Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterad MacBook lanserad

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nähepp. Inga heta förändringar här inte. Förmodligen kommer allt godis till MBP inom kort, inklusive LED-skärmarna.

Men man får mer smör pengarna än någonsin! Under 10K för en grundmodell med 1 GB RAM, det är inte fy skam det. Processorerna har varit snabba nog länge, jag bryr mig inte ens längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 15:20

Det var 2 olika priser såg jag,, kan vara nått sånt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 15:36

Bluetooth 2.0+EDR, detta skulle jag vilja ha i min MB, undrar om det kommer släppas en uppdatering till alla MB:s?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-15 15:41
Ursprungligen av Gelan:

Bluetooth 2.0+EDR, detta skulle jag vilja ha i min MB, undrar om det kommer släppas en uppdatering till alla MB:s?

built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.0+EDR;

?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 16:12
Ursprungligen av dayweed:

built-in AirPort Extreme 802.11n wireless networking and Bluetooth 2.0+EDR;

?

Bluetooth 2.0 med EDR skulle jag vilja ha. Borde gå få till va? Eller är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-15 16:14
Ursprungligen av Gelan:

Bluetooth 2.0 med EDR skulle jag vilja ha. Borde gå få till va? Eller är jag ute och cyklar?

Fast nu är den nere igen. Eller bara överbelastad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 15:37

var väl ok, och speciellt då priset - men vad tycker ni, ska man köpa en macbook nu eller ska man vänta på ytterligare uppdateringar? hur långt emellan uppdateringar brukar apple ha?

jag har tänkt att köpa en macbook länge nu men tycker att den är i "ingenmansland" litegrann - dvs. inte ultra kompakt o liten men inte stor nog för skivbordsbärbar

kanske ska skaffa en mbp - 15" istället.... fan vad svårt sånt här är

Ursprungligen av Gunn:

var väl ok, och speciellt då priset - men vad tycker ni, ska man köpa en macbook nu eller ska man vänta på ytterligare uppdateringar? hur långt emellan uppdateringar brukar Apple ha?

Man hör frågan "är det läge att köpa nu" rätt ofta men när en ny modell precis lanserats (1 timme sedan!) skulle jag säga att klockan är nollställd och köpläge är aktiverat!

Nu är iaf amerikanska applestore uppe igen, ingen ultraportabel MBP

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 16:12

Applestore sverige är uppe igen, men fortfarande olika "frånpriser" på olika ställen. Och det står även de nya ghz:erna i rubrikerna men de gamla i detaljerna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-15 16:15

Förstår inte vad du menar Gelan, jag kopierade in det som Björnström hade skrivit om den nya MacBookens komponenter, och där står det ju klart och tydligt "and Bluetooth 2.0+EDR" .. Det är ju du verkar vilja ha, och det finns.. Eller vad är det som är fel?

  • Medlem
  • 2007-05-16 11:20

Och fynd finns...

InWarehouse har fortfarande kvar svarta MacBook, hämtade just ut en i Malmö.....

Gammalt pris: 14.795,-

Nu: 10.994,-

har oxå billiga minnen för uppgradering: Kingston 1 GB för 576,- stk...
Så snabba på:cool:

  • Medlem
  • 2007-05-16 11:25

Och glöm inte våra vänner på Kullander...

Fick just precis mail om att det finns där oxå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 16:18

Jag skulle vilja ha den i min nuvarnade MB, dvs kommer det att komma en uppgradering till tidigare MB:s så att man kan få BT2.0 med EDR i sin gamla skruttiga MB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 16:32
Ursprungligen av Gelan:

Jag skulle vilja ha den i min nuvarnade MB, dvs kommer det att komma en uppgradering till tidigare MB:s så att man kan få BT2.0 med EDR i sin gamla skruttiga MB.

Då får du nog köpa en USB-sticka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-15 16:48
Ursprungligen av hugin:

Då får du nog köpa en USB-sticka.

misstänker nästan det. Känns surt men...

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-15 17:26

Fy fan vad värdelöst
Vem bryr sig om 0,16 Ghz mer i Macbooken? Med det gamla chipsetet kommer ju inte datorn kunna dra nytta av det ändå typ
Vem vill köpa denna modell nu när Santa Rosa är lanserat?

Ska man nu behöva vänta ytterligare 6 månader för att kunna få en jävla Macbook med Santa Rosa? Jag tänker inte köpa någon Macbook innan Santa Rosa sitter i.
Kunde inte Apple väntat någon månad eller två istället med en uppdatering och tryckt i Santa Rosa i Macbooken istället

Vad tror ni? Kommer det ta 6 månader innan Macbooken får sig en uppdatering igen, eller tror ni den kommer tidigare?

