Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra 24" skärm till min MacBook?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-11 10:59

Hm, om jag får bara hoppa in en sekund, hur länge håller en Cinema Display egentligen? Är det som med laptopskärmar som tappar ljusstyrka med åren osv?
Jag köper hellre en beg. Cinema D. än en ny för 5-6.000, typ... inget illa menat om andra skärmar men...

Alltså, jag försöker hålla koll på webbannonser om beg. ACD och om jag hittar någon skärm som har 2-3 år på nacken, håller den fortfarande eller blir den sämre?

Jag känner till Blocket och kolla också på Annonsguiden.nu, kan någon rekommendera andra sajter?

TACK

Ursprungligen av homesick:

Hm, om jag får bara hoppa in en sekund, hur länge håller en Cinema Display egentligen? Är det som med laptopskärmar som tappar ljusstyrka med åren osv?
Jag köper hellre en beg. Cinema D. än en ny för 5-6.000, typ... inget illa menat om andra skärmar men...

Alltså, jag försöker hålla koll på webbannonser om beg. ACD och om jag hittar någon skärm som har 2-3 år på nacken, håller den fortfarande eller blir den sämre?

Jag känner till Blocket och kolla också på Annonsguiden.nu, kan någon rekommendera andra sajter?

TACK

Alla skärmar förlorar ljusstyrka oberoende var eller hur stor skärmen är.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-11 14:09
Ursprungligen av homesick:

Hm, om jag får bara hoppa in en sekund....

Jag köper hellre en beg. Cinema D. än en ny för 5-6.000, typ... inget illa menat om andra skärmar men...
TACK

Nu får jag citera mig själv, men när jag skrev 5-6.000 så hade jag ingen aning om att en äkta 20" ACD kostar 5.895:-

Tja, jag slog till direkt hos min lokala återförs. och nu är den på väg. Har alltså redan en 20" iMac G5 som är helt underbar och så kommer brorsan ACD 20", storleken räcker för mig och det blir vackert på skrivbordet.

Tack

'en komips kompis' har ju bättre trovärdighet än dells support iofs...

Ursprungligen av gabriela:

'en komips kompis' har ju bättre trovärdighet än dells support iofs...

Varför skulle Dells support ljuga om informationen de gav mig?

  • Medlem
  • 2007-09-11 14:13

Snarare har jag hört att man inte riktigt VET vilken panel man får, men det var förrut. Det finns kanske någon variant av dells 24-tummare som har TN-panel MEN jag tror inte man får det i dagsläget. TN-paneler brukar ha en lägre betrakningsvinkel och dells har 178 grader medan Samsung 245B har 160. Samsungs storebror 245T har troligt samma panel som dellen och erbjuder också samma stora betraktningsvinkel, 178 gr. Dells Dell 2407WFP skall vara S-PVA om jag inte minns fel.
Därmed inte sagt att 245B är en dålig skärm, de allra flesta är nog nöjda med den. MEN att säga att den är bättre än dells 24-tummare är ju bara smålöjligt. Skulle det vara en TN-panel så kan den väl omöjligen erbjuda en betraktningsvinkel på 178 grader och kan då reklameras eftersom det tydligt står 178 specen. SÅ himla många paneltillverkare och olika paneler i denna storlek finns inte. man får det man betalar för och när dell har sina kampanjer så får man mycket skärm för pengarna. MEN det finsn andra likvärdiga skärmar också. LG, HP och Benq har också bra 24-tummare med "fin" panel till hyffsat bra priset.

Ursprungligen av JvD:

Snarare har jag hört att man inte riktigt VET vilken panel man får, men det var förrut. Det finns kanske någon variant av dells 24-tummare som har TN-panel MEN jag tror inte man får det i dagsläget. TN-paneler brukar ha en lägre betrakningsvinkel och dells har 178 grader medan Samsung 245B har 160. Samsungs storebror 245T har troligt samma panel som dellen och erbjuder också samma stora betraktningsvinkel, 178 gr. Dells Dell 2407WFP skall vara S-PVA om jag inte minns fel.
Därmed inte sagt att 245B är en dålig skärm, de allra flesta är nog nöjda med den. MEN att säga att den är bättre än dells 24-tummare är ju bara smålöjligt. Skulle det vara en TN-panel så kan den väl omöjligen erbjuda en betraktningsvinkel på 178 grader och kan då reklameras eftersom det tydligt står 178 specen. SÅ himla många paneltillverkare och olika paneler i denna storlek finns inte. man får det man betalar för och när dell har sina kampanjer så får man mycket skärm för pengarna. MEN det finsn andra likvärdiga skärmar också. LG, HP och Benq har också bra 24-tummare med "fin" panel till hyffsat bra priset.

Det är rätt men det finns TN paneler som klarar samma betraktningsvinkel på 170 grader och ha 16.7 miljoner färger.

Enligt artiklen nedan så tycker jag att det dell sa till mig "att det är en Tn med trim" ser rimligt ut samt att de använder Samsung paneler.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Senast redigerat 2007-09-11 15:55
  • Medlem
  • 2007-09-11 20:18
Ursprungligen av Hunter78:

Det är rätt men det finns TN paneler som klarar samma betraktningsvinkel på 170 grader och ha 16.7 miljoner färger.

Enligt artiklen nedan så tycker jag att det dell sa till mig "att det är en Tn med trim" ser rimligt ut samt att de använder Samsung paneler.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Finns säkert sådana trimmade TN-paneler MEN de kommer fortfarande inte upp i 178 gr alt 176 gr, vilket bara MVA och PVA gör. Jag kan förstås ha fel men i detta fall känner jag mig rätt säker. Vad gäller Dell så skall den enligt uppgift ha en pva-panel (Samsung LTM240M2 alternativt LTM240L2). Detta kan man läsa om på ett flertal ställem, både från sådana som själva har skärmen samt från testare, såväl engelspråkiga som svenska. Jag tror mer på dem än på Dells support faktiskt. Det är en annan fråga vad gäller den nya varianten, den kan jag inte direkt säga vilken panel det är, det kan vara en annan panel som heter AMVA (från AU Optronics tror jag).

Nu finns det en Dell UltraSharp 2408WFP ute, för tillfället till nedsatt pris.

Panelen är 24"WS Samsung S-PVA enligt TFT Central.

TFT Central har även påbörjat en artikel om skärmen.

Bevaka tråden