Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook går i vila/stängs av (inte Track-sensorn)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-06-05 03:14

Arghh.

Fick (stora) problem med min 17" PB G4 idag.
Från att ha fungerat som en klocka är den i princip obrukbar.

Började med att den stängde av sig, ala när batteriet är helt slut.
Fungerade efter omstart, stod på laddning över natten - sedan vägrade den att fungera utan strömsladd. Den gick ned direkt när man drog ut sladden.
Verkade vara batteriet som gett upp.

Hmmm. Visst ska datorn hålla i några minuter även utan batteri?
Detta så att det ska gå att ha två batterier och swappa utan att datorn stängs av...
Dessutom brukar det ju komma upp ett meddelande om att batteriet är slut - och att datorn körs på "internt batteri".

Nåja. Jag accepterade att batteriet var kört (det har laddats ur drygt 700 gånger och är nere på 54% av ursprungskapacitiet enligt Coconut-widgeten) och beställde ett nytt batteri.

Samma dag börjar datorn gå ned i vila. Helt oprovocerat och oavsett om jag har batteriet isatt eller ej (kör med nätsladd).

Googlade och hittade massa Narcolepsy-trådar. Jag testade deras tips men till ingen nytta. Min PB verkar ha helt OK temperaturer, såg inga spikar på trackpad-värmen.

Har startat om ett stort antal gånger, kört i Open FirmWare och Target Disk mode. Skärmen släcks likt f-b efter en liten stund. Allt annat verkar dock funka (om jag stänger locket så datorn går ned i vila och sedan öppnar blinkar skärmen till och allt ser bra ut i någon sekund innan det slocknar igen). Jag kan kontrollera tangentbordsbelysningen etc.

Ska koppla in en extern skärm och kolla vidare.

Gissar att det kan vara det interna batteriet (klock/PRAM?) som uppför sig skumt, som jag fattar det så driver det Power Management Unit - som i sin tur bl a sköter skärmen.

Alltså två olika fel:
1. Datorn funkar bara med nätsladden inkopplad.
2. Skärmen går i vila (som om det trodde att locket stängts - men tangenterna lyser).
Förhoppningsvis samma problem/lösning.

Någon som kan tillföra något???

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-06-05 09:01

Update1:
I dagsljus upptäckte jag att skärmen inte släcks helt (så länge man inte rycker nätsladden).
Verkar vara bakgrundsbelysningen som går ned (dvs med lite god vilja kan man se vad som händer på skärmen). Nu funkar dessutom inte tangentbelysningen...
Kan vara trassel med Ambient Light Sensor - undrar om den åxå kontrolleras av PRAM-batteriet?

Känns mer och mer som ett problem med PMU. Ska nog se till att byta det interna batteriet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-06-12 09:49

Update 2:
Med nytt batteri funkade datorn som den skulle (förutom bakgrundsbelysningen som blev sämre och sämre - dvs datorn visade skärmbild allt kortare stunder). Med extern monitor var allt OK - men då var den ju inte särskilt bärbar...

Testade reset av diverse (PRAM/PMU etc.) men det blev inte bättre.
Bytte PMU-batteri hos en ÅF. Där upptäckte dom att en krets på moderkortet hade brunnit (såg ut som någon hade eldat med en tändare på en liten ytmonterad spole).

Eftersom ett nytt moderkort kändes alltför dyrt för en gammal dator bad jag dom chansa och testa byta ut den brunna kretsen (som var alldeles krispig och med en krater i mitten). Dom snodde en likadan spole från en kasserad PB av annan modell och lödde dit den.

Heureka!
Min PB blev helt återställd (peppar, peppar) !

1
Bevaka tråden