Beg. pris på en Pismo?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-16 19:01

En kompis till mig letar efter en bärbar dator men tycker att en iBook verkar ha för liten skärm och kostar lite för mycket. Hon skall mest skriva, maila och surfa på den (troligtvis i 9:an).

Jag hittade en Pismo 400 mhz, 384 mb ram, DVD, FW och USB på annons, vad tycker ni är ett rimligt pris för en sådan? Killen vill ha 8000, rimligt?

Hur är den att köra OS X på (ifall hon skulle vilja testa)?

Hur är modellen? Vanliga fel? Kvalitet osv?

Tacksam för tips!

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-16 19:07

Låter som ett hyggligt pris.
Kolla dock status på batteriet & allmänt skick,
Mer info om pismo: http://www.lowendmac.com/pb2/pismo.shtml

/ e

Pismo är en väldigt trevlig maskin. OS X flyter på fint på den. Tyngre applikationer, Photoshop, Videoredigering går dock lite segt under tian. Modellen är robust, och jag tror inte den har några generella fel.

Du bör givetvis kolla att det inte finns några döda pixlar, samt att datorn ser allmänt fräsch ut. Priset du angav är marknadsmässigt.

/M

• Medlem
  • 2003-04-16 19:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Låter som ett hyggligt pris.
Kolla dock status på batteriet & allmänt skick,
Mer info om pismo: http://www.lowendmac.com/pb2/pismo.shtml

Bra, jag tyckte också att priset verkade okej. Hur kollar man batteriet, finns det något verktygsprogram eller så man kan använda (jag är nybörjare på bärbart)?

Tack för hjälpen till er båda!

Åk hem till säljaren och titta på den. Låt den hela tiden gå på batteri. Klicka runt, starta lite program och se till att batterimätaren inte körs i botten. Klicka på den lilla knappen på batteriet och titta på antal lysande lampor om det stämmer någolunda med vad operativsystemet säger.

Har själv haft samma model, en bra dator, dock lite tung. Som de övriga skrivit är den för klen för spel, video m m i OS X.
Mitt batteri klarade ca 15 min så det är med största sanolikhet ganska kört i botten. Skulle tippa att ett nytt kostar ca 1500:- Betala inte en spänn mera än 8000:-!, då är det bättre att köpa en begangnad PowerBook G4 400mhz eller nya iBook.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-16 19:46

Du får kolla med säljaren om han kört Pismon med nätsladden OCH batteriet i.
Då kan det finnas en risk att batteriet "toppladdas" hela tiden, vilket minskar livstiden.
Annars, kör några omstarter och starta ett par "tunga" applikationer med batteridrift, och se att inte batteritiden minskar dramatiskt.
Något systemtillägg eller någon applikation för att kolla batteriet, känner inte jag till.

/ e

• Medlem
  • 2003-04-16 20:14

Jag har en Pismo till salu. En 400mhz med 192 i ram och 20gb hd. Extra tillbehör som finns är ett protangentbord och en Logitechmus. Prisklass ungefär som den du hade tittat på, privatmessa mig om du är intresserad.

Givetvis är alla kvitton i ordning och emballage och skivor till den finns!

Tillägg: Glömde säga att den finns i Malmö, Davidshall.

• Medlem
  • 2003-04-17 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
...

Hur är den att köra OS X på (ifall hon skulle vilja testa)?

Hur är modellen? Vanliga fel? Kvalitet osv?

Tacksam för tips!

Jag har en pismo 500. OS X flyter på bra och i övrigt tuggar den genom ganska snabbt de flesta applikationer som jag använder.

Kvalitet = 4 av 5 enligt mig. Känns lite plastig.

Vanliga fel? Jag hade ett problem med DVD/CD-spelaren, men efter att ha läst några tips på Apples diskussionsforum löste det sig med en helt osannolik reparation. (Jag hade isär DVD/CD-sp. och till hjälp hade jag bl.a. förstoringsglas, ... behöver jag säga mer).
En annan grej (fel?) som jag alltid haft med min Pismo är ljudet. Det liksom kommer och försvinner. Det är fanimej en gåta för mig. Misstänker att det är ljudkortet, har hört en del om det på diskussionerna.

Mina tips är:
1. Kolla att DVD/CD-spelare funkar.
2. Kolla att ljudet funkar. Höj, sänk ljudet, vrid skärmen fram och tillbaks, testa att sätta i hörlurar, ... ja du vet.

/Lycka till

P.S. Om du orkar vänta, jag tänker sälja min så fort den nya PB 15" kommer.

• Medlem
  • 2003-04-18 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Jag har en Pismo till salu. En 400mhz med 192 i ram och 20gb hd. Extra tillbehör som finns är ett protangentbord och en Logitechmus. Prisklass ungefär som den du hade tittat på, privatmessa mig om du är intresserad.

Givetvis är alla kvitton i ordning och emballage och skivor till den finns!

Tillägg: Glömde säga att den finns i Malmö, Davidshall.

Det låter intressant. Kolla dina meddelanden...

• Oregistrerad
  • 2003-04-18 23:47

Jag förstår inte hur ni kan tycka att 8000:- är ett normalt pris på en så gamal maskin.

Sålde själv en Pismo 500Mhz för lite över ett år sedan, fick 10 500:- vilket var lite över "normalt" pris då.