Ursprungligen av widde:

Vem vill köpa denna modell nu när Santa Rosa är lanserat?

Det där tror jag är en stor missuppfattning som florerar bland folk på forum som detta. Tror du ens att 5 procent av dom som kommer att köpa en MacBook bryr sig över en sån detalj? Snarare en halv procent kanske. MacBook kommer att fortsätta sälja ofantligt ända fram till nästa uppdatering, tro mig.

De allra allra flesta kunde inte bry sig mindre. För dom är MacBook en liten, snygg, smidig, snabb (ja, snabb!) mac till överkomligt pris. För den lilla minoritet av detaljstuderande tekniknördar som faktiskt bryr sig är det förstås störande att MacBook inte får det omtalade Santa Rosa som ska ge guld och gröna skogar (jag vet, jag är själv en av dessa!). Men att det skulle påverka försäljningen? Näe, då har en skev uppfattning om hur det ser ut i verkligheten.

Ursprungligen av widde:

Kunde inte Apple väntat någon månad eller två istället med en uppdatering och tryckt i Santa Rosa i Macbooken istället

Det är en intressant fråga däremot. Varför inte Santa Rosa? En rimlig slutsats är att MacBook skulle överglänsa MacBook Pro i så fall. Men då hade ju Apple kunnat vänta lite, om ryktena stämmer är ju uppdateringen av MacBook Pro runt hörnet ändå.

Har det med kostnad att göra? Är det någon som vet om priset på Santa Rosa är saftigt?

Har det med försumbar prestandaökning att göra? Har någon hunnit mäta hur mycket Santa Rosa egentligen ger?

Har det med tillgång att göra? Apple säljer ju några miljoner MacBook-modeller och komponentbrist är en allvarlig faktiskt. Men om nu Santa Rosa lanserats på bred front hos PC-tillverkare, då borde inte tillgången vara ett problem, eller hur?

Många frågor, men något svar lär vi inte få...

Ursprungligen av widde:

Vad tror ni? Kommer det ta 6 månader innan Macbooken får sig en uppdatering igen, eller tror ni den kommer tidigare?

Utifrån hur Apple handlat förut så skulle jag bli ytterst överraskad om det kom ut en ny modell innan 5 månader i alla fall. Rimligt gissning är ny modell i november. Om bristen på Santa Rosa är avgörande för ditt inköp, ja då får du helt enkelt vänta. Hoppas det är värt det...

(Ett mera giltigt skäl att vänta är om man är sugen på den där ultrabärbara prylen som det florerar lösa rykten om, men den verkar vara mer än ett halvår bort fortfarande, om det ens är sant.)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-15 19:19
Ursprungligen av Gelan:

Jag skulle vilja ha den i min nuvarnade MB, dvs kommer det att komma en uppgradering till tidigare MB:s så att man kan få BT2.0 med EDR i sin gamla skruttiga MB.

Alla MacBook som nånsin sålts har BlueTooth 2.0 med EDR. Så du kan sluta fundera på den saken

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-15 16:24

Då får du gärna ta och skriva det, vilket du gjorde nu.. Men jag menar innan för du gjorde inte det.. och därav missförståndet.

1,83 avrundas eller?

Nog inte helt förberedd web site.. eller?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=520F94DC&node=home/macbook/macbook

man bör nog vänta någon dag så kanske man vet vad man beställer också..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-15 19:29
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Nog inte helt förberedd web site.. eller?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=520F94DC&node=home/macbook/macbook

man bör nog vänta någon dag så kanske man vet vad man beställer också..

Fast beställer man, så är det väl rätt solklart vad man får...eller??? Skynda fynda!

Mycket dator för pengarna just nu

Meeeeen nääääe nedrans vad irriterande detta var då!!

Jag gick och köpte mig en ny Macbook för 3 veckor sedan på Inwarehouse för 8999 kr (Förvisso var det svinbilligt) och INKLUSIVE en iPod Shuffle 1 GB på köpet!! (Den fick dock min mor)

Men det var enbart 1.83 Ghz modellen med 512 MB ram, okej visst fan duger den till det jag gör, använder inte den alltid bara när jag känner att jag vill vara trådlös och inte sitta vid den stationära PCn men ÄNDÅ!!

Nåja.... den blev iaf jädrans prisvärd nu tycker jag!! 2.0 Ghz 1 GB Ram, 80GB HD!! GÖTT GÖTT!!

