Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone för utvecklingsstörda?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-28 20:35

Jag sitter nog lite för mycket och läser olika inlägg här på 99.se.

Min sambo sa precis till vår lille pojke att pappa älskar sin dator...

Jag förklarade att jag satt och läste om en mobiltelefon.

Är den billig frågade hon?

Nej, det är nog den häftigaste mobil som gjorts, sa jag och började förklara:

–Den har inga knappar, allt är en stor skärm i glas och...

–Är den för utvecklingsstörda? undrade hon......

---

Hehe..., tja... vad säger man?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-28 20:56

hehe..

Man måste dock inse att man tyvärr inte kan anpassa samtliga användare efter en minoritet..

haha underbart .. låter precis som något min flickvän skulle säga ...

ja om iPhone är för utvecklingsstörda så är vi alla mac/apple användare utvecklignsstörda ... och det innebär att större delen av världen snart kommer vara utvecklingsstörda ....

PS. inget illa ment mot dom som verkligen är utvecklingsstörda. DS.

utvecklingsnördar?

Hitta fem fel

Ursprungligen av rana:

Jag sitter nog lite för mycket och läser olika inlägg här på 99.se.

Min sambo sa precis till vår lille pojke att pappa älskar sin dator...

Jag förklarade att jag satt och läste om en mobiltelefon.

Är den billig frågade hon?

Nej, det är nog den häftigaste mobil som gjorts, sa jag och började förklara:

–Den har inga knappar, allt är en stor skärm i glas och...

–Är den för utvecklingsstörda? undrade hon......

---

Hehe..., tja... vad säger man?

Hej jag vet inte varför men jag fick för mig att detta argument på något sätt liknar spelet där man ska hitta fem fel i två bilder som någon har med flit lagt eller tar bort detalijer från ena bilden av dom.

mvh. hanibal

Jag känner igen raden med att min fru tror att jag älskar min dator mer än henne. Igår visade jag också lite iPhone grejer. Hon är inte ett dugg intresserad av teknik men vet ändå väldigt mycket om iPhone och att den släpps imorgon.

Hon tycker den ser snygg ut men tycker den ser skör ut och att den blir kladdig. Hon tycker också den verkar vara enkel och att det är precis det hon skulle vilja ha - en enkel telefon, hon är dock inte utvecklingsstörd mer störd över för krånglig teknik.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-30 12:56

Telefonen är nog mer för dom som hatar att få skit mellan tangenterna.
Väntar ivrigt på iKeyboard nu Apple!

Utvecklingsstörare

Ursprungligen av rana:

–Är den för utvecklingsstörda? undrade hon......

---

Hehe..., tja... vad säger man?

Påminner mig om två saker. Karin, en gemensam vän till mig och min fru
som på allvar påstod att hon jobbade som "Utvecklingsstörare"
- Men jag stör dem ju säkert i deras utvecklinnng hävdade hon...

Jag skulle vilja säga så här. Att när något är riktigt bra, då passar det även utvecklingsstörda (skor med CP-knäppe?)

Det andra? Jo, en ny tjej började på jobbet.
Chefen frågade efter en vecka hur det gick.
- "Det känns skönt att få användning för sin utbildning." sa hon.
Chefen la pannan i djupt veck... - "Hade du verkstadsutbildning?..."
- "Nä fan, jag är utbildad till att ha hand om utvecklingsstörda barn."

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 20:25

Ingen dålig idé faktiskt. Skulle kanske inte vara ett billigt hjälpmedel för förståndshandikappade men av egen erfarenhet (jobbade som personlig assisten nästan 1 halvår) så tror jag iphonen skulle vara ett lysande hjälpmedel. Dessutom ett roligt sådant.

Skulle Apple öppna upp iphonen så att utvecklare skulle kunna skapa saker till den så skulle t.ex. en digital shoppinglista vara hur smidigt som helst. Bilder på mjölkpaket, päron, ja, vad som helst.

Nu är inte jag nån expert på det här området men jag tror att det faktiskt skulle fungera.

  • Medlem
  • 2007-07-01 12:28
Ursprungligen av Kenneth M:

Ingen dålig idé faktiskt. Skulle kanske inte vara ett billigt hjälpmedel för förståndshandikappade men av egen erfarenhet (jobbade som personlig assisten nästan 1 halvår) så tror jag iphonen skulle vara ett lysande hjälpmedel. Dessutom ett roligt sådant.

Skulle Apple öppna upp iphonen så att utvecklare skulle kunna skapa saker till den så skulle t.ex. en digital shoppinglista vara hur smidigt som helst. Bilder på mjölkpaket, päron, ja, vad som helst.

