Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportbekymmer

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej folk. Vet att ni inte vet vem jag är men jag vet vilka ni är. Har flitigt läst det mesta på 99mac.com ett bra tag nu. Lärt mig massor men inte förrän nu som jag har en fråga att ställa.

Har ett litet problem. Kan en del om datorer men inte speciellt mycket om Airport. Har sökt flitigt i hela 99mac.coms arkiv men inte hittat någonting. Har även läst "Att utforma ett Airportnätverk" men har ändå några frågor. Hoppas på att någon vänlig själ vill guida mig lite.

Lite bakgrundsinformation...
Jag har fyra datorer i ett nätverk. Har en publik adress men kör NAT(?) och därför interna adresser. Leverantören har gett ordnat så vi har ca 40 adresser som fungera med DHCP. Inget konstigt med, än så länge. Nu är det så att alla datorerna är bärbara och har Airport via en Airport Extreme basestation. Eftersom att vi ibland vill köra över stora filer från servern använder vi oss ibland av ethernetkablar. Alla datorer kör Mac OS X 10.2.5 och jag har uppdaterat basstationen till v5.0.3. Nätverket är slutet och krypterat.

Airportstationen är kopplad till nätverket genom en vanlig kabel från i väggen och sedan direkt till en switch som sedan är kopplad till leverantörens router. Jag har kopplat in kabeln i stationens WAN porten. Det är rätt ellerhur, LAN porten använder man väl till att koppla in andra datorer direkt till stationen.

När vi kör på kabel så fungerar det utan några som helst problem. Men ofta när man slår över till Airport så får inte man något IP-nummer till Airport kortet. Antar att problemet ligger i att jag inte ställt in "Distribuera IP-adresser"

Frågor frågor...
Inte behöver jag väl distribuera några IP-adresser? Det sköter väl min router? Har fått för mig att om man klickar ur "Distribuera IP-adresser" så fungerar Airportstationen bara som en brygga, dvs bara skickar de rätta "signalerna genom luften". Är jag rätt ute? "Dela en enstaka IP-adress (med DHCP och NAT)" och "Dela en enstaka IP-adress (endast med DHCP)" verkar inte rätt eller vad är det för skillnad? Kom just på att det kanske är när jag stängde av "Distribuera IP-adresser" som det inte fungerade, datorn fick inget IP-nummer.
Om "Distribuera IP-adresser" ska vara på, vilken av de två versionerna ska jag använda? Tar den då över vår vanliga routers uppgift?

Är det en fördel att basstationen har ett fast internt IP nummer? Eller kan jag låta den få ett IP genom DHCP utdelning?

Tack på förhand
Sten B

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-15 17:40

Det borde funka utan DHCP eller NAT i basstationen men då måste du nog skriva in routern (som delar ut adresserna) som gateway under nätverk i klienterna, eller?

Skillnaden mellan de två alternativen är väl att om NAT är påslaget så syns endast basstationen's IP utanför det lokala Airport-nätverket och om det är avslaget så delar basstationen fortfarande ut IP-adresser via DHCP men alla adresser syns även utifrån, dvs ingen NAT

Tror det är smidigast för er att köra med DHCP endast från routern hela tiden.

Sten, det låter inte riktigt rätt...

WAN - porten skall kopplas utåt (alltså där leverantören levererar nätverket)
LAN - porten kopplas till er switch/hub

Du skall inte distribuera IP-adresser som du kopplat nu.
Om du kopplar rätt (som jag beskrivit) så kan du välja att dela en adress eller låta airporten distribuera.
Glöm inte att Airportbasen också är en router.

1
Bevaka tråden