PB 1.25 vs. 1.5 GHz

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-23 13:35

Hej.
Jag har möjlighet att för en ganska liten slant (typ en tusenlapp) byta min PB mot min kompis snarlika PB, han behöver inte prestandan. Min fundering är om det är värt besväret, tänker på risken med att min eller min kompis dator har några fel som upptäcks efter bytet och att det är en del meck att installera om allt på hårddiskarna. Jag har aldrig använt Apples nya installeringsprogram (där man kan flytta över innehållet från sin tidigare dator när man installera on systemet), hur bra funkar det?
Modellerna väldigt snarlika:

Min:
Maskinens namn: PowerBook G4 15'
Datormodell: PowerBook5,2
Typ av CPU: PowerPC G4 (1.1)
CPU-hastighet: 1.25 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 1 GB
Busshastighet: 167 MHz
Boot ROM-version: 4.7.1f1

Min kompis dator:
Maskinens namn: PowerBook G4 15'
Datormodell: PowerBook5,6
Typ av CPU: PowerPC G4
CPU-hastighet: 1.5 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 1 GB
Busshastighet: 167 MHz

Det som skiljer är alltså framför allt c:a 1 år i ålder och 0,25 GHz i processorhastighet. Jag jobbar mest med CS2 i dag, funderar på att uppgradera till CS3 men tvekar eftersom jag misstänker att det kommer att köra löngsammare. Har någon testat/jämfört CS2 mot CS3 i en dator motsvarande min i OS 10.4.9?
Vad tycker ni, ska jag göra mig besväret och byta upp mig så lite?
Tacksam för råd, gällande en eller flera av mina funderingar!
/rvter

1,25 --> 1,5 Ghz ger nog inte så mycket. I kombination med ev bättre grafikkort på den nyare så ger det kanske en del.

Å andra sidan är ju inte 1 000 kr mycket pengar. Om jag var i samma situation så skulle jag genomfört bytet.

• Medlem
  • 2007-04-23 16:48

Jag googlade lite mer och hittade den här utförliga bench mark-jämförelsen http://www.macreviewzone.com/html/reviews/guides/individual/04/powerbook/pwbk15-1.25-pwb15-1.5ghz.shtml
mellan 15-30% snabbare verkar det som. Den har trol. det snababre Radeon 9700 grafikkortet. Det verkar också som Apple införde tvåfingrars-scrollningen och motion drop-sensorn till den nyare modellen. Så det lutar åt ett byte.
Tack för synpunkter Hans.

1
Bevaka tråden