Nu är inte jag nån expert på det här området men jag tror att det faktiskt skulle fungera.

Någon kanske ska tipsa Certec? Om de inte vet om det redan. De gjorde en hel del med gamla Newton på den tiden det begav sig.

http://www.certec.lth.se/forskning.asp

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-01 13:32

Jag gillar inte begreppet "utvecklingsstörd". Det känns så fantastiskt omodernt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-03 00:25
Ursprungligen av Micke F:

Jag gillar inte begreppet "utvecklingsstörd". Det känns så fantastiskt omodernt.

Hmm, jag kan hålla med till viss del. Så jag blev tvungen att kolla lite. Tänkte att det kanske var helt ersatt av förståndshandikappad numera. Men nej! Det används, det finns även föreningar för utvecklingsstörda och det används inom medicinen.

Många roliga kommentarer i tråden!

  • Oregistrerad
  • 2007-07-03 02:55

Jag tror nog att iPhone kan bli ett bra val för mongon. Lättanvänt gränssnitt som manövreras med fingrarna och stor och tydlig text.
Således inga knappar som måste läras in eller tjocka manualer, vilket torde underlätta för begåvningshandikappade.

Konceptet skulle kunna utvecklas med tredjepartsprogramvara. Till exempel en bild på personen som ska ringas upp kan täcka hela skärmen. Svep höger eller vänster för nästa person, tryck två gånger på skärmen för att svara.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-03 09:36
Ursprungligen av rana:

Hmm, jag kan hålla med till viss del. Så jag blev tvungen att kolla lite. Tänkte att det kanske var helt ersatt av förståndshandikappad numera. Men nej! Det används, det finns även föreningar för utvecklingsstörda och det används inom medicinen. !

Jo, jag är medveten om att det är ett vedertaget begrepp, vilket ju behövs. Men jag gillar det inte ändå ! . Och Sverige/världen finns en rad bra organisationer som är till stor hjälp och stort stöd för många som "inte är som andra" och dess anhöriga.

Men det finns också en lång rad fördomar och förutfattade meningar som gör det så otroligt svårt att åstadkomma en förändring i hur samhället (dvs alla vi) ser på dessa människor och deras förmågor. En del av dessa fördomar är de, i mitt tycke, förlegade begrepp som omger dessa människor.
Därmed inte sagt att detta är något stort problem på 99.se...

Ursprungligen av Doktor G:

Jag tror nog att iPhone kan bli ett bra val för mongon. Lättanvänt gränssnitt som manövreras med fingrarna och stor och tydlig text.
Således inga knappar som måste läras in eller tjocka manualer, vilket torde underlätta för begåvningshandikappade.

Min fetstil.
Jag har en son med Downs syndrom, dvs "mongo" *.
Han behöver helt klart mer tid för att lära sig vissa saker, men inte allt. Långt ifrån.

Huruvida en knapplös telefon är lättare eller svårare att använda för människor med olika handikapp är naturligtvis svårt att säga. Jag tror knappar är bättre även för oss normalstörda, vilket också många som recenserat iPhone anser. Främst för att de ger en taktil förnimmelse när man trycker på dem. (Icke-taktila knappar kräver konfirmation via syn eller hörsel för att användaren ska säkerställa att knapptrycket fungerat) En kombination av taktil- , ljud- och visuell feedback borde vara det optimala för alla.

Möjligheterna den fina skärmen och den höga upplösningen ger är desto intressantare.
Ett hjälpmedel för de med talsvårigheter är Bliss, ett symbolspråk där ord och begrepp representeras av bilder istället för av bokstäver.

En annan intressant utveckling är spridningen av wifi-zoner och de möjligheter de ger för hjälpmedel och tillgänglighet/kommunikation. Jag tror/hoppas att Apple med sin iPhone gör användandet av de olika teknikerna (wifi, edge etc) mer smidigt än vad som kanske tidigare varit brukligt. Dock har jag inte någon "smarphone" att relatera till, eftersom min egen telefon är rätt så basic.

3g-telefoner med videosamtal har inneburit en revolution för hörselskadade, då de nu kan tala med varandra via teckenspråk i större utsträckning. (man kan ju tro att de nöjt sig med SMS, men det skrivna språket och teckenspråk har många skillnader vad gäller gramatik, ordföljd etc.)

* ett begrepp jag heller inte direkt hoppar av förtjusning av att stöta på, då jag personligen anser det så otroligt nedvärderande och fördömande.

