Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste ni kalla betygsfunktionen för digga?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-22 11:46

Lite mer reklam för "digga"upplägget tack, tycker det är en väldigt rolig funktion, men som jag inte hade en aning om alls för än jag läste detta inlägget.

edit: Att digga är känns väldigt lättförståeligt, speciellt om ni som tusentals andra har besökt Digg.com

edit2: Min edit var tydligen redan nämnd ;D

edit3: Se till att man inte kan digga en tråd man själv skapat.

Jag vet inte om det finns några planer på utveckling av digga/dissa men i dagsläget så undrar jag vad det ger i förhållande till "Dagens inlägg."

För övrigt tycker jag att det känns lite lunarstorm med digga/dissa

Så, nu har jag gnällt färdigt för idag.

  • Medlem
  • 2007-05-22 13:59

Olle@mac:
Jag litar på att användarna på 99.se skulle anmäla opassande inlägg fort som tusan, och med tanke på hur många moderatorer/admins det finns så tror jag inte något dravel skulle överleva särskilt länge. Oavsett om det haussas/diggas/hyllas eller vad man vill kalla det.

Jag tycker det antas lite för mycket att saker kommer missbrukas här, låt oss ta dagen som den kommer. Blir det problem så löser vi dem då och inte nu i förväg, försöker man läsa problem i förväg så är det lätt att det är fel problem man löser...

Farligt nära...

Angående risken att folk missbrukar "digga" för att få trådar till förstasidan - sådana medlemmar blir inte långlivade. Kom ihåg att vi har en rätt restriktiv procedur för att bli medlem här, så risken för massiva missbruk är rätt liten.

Hela digga-grejen är väl annars ett expriment, jag har hittills upplevt intresset för att digga trådar som minst sagt ljummet, men tanken Björnström och Belak har är att skapa en förstasida som lever av själv med intressanta diskussioner. Vi får väl se hur det faller ut.

Själva ordet "digga" tycker jag däremot är klockrent, det både knyter an till digg.com som faktiskt är en av de större sajterna på nätet numera och samtidigt är ett svenskt, om än lite väl ungdomligt, verb som beskriver vad det handlar om.

En fråga som jag funderat på är om folk diggar trådar för att de gillar själva diskussionen eller t.ex. att trådskaparen gjort ett bra jobb eller om de diggar för innehållet i ämnet. T.ex. om iPhone skulle bli en flopp (kommer inte att hända, men rent hypotetiskt) och jag skulle skapa en artikel om det, skulle folk avstå att digga den då (eller rent av dissa om vi hade haft kvar den knappen) bara för att nyheten i sig är negativ?

På vilket sätt skulle det skapas fler trådar om sverigedemokraterna bara för att vi har diggafunktionen? Jag förstår verkligen inte.

Jag kom tillbaka från lunchen nu och blev lite förvånad över 37 nya inlägg

Tråden verkar handla om flera olika ämnen och blev lite knepig att följa, kanske dags att skapa en separat särskrivningstråd från denna "jag förstår inte digg konceptet" tråd.

Hissa och dissa?

Mvh,

Tycker kanske att just för att digg.com är så stort bör man välja ett annat ord. Men jag kommer inte på något bättre, och digga känns åtminstone mer inarbetat i svenskan än andra fåniga modeord folk dras med nu för tiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 20:45

Om jag får säga vad jag tror, så ... började det hela med att Olle gjorde en direkttolkning till att det handlar om att sätta betyg på trådarna. Så ser i allafall inte jag konceptet på digg.com, utan mer eller mindre intressant (=digga) - inte mer eller mindre bra (=betygsättning).

Därmed inte sagt att även jag, likt bla Olle och wincc tex, undrar om inte vissa funktioner läggs till bara för sakens skulle (och för att det går). Sedan, i efterhand, funderar man på om dom är bra och ger något mervärde alt. förbättrar. Jag vill minnas att det var mycket liv i luckan kring karman för några år sedan.

Ursprungligen av frazze:

Därmed inte sagt att även jag, likt bla Olle och wincc tex, undrar om inte vissa funktioner läggs till bara för sakens skulle (och för att det går). Sedan, i efterhand, funderar man på om dom är bra och ger något mervärde alt. förbättrar. Jag vill minnas att det var mycket liv i luckan kring karman för några år sedan.

Allt är ett stort experiment! Visst är det spännande

Man hänger på 99.se/mac och oroar sig över att digga är töntigt?

Ursprungligen av mikotekniko:

Man hänger på 99.se/mac och oroar sig över att digga är töntigt?

