Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skrivare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-03 22:22

Hej, jag undrar hur man kan dela en USB-skrivare mellan två datorer, en Windows XP och en Mac OS X.
Försökte att dela ut skrivaren från windowsburken men macburken kunde inte komma åt den, så då har jag börjat kolla på en såndär dosa som man kan koppla skrivaren i ena ändan och routern i andra.
Hur ansluter man till en sån skrivare? Brukar det fungera i OS X utan större problem?

Hej!

Nu är jag inte så bra på Win, men jag har en skrivare som jag delar från min Imac (ställt in att printer share) Imac:en sitter i nätverket och jag kan IP:n för den och om jag tar min Ibook, och skriver in IP:n så kan jag printa, det borde väl gå via Windows också?

Mvh

  • Medlem
  • 2007-06-04 13:22

Vill inte dela ut skrivaren från macen eftersom det är en laptop och flyttas hit och dit, men tack ändå.

Ursprungligen av ptr:

Vill inte dela ut skrivaren från macen eftersom det är en laptop och flyttas hit och dit, men tack ändå.

Du går in i kontrollpanelen i Windows och klickar på skrivare. Högerklicka på skrivaren du vill dela och välj "Dela ut", ge den ett namn.
Sen högerklickar du på "den här datorn" och väljer "Egenskaper", sen "Namn" och kollar vad arbetsgruppen heter.

Sen öppnar du Macen. Öppna mappen Utilities i Program och öppna programmet "Directory Access", lås upp med ditt lösenord och aktivera SMB/CIFS. Välj det och sen Configure och skriv in namnet på din workgroup. Stäng.

Sen går du in i System Preferences och öppnar inställningarna för skrivare. Lägg till ny, välja "More Printers", väljer "Windows printing", välj din workgroup, välj namnet på Windows-datorn, väljer skrivaren. Sen ska du hitta en drivrutin till den i listan längst ner i det fönstret. Har du inte den installerad så får du gör om allt. Sen är det bara att ansluta (kommer inte ihåg om man måste slå in användare och lösen för Windows-datorn).

Om de är på samma LAN så ska detta funka. Ett problem kan också vara om man döper skrivaren till nåt "konstigt", det ska inte vara åäö eller mellanslag t.ex. tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 22:08

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny...

Jag får inte till det med att lägga till min utdelade skrivare som sitter på en Vista maskin...
Jag kommer åt dom utdelade mappar som den har och när jag ska lägga till skrivare kommer jag så långt i nätverksdelen att jag kan se datorn som har skrivaren men väljer jag den är det tomt.

Vore väldigt tacksam för hjälp att få igång det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 19:40

Pratade med Apples support idag men dom verkar knappt veta vad en MacBook var för nått.
Hoppas jag bara hade otur med henne i supporten för om alla som jobbar på supporten är så oinsatta i Mac kommer det bli svårt att få hjälp framöver...

Men kan ju tycka att det vore världens enklast grej att lägga til en utdelad skrivare men tydligen inte på Mac. Men hur kul vore det om allt funkade direkt?

1
Bevaka tråden