OT:
För inte så många år sedan sattes människor med Downs Syndrom in på institution i Sverige eftersom "de inte kan lära sig något" Men för ca 30 år sedan utvecklades mer strukturerad och fokuserad träning, bla språkutveckling (i Sverige ex. Karlstadmodellen) vilket inneburit otroligt stor hjälp för många med DS.
Man upptäckte att de kan lära sig om de bara får chansen (!), vilket ju inte är så konstigt. Det gäller bara att hitta rätt verktyg och metoder.
Det gör också att dessa människor har möjlighet att delta i samhället på mer lika villkor, vilket i ex Australien länge varit en självklarhet. Där har man heller inte det separata särskolesystem vi har här i Sverige, ett system som nuvarande skominister vill befästa, tvärt emot vad modern forskning och pedagogiskt kunnande säger... (ja ja, jag vet att det tangerar till politik O:-) ).

Jag tycker, både på det personliga planet och som medborgare i Sverige, att det är bedrövligt att många människor med handikapp idag förtidspensioneras så snart de lämnat (sär)skolan bara för att samhället inte är öppet för det som är avvikande och annorlunda. Det är vare sig särskilt samhällsekonomiskt eller människovärdigt.
/OT

Jag har själv tre små barn med ett handikapp och dom är jäkligt duktiga på att använda datorer windows xp i för sig

men till saken hör att vi har utvecklat en site som går under IIS .net aspx på internet
det går att komma till den med web läsare

men om det finnes intresse på mac sidan och iphone kanske ny mac tablet så är vi villiga att hjälpa till gratis att utveckla den för iphone
problemet att vi inte kan iphone eller mac os x
har försökt köra den under mono men likas inte ens starta mono
mono är ett mac program som ska kunna köra .net siter utan att man behöver skriva om allt just för mac

därför söker vi frivilliga som kan hjälpa till

1a. köra den på mac os x standalone (mono)
2a kanske skriva om den för mac os x
3a utveckla den för iphone
4a utveckla den för kommande mac tablet os

den 4a är kanske =1a eller 2a

men här finnes inga pengar att känna här ska det göras frivilligt

har redan satsat mycket pengar på utveckling av .net siten

men är öppen för alla förslag även där ekonomin /betalning är inblandat
om det är verkligen seriöst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 19:54
Ursprungligen av hanibal:

Jag har själv tre små barn med ett handikapp och dom är jäkligt duktiga på att använda datorer windows xp i för sig

men till saken hör att vi har utvecklat en site som går under IIS .net aspx på internet
det går att komma till den med web läsare

men om det finnes intresse på mac sidan och iphone kanske ny mac tablet så är vi villiga att hjälpa till gratis att utveckla den för iphone
problemet att vi inte kan iphone eller mac os x
har försökt köra den under mono men likas inte ens starta mono
mono är ett mac program som ska kunna köra .net siter utan att man behöver skriva om allt just för mac

därför söker vi frivilliga som kan hjälpa till

1a. köra den på mac os x standalone (mono)
2a kanske skriva om den för mac os x
3a utveckla den för iphone
4a utveckla den för kommande mac tablet os

den 4a är kanske =1a eller 2a

men här finnes inga pengar att känna här ska det göras frivilligt

har redan satsat mycket pengar på utveckling av .net siten

men är öppen för alla förslag även där ekonomin /betalning är inblandat
om det är verkligen seriöst

Vad är det för typ av site?
Hur funkar den?
Är det ett "program"?

det handlar om

PECS (Picture Exchange Communication System)

PECS är ett bildkommunikationssystem för barn med autism. Syftet är att få igång spontan kommunikation på initiativ från barnet med autism. Genom PECS lär man barnet att tydligt rikta kommunikationen och man kommunicerar på ett enkelt sätt. Mottagaren ska förstå budskapet.

Man utgår från olika situationer i vardagen för att locka till kommunikation. Med tiden blir barnet alltmer självständigt och använder bilderna i kommunikativt syfte. I olika steg utvecklas kommunikationen till att omfatta flera situationer, personer och platser.

vi använder site privat hemma på hem nätverket
mina barn öppnar sidan och använder den för sin kommunikation
inte särskild praktiskt om man ska åka någon annan stans utanför hemmet
är inte bärbar än det går att köra den på en bärbar windows dator som en site med Cassini

(Run ASP.NET in Windows XP Home with Cassini Sample Web Server )

men vill helst använda iphone för sitt interface och storlek skull

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-19 19:35

Det här är så mycket OT som det går att bli på detta forum, jag förstår inte att ingen har stängt denna tråd tidigare. Vill ni fortsätta detta kan ni göra detta i loungen.
*låst*
/Admin

1
Bevaka tråden