Har ni några bra boktips gällande Apple, Steve Jobs, eller ipod?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-01 14:15

Jag skulle vilja lära mig lite mer om apple och undrar om ni har några bra boktips. iWoz känns given men ett par böcker till vore skoj att få med om man ändå ska beställa från amazon. Allt apple-relaterat är intresant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 15:08

"Revolution in the valley" (ISBN: 0-596-00719-1) Av Andy Hertzfield är en samling historier från teamet bakom Macintosh.
Riktigt intressant läsning om vad som försegick bakom kulisserna och vilka designbeslut och optimeringar man tog till under utvecklingen. Man får en känsla för rivaliteten inom företaget mellan Lisa-teamet och Macintosh-gruppen. Historierna sträcker sig över åren 1979-1984 och boken har ett förord av Steve Wozniak. Mycket bra skriven och innehåller mycket med bilder på tidiga prototyper och på människorna bakom.
Rekommenderas starkt!

"The Cult Of Mac" (ISBN:1-886411-83-2) Av Leander Kahney.
Handlar om kulten kring Apple och Macintosh. Beskriver möten med människor med mer eller mindre kärleksfulla förhållanden till sina macar. Försöker sig på att beskriva varför folk har ett sådant speciellt förhållande till macen och hur den starka känsla av gemenskap har uppkommit bland macanvändare. Mycket roliga bilder på folk med Apple-tatueringar och stora samlingar av gamla macar.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-01 16:24

Cult of Mac var verkligen skitkass måste jag säga.
Boken iWoz är störtskön. Fick min flickvän att läsa den också. Hon gillande den.

Båda böckerna om Steve Jobs som finns ute är inte ens godkända utav Steve själv och innehåller en hel del faktafel vad jag vet. Värt att tänka på om man köper dessa.

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-07-01 19:40

Kan verkligen rekommendera Apple Confidential 2.0 av Owen W Linzmayer.

John Sculley skrev en bok som hette Odyssey:Pepsi to Apple som tar upp mycket av det som hände med honom och Steve Jobs på Apple på 1980-talet och åren kring introduktionen av Macintosh. En bra bok av en kille med en hel del bra ideer men som tyvärr inte lyckades så bra med dem.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-03 22:55

Tack för tipsen, Nu är beställada Iwoz och Apple Confidential 2.0. Men jag kom på att jag har läst någonting om en bok om iPod som jonathan ive var inblandad i på något sätt. Är det någon som vet vad det kan var för bok?

1
Bevaka tråden