Sedan dess har det kommit två generationer PBG4, en Pismo 500 bör inte kosta mer än 5-6000:- beroende på utrustning.

Tre år gamal hårdvara ska inte kosta skjortan.

Jo. Alla Mac måste vara dyra!

8000 är ju ett bisarrt överpris! Själv har jag haft tre stycken Pismo 500 på gång, men jag har missat samtliga eftersom de funnits i sthlm och inte i Malmö. Dessa har legat i pris mellan 7000 och 7500.

Kan ju nämna att de två sista hade följande konfiguration: 500/256/20, AP-kort, 2 X-tra batterier, extern USB-brännare. 7000,-

500/784/30, Ny adapter, eng tgtbord. 7500,-.

Mactorget har sammanställt vad folk får ut för sina datorer och där sägs Pismon ligga mellan 4000 och 5000,- vilket jag tycker verkar lågt med tanke på vilka fantasipriser en del försöker få ut för sina gamla datorer. I vilket fall som helst kan det ge en indikation på hur priserna ligger. Själv anser jag att Pismon är grymt övervärderad - den är trots allt 3 år gammal och en snabbare iBook med samma upplösning kan man få för strax över 10000,-.

Här har du t ex en 400:a för 6000,-, oprutad. Efter lite prut bör du hamna på strax över 5000,-.

Pismon (och samtliga produkter på marknaden för övrigt) är värda så mycket som köparen är beredd att betala för produkten. Det är en av grundprinciperna i en marknadsekonomi. Produktens värde i kundens ögon avgör priset, inte faktiska produktionskostnader osv.

Jag har utan problem kunnat sälja min Pismo till intresserade köpare för 8000:-, utan att lura dem på något vis. Varför skulle jag sätta ett lägre pris, bara för att två nya generationsers PB tillkommit sedan dess? Det struntar väl jag som säljare i fullständigt. För övrigt tycker jag Mactorgets rekommenderade prislista är helt åt skogen.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Här har du t ex en 400:a för 6000,-, oprutad. Efter lite prut bör du hamna på strax över 5000,-.

128 megabyte minne är ju ingenting, det första man får göra är att köpa till minne för minst 600 kr, dessutom ingår ju inte OSX, detta medför en merkostnad på ytterligare 1400 kr. Dvs, man får betala 2000 kr utöver datorns pris (om man exempelvis jämför med min Pismo, som iofs inte är till salu för närvarande ), allt som allt hamnar vi alltså på det "bisarra överpriset" 8000:- i vilket fall som helst.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Pismon (och samtliga produkter på marknaden för övrigt) är värda så mycket som köparen är beredd att betala för produkten. Det är en av grundprinciperna i en marknadsekonomi. Produktens värde i kundens ögon avgör priset, inte faktiska produktionskostnader osv. /M

En annan grundprincip i marknadsekonomin är att aktörerna, i detta fallet säljaren och köparen, sitter inne med total kunskap och information som möjliggör för dem att träffa den ultimata, mest rationella, överrenskommelsen.

När köparen saknar kunskap om dels vad beg priserna ligger på, dels vad en ny dator med motsvarande eller snabbare hastighet ligger på kan ju inte detta fundament sägas vara uppfyllt så jag förstår inte riktigt vad du vill komma med detta..?

8000,- för en 3 år gammal bärbar dator med halva prestandan (på pappret) av vad en ny iBook för ca 11000,- (med färska batterier samt ett års garanti) anser jag i alla fall vara dyrt.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-19 11:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
8000,- för en 3 år gammal bärbar dator med halva prestandan (på pappret) av vad en ny iBook för ca 11000,- (med färska batterier samt ett års garanti) anser jag i alla fall vara dyrt.

Jag håller med. Det är ganska mycket som man kanske måste uppgradera på en begagnad bärbar dator om man vill att den ska vara redo för Macosx. Ofta är hårddisken inte speciellt stor på en PB G3, eller så viner den högt på grund av sitt åldrande. Att köpa en ny 20-40GB som snurrar i 5400 varv gör din dator tyst, och den känns betydligt snabbare. Sedan behöver man mer minne. 192Mb RAM är ingenting. Man behöver minst 256MB i datorn. Sedan är det batteriet som oftast behöver bytas ut. Om man tar allt detta och plussar på de 8000 kronorna man fick ge för den begagnade datorn så hamnar man på 12000 kronor ungefär. Och då är det ingen garanti heller.

Men visst, bärbart är alltid dyrare. Och det finns ju självklart datorer som har bra batteritid kvar, och som har 256 MB RAM redan. Och då blir det ju minst 4000 kronor billigare än den billigaste nya iBooken.

Och Pismo går ju att uppgradera med snabbare CPU också. Powerlogix har en 800Mhz G3-uppgradering som är ganska billig. Den möjligheten finns ju inte på nya Ibook.

Senast redigerat 2003-04-19 11:23

...och en powerbook är ju inte en ibook, hur gammal den än må vara.
8 för en pb400 är väl ett sjyst pris om den är fin. Pismon har ju en massa balla utbyggnads- och prestandamöjligheter som inte finns i iBook och TiBook (2 HD, 2 batterier, 2 FW-portar mm).

1
Bevaka tråden