Vi hänger åtminstone inte på Sweclockers....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-22 21:57

Ibland kan man undra om det gnälls bara för gnällandets skull

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-23 22:51
Ursprungligen av Lm:

Ibland kan man undra om det gnälls bara för gnällandets skull

Precis...

Jag skulle dessutom tro att de flesta som tycker att det är en rolig och bra idé även upplever ordet digga som passande. Det är bara en vild gissning, men så tror jag.

Alla tycker inte lika, men det är nog ändå klokt att vända sig till majoriteten om man vill göra så många som möjligt nöjda. Starta en omröstning om det vettja. Så får vi svar på tal.

"Töntigt" är i sig ett ganska abstrakt ord tycker jag.. Vanligt, men ganska intetsägande. Jag har aldrig gillat ordet "töntigt/töntig". Känns lite mellanstadiet-varning på det ordet...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-23 09:06

Är det något fel på "gilla". Även om böjningen blir lite lunarstorm.

Vi håller på att trimma om algoritmen igen. Inte superenkelt att få rätt "balans" i det hela.

Vad tror ni om Poppis™ istället för Digga?

Poppistrådar och poppa trådar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-23 16:14
Ursprungligen av Björnström:

Vad tror ni om Poppis™ istället för Digga?

Poppistrådar och poppa trådar

Då föredrar jag "digga" helt klart.

Ursprungligen av Björnström:

Vi håller på att trimma om algoritmen igen. Inte superenkelt att få rätt "balans" i det hela.

Vad tror ni om Poppis™ istället för Digga?

Poppistrådar och poppa trådar

Då tycker jag Rossifumis idé om Hissa och Dissa är bättre (inlägg 31). Poppis låter som något för fjortisar.

En kommentar om Digg/Digga: Jag har inte läst hela tråden så med risk för att jag upprepar något som redan sagts så säger jag detta: Att Digg'a (det engelska uttrycket) kopplar vad jag förstår an till uttrycket grävande journalistik. Det handlar inte om att man tycker ämnet är så bra att fler måste läsa det utan om att det är värt att utvecklas med fler vinklar...

Opopoppa

  • Medlem
  • 2007-05-24 09:04

http://dictionary.reference.com/search?r=2&q=dig säger följande om "dig":

dig
–verb (used with object), dug, dig·ging. Slang.
1. to understand: Can you dig what I'm saying?
2. to take notice of: Dig those shoes he's wearing.
3. to like, love, or enjoy: She digs that kind of music. We really dig each other.

I det här fallet så tror jag nog att det är betydelse tre som åsyftas. Inte den grävande biten.

Vad sägs om att kalla funktionen för "frupplschla"? Eller "schruppla"?

Ursprungligen av Mannys bone:

Vad sägs om att kalla funktionen för "frupplschla"? Eller "schruppla"?

...eller Oh! och D'oh!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-24 11:45

Kanske kan man skippa namnet och bara ha symboler. Tummen upp/ner t.ex.

Dock så blir ju dess innebörd inte lika tydlig för nykomlingar som inte vet vad det handlar om. Jag gillar fortfarande digga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 13:53

Poll

;D

Jag har inga problem med ordet digga, men jag håller inte med den som säger att det låter ungdomligt. I mina tjugofemåriga öron låter det som någonting som var lite häftigt att säga på 70-talet och som bara används av människor som var unga då.

Ursprungligen av plastocid:

Jag har inga problem med ordet digga, men jag håller inte med den som säger att det låter ungdomligt. I mina tjugofemåriga öron låter det som någonting som var lite häftigt att säga på 70-talet och som bara används av människor som var unga då.

Groovy man. Disco Stu dances for 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 22:04

"Gillad"

Personligen så diggar jag Digga och för övrigt så diggade jag denna tråd. Jag tycker inte normalt om att släppa in mer onödig engelska, men detta ord infördes innan jag föddes och jag gillar Povel Rammel.

Ordbok säger:

digga

digg`a verb ~de ~t
ORDLED: digg-ar
SUBST.: diggande
• verkligen uppskatta [vard.]: han ~de hennes nya frisyr
BET.NYANS: (sitta och) lyssna på musik: ~ tradjazz
KONSTR.: ~ ngt
HIST.: sedan 1963; av eng. dig med samma bet., urspr. 'gräva'; trol. besl. med dike

Jag använder ordet digga säkert fem, sex gånger per dag. Det är ett mycket bra uttryck även om alla inte diggar det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-25 08:17

Digga är bra!

Bevaka tråden