Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man lita på backupen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att bara ha backup på en extern hårddisk sägs inte vara bra nog utan man ska även ha en extra kopia på t ex cd eller dvd. Sagt och gjort brände jag ut mitt iTunes-bibliotek med min PowerBook på dvd för ca 2 år sen.

Nyligen skulle jag kopiera en del av låtarna till min MacBook med Superdrive men då gick det inte att kopiera några låtar från en del skivor. Jag fick bara ett felmeddelande om att skivan inte kunde läsas från. Ajdå tänkte jag. Kollade på skivorna och de hade inte en repa på sig. Jag hade dessutom verifierat bränningen så det kändes som att skivorna borde vara ok.

Innan jag tänkte ge upp provade jag att sätta i skivorna i sambons MacBook som bara har Combodrive. Där gick det hur bra som helst att kopiera från skivorna!! Snabbt dessutom. Jag provade även skivorna på en urgammal bärbar på jobbet och inte heller den hade något problem.

Att olika brännare är olika känsliga är väl inget nytt men det i sin tur gör ju att ens fina backup kanske inte är till någon nytta nästa gång man köper ny dator. Det lite av falsk trygghet när en modell av läsare inte gillar skivan medans andra inte har några problem alls. Lite rysk roulett över det hela. Det känns nästan som man ska behålla en gammal läsare och kunna plocka fram när ens nya inte klarar av att göra sitt jobb.

Nu till huvudfrågan- hur gör man en framtidssäker backup? Jag har länge trott att tiden var värsta fienden (fysisk förstörelse) men nu verkar det som utvecklingen är ett större problem. När inte en ny dator kan läsa två år gamla skivor börjar man ju bli lite orolig.

PS
Sedan jag hade mina problem med Superdriven har Apple släppt en uppdatering till den. Iofs har den sen dess dragits tillbaka men ändå...

När du säger "framtidssäker" - hur långt perspektiv talar vi om?

Jag hade spontant sagt att optiska skivor som förvarats i mörkt utrymme skulle hålla väldigt länge men uppenbarligen kan det bli fel även på dom...

Ursprungligen av Björnström:

När du säger "framtidssäker" - hur långt perspektiv talar vi om?

Jag hade spontant sagt att optiska skivor som förvarats i mörkt utrymme skulle hålla väldigt länge men uppenbarligen kan det bli fel även på dom...

Vet inte exakt hur många år jag tänker mig men fler än 2 iaf. Och i det aktuella fallet var det inte skivorna det var fel på utan läsaren som uppenbarligen ställde till det då en annan lika ny klarade det utmärkt. Det är det som stör mig. Att man gör "rätt" men så kan man inte lita på att nya datorn inte kan läsa skivan.

Jag kommer fortsätta med extern hårddisk+ optiska skivor men det gäller att hitta nån metod att fräscha upp backupen ibland. Typ bränna om från hårddisken vart 5:e år t ex. Eller varje gång man köper en ny dator.

Som privatperson finns det nog inte några andra lösningar man har råd med.

För privat bruk tycker jag att lagra på externa diskar är bland det bästa. Inte så dyrt och komplicerat. Sen så skrev jag i en annan tråd att vill du vara mer säker så ska du inte lagra backupen på samma ställe som du har datorn. På så sätt har du backup av materialen vid ev. brand och stöld.

Sen kan du väl kopiera på DVD "också" . Notera också, men inte bara. jag litar mindre på optiska enheter så det är enklare att kladda ner dom eller repa dom. Livslängden på skivor är heller inte hur långa som helst.

Den dyra alternativet skulle väl vara att man lagrar det "online" hon någon seriös datalagringsföretag för online backup eller tex. .mac (dotmac) som tar kontinuerlig backup och har större servrar. Men jag tycker det lite overkill för min smak.

Enda bra med tex. dotmac är väl att den är "portabel" annars är de nrätt dyr för min smak. För samma pris kan jag tex. köpa en 500GB-disk och sköta allt själv. Men smaken är väl olika.

/manne

1
Bevaka tråden