Ingen som vill köpa en lätt beg använd 3 veckor Macbook?? :p:p hehe!! Prisförslag? 9000kr haha!

Skämt åsido..... Är någon intresserad? SERIÖST asså? PM:a mig ett schysst pris!!

  • Medlem
  • 2007-05-15 21:24
Ursprungligen av anjuna_beats:

Meeeeen nääääe nedrans vad irriterande detta var då!!

Jag gick och köpte mig en ny Macbook för 3 veckor sedan på Inwarehouse för 8999 kr (Förvisso var det svinbilligt) och INKLUSIVE en iPod Shuffle 1 GB på köpet!! (Den fick dock min mor)

Men det var enbart 1.83 Ghz modellen med 512 MB ram, okej visst fan duger den till det jag gör, använder inte den alltid bara när jag känner att jag vill vara trådlös och inte sitta vid den stationära PCn men ÄNDÅ!!

Nåja.... den blev iaf jädrans prisvärd nu tycker jag!! 2.0 Ghz 1 GB Ram, 80GB HD!! GÖTT GÖTT!!

Ingen som vill köpa en lätt beg använd 3 veckor Macbook?? :p:p hehe!! Prisförslag? 9000kr haha!

Skämt åsido..... Är någon intresserad? SERIÖST asså? PM:a mig ett schysst pris!!

Jag skulle föreslå att du istället knökar in mer minne och en större disk i den macbook du har. Så slipper du blåsa en massa tusenlappar i onödan på en ny macbook, när du redan har en.

Jag kan annars ge kanske 4500 för den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 21:25
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Nog inte helt förberedd web site.. eller?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=520F94DC&node=home/macbook/macbook

man bör nog vänta någon dag så kanske man vet vad man beställer också..

"Bluetooth 2.0+EDR, detta skulle jag vilja ha i min MB, undrar om det kommer släppas en uppdatering till alla MB:s?"

Han gjorde ju det, jag förstod iaf vad han menade.

Mest för att reda ut begreppen - vilken del av Intel Centrino Pro eller "Santa Rosa" är det ni saknar mest? Är det grafikkortet?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 19:12
Ursprungligen av Björnström:

Mest för att reda ut begreppen - vilken del av Intel Centrino Pro eller "Santa Rosa" är det ni saknar mest? Är det grafikkortet?

Ja, 800MHz FSB spelar ju inte någon enorm roll, inte heller att kunna slå av ena coren och överklocka den förstnämnda utifall att du kör en enda tråd som belastar datorn mycket (läs spel framförallt), men lite vettigare grafik hade ju gjort att den inte luktade gammal spya.

Missförstå mig rätt, som mp3spelare, surfmaskin och visa sina egna foton fungerar den ju finfint, men det gör ju en mycket enklare maskin med isf, den är ju obalanserad som satan.

Ursprungligen av Hagge:

Missförstå mig rätt, som mp3spelare, surfmaskin och visa sina egna foton fungerar den ju finfint, men det gör ju en mycket enklare maskin med isf, den är ju obalanserad som satan.

Obalanserad? Snarare så är väl MacBook ypperligt balanserad sett till priset, de flesta användare uppskattar nog behändigt format och längre batteritid framför något snabbare grafik..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-15 21:28
Ursprungligen av Simon Templar:

Obalanserad? Snarare så är väl MacBook ypperligt balanserad sett till priset, de flesta användare uppskattar nog behändigt format och längre batteritid framför något snabbare grafik..

Vet inte om lite bättre grafik hade dragit så mycket ström sålänge man inte belastade det, framförallt inte om det hade varit i form av ett modernare chipset med lite bättre integrerad sådan.

Nu kan jag ju inte tala för de flesta användare, men jag personligen skulle aldrig lägga 10kkr+ på en dator med skitgrafik, isf finns det ju bärbara pclaptops för neråt 5000 också.

Ursprungligen av Hagge:

Vet inte om lite bättre grafik hade dragit så mycket ström sålänge man inte belastade det, framförallt inte om det hade varit i form av ett modernare chipset med lite bättre integrerad sådan.

Nu kan jag ju inte tala för de flesta användare, men jag personligen skulle aldrig lägga 10kkr+ på en dator med skitgrafik, isf finns det ju bärbara pclaptops för neråt 5000 också.

Skitgrafik är att ta i Macbookens grafik duger gott till den inbyggda skärmen, bättre grafikkort drar ofta betydligt mer ström.
Vilka lätta och hyfsat kompakta PC laptops får du för 5000?

Bevaka tråden