBP eller MB.

Till saken. Min bärbara är en PB G4 15 1,5 GHz/1,5 GB RAM/80 GB HD och jag har kört HD kloning/backup med Super Duper under lång tid till en iOmega Tripple Interface 250 GB extern HD. Bootade från båda hundra ggr utan problem, klonade tur-retur

Jag meckade och undersökte / kollade och diskuterade här på 99mac om vilken (mindre och lättare) extern jag kunde använda till delvis backup och delvis lagring medan jag spelar in musik. Valet blev en fin och liten Lacie Portable WF på 160 GB (5200) som inte behövde någon strömförsöjning utan fick allt genom FW kabeln, _eller_ så kunde man (enligt tillverkarens råd) koppla en extra USB sladd - samtidigt, som då skulle förse HDn med extraström. Detta eftersom:

(ur manualen) "Some laptops may limit the amount of electricity provided by the interface cable. In this case you should connect the (provided) USB power cable to draw sufficient electricity. Unplug the FW interface cable and plug in the USB power cable, then attach the interface cable again"

Yepps, det funkade inte med min PB G4 - OBS! Den externa kan mountas utan problem och man kan skriva till den utan problem (och med bara FW sladden i), jag körde kloningsbackup till den också utan problem.

Mitt inlägg handlar bara om problem med att _boota_ från den i fall att man behöver det. Och jag behövde det idag eftersom nätadaptern till PBn pajade. Jag bootade från min Lacie kopplad till iMac istället i några dagar. Denna stora Mac kunde köra detta utan problem.

När jag idag köpte nätadaptern och ville boota min PB från den externa och klona tillbaka till Powerbooken - njet. Jag testade olika saker - med och utan USB power-sladden, försökte även att koppla USB sladden i iMac (tänkte att dess USB port matar "mer".) medan FW sladden var i Powerbooken, men det fungerade inte heller.

Lösningen blev att jag till slut bootade min iMac från den externa Lacie HDn, kopplade och bootade min PB i FW läge mot iMac (tangent "T" vid uppstart) och jag körde kloning med Super Duper från den externa genom iMac - och till Powerbooken som dök upp i form av Macintosh HD1 i menyn.

Powerbooken är "back on track" och jag vet att i alla fall det går att lösa problemet.

Den andra möjligheten är att till slut köpa en riktig nätadapter som Lacie erbjuder som tillval och som går att köpa på olika ställen på nätet. Visst, men man förväntade sig ändå att det skulle räcka med både FW & USB matning.

Nu är jag nyfiken i fall att någon har erfarenhet med detta och då på de nyare bärbara - MB & MBP, går det att boota från denna eller någon annan liten extern FW HD?