Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenord för viloläge men inte skärmsläckare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att slå på så man måste skriva in lösenord varje gång datorn väcks från viloläge, men utan att behöva lösenord för att få bort skärmsläckaren? När MacBooken står hemma på skrivbordet känns det ju onödigt (läs jobbigt) att ha lösenord på skärmsläckaren. Samtidigt så vill jag inte att datorn ska vara olåst när den är i viloläge eftersom jag sällan loggar ut innan jag viker ihop och stoppar ner datorn i ryggsäcken. Jag använder FileVault för att skydda mina filer och sparade lösenord ifall den skulle bli stulen, men om den blir stulen så är det troligtvis när den ligger i viloläge i väskan.

Det väljer du FileVault!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-08 22:33

Systeminställningar-Säkerhet.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Systeminställningar-Säkerhet.

Yes!!

Där kan man slå på lösenord för viloläge OCH skärmsläckare. Jag vill bara ha för viloläge.

hummel: Vad menar du?

En variant är att du inte använder skärmsläckare utan går in i Inställningar - Strömsparare och ställer tid för skärmvila motsvarande som för en skärmsläckare och sen i Säkerhet slår på lösenordsalternativet. Skärmen svartnar efter en viss tid men behöver inte lösenord och har du satt den i vila får du lösenord.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-04-09 00:48
Ursprungligen av cable_guy6:

Finns det något sätt att slå på så man måste skriva in lösenord varje gång datorn väcks från viloläge, men utan att behöva lösenord för att få bort skärmsläckaren? När MacBooken står hemma på skrivbordet känns det ju onödigt (läs jobbigt) att ha lösenord på skärmsläckaren. Samtidigt så vill jag inte att datorn ska vara olåst när den är i viloläge eftersom jag sällan loggar ut innan jag viker ihop och stoppar ner datorn i ryggsäcken. Jag använder FileVault för att skydda mina filer och sparade lösenord ifall den skulle bli stulen, men om den blir stulen så är det troligtvis när den ligger i viloläge i väskan.

Vet inte om detta fungera när man stänger locket på en MacBook. Men jag provade på min iMac att ställa in skärmsläckaren på 3 minuter( under skrivbord och skärmsläckare), vila på 5 minuter (under strömsparare) och Logga ut efter 10 minuter av inaktivitet (under säkerhet). Under de 10 första minuterna behövdes inget lösenord men lösenordet behövdes för att logga in efter 10 minuter.

Jag får väl teta att stänga av skärmsläckaren och bara släcka ner skärmen. Synd bara att jag inte får se den trevliga Flurry-skärmsläckaren då

1
Bevaka tråden