Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera MSN-kontakter?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-23 19:48

Tjena folket! Då har man adium här och jag behöver exportera mina msnkontakter till ett enkelt csv-format. Detta är ett jävla helvete för att vara exakt, jag har med en massa om och men fått det konverterat till vcard, men jag hittar inget sätt att konvertera vcard till csv. Hittade en konvertor på internet, men denna hanterade bara filer upp till 4mb så fick klippa ner vcardgruppen i 2 bitar, men det blir likväl fel då denna inte hanterar MSN kontakter utan bara mail (står som msn och inte som mail i vcardet)...

Ursäkta om det är flummigt formulerat, men jag är väldigt frustrerad just nu Några tips på hur man kan gå tillväga för att få ut sina msnkontakter till CSV? (Har inte hotmail)

ps. I windows kan man exportera till nån *.ctt-fil som verkar vara nån xml-grej, men det hjälper inte så mycket för tillfället heller :/

Tack för all hjälp / Oskar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-23 22:25

Varför behöver du exportera det? För att få med extra info du lagt in? Kan Adium verkligen ta emot det?

För kontaktlistan lagras väl server-side?

God kväll

Om man kör export (Spara snabbmeddelandekontakter) i Msn så får man en xml egentligen fast den heter .ctt:

<?xml version="1.0"?>
<messenger>
<service name=".NET Messenger Service">
<contactlist>
<contact type="1"> ... </contact>

Kanske är olika i olika versioner och plattformar dock. Med excel eller dyl. eller script borde man kunna få det till csv.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-24 00:26

Sparas som sagt "server side" ingen mening med det. Förmodligen menar du att exportera /importera sparade konversationer?

Om du nyttjar hotmail.com med din MSN användare och fortfarande har klassisk vy så kan du gå till kontakter där och välja utskriftsvy. Där markerar du hela din kontaktlista och kopierar den. Sedan klistrar du in den i ett kalkylprogram och sparar sedan det som en csv-fil som du sedan kan använda för import.

beskrivning på nätet:
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=12118
http://email.about.com/od/hotmailtips/qt/et_export_addr.htm

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-25 17:31

Jag behöver exportera den för att jag precis skaffat Facebook och vill improtera min kontaktlista där, det fungerar med hotmail, gmail etc, men jag har inte mina msnkontakter på varkeneller av dem. Det fungerar även med CSV och lite andra format, och då tänker jag att jag borde kunna exportera mina kontakter från adium på något smidigt vis, men nej. CTT-filen från msn i windows borde man kunna göra något med, det är en xml-fil, men tyvärr är jag inte så high på scriptande och excel så hjälper inte mycket :/ Känns som man kanske får göra en lista manuellt, men ett par hunra kontakter gör att det blir ganska segt. Säg bara till om ni kommer på något tips

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-25 19:41

Har lyckats få mina kontakter till adressboken med hjälp av adiumbook, och därifrån lyckats exportera dem till ett vcard (dock hela 8mb stort ?!) hittar dock absolut inget smidigt sätt att göra om vcard till csv eller något annat fungerande format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 20:17

http://labs.brotherli.ch/vcfconvert/ ?

var träff #1 på "convert vcard to csv" och kan konvertera till en del olika lösningar av csv, då csv egentligen bara är en textfil med en kontakt per rad delat med tab,semikolon eller annat..

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-25 22:35

Hittad eden sistnämnda tidigare, men fungerade först inte för att min fil var för stor och sen när jag minskade så kom emailadresserna inte med. Men jag har nu löst problemet genom att helt enkelt exportera från gmail för att få upplägget för hur det ser ut och sen klippa in XML-filen och editera med search and replace, gick ändå rätt smidigt när jag kom på den lösningen.

1
Bevaka tråden