Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop sparar ut fel färger.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-04-02 11:39

Hej,

Nu ger jag upp. Har försökt det mesta, känns det som, utan rätt resultat. Googlat och sökt här men inget hjälper.

När jag sparar ut filer på macen (både vanlig save as och save for web) med Photoshop (CS2 och CS3 beta) så blir det utsparade resultatet inte samma som orginal-filen.
En bild utsparad som har färgen #ff0000 så blir resultatet #ED3024.

Vi är flera stycken som sitter med samma problem men ingen lyckas hitta lösningen, så nu vänder jag mig till er - för det måste vara fler som sitter/suttit med samma problem.

Gärna en lösning som fixar problemet för all framtid, men även en inställning som man kan köra in varje gång man sparar ut går bra.

Tacksam på förhand.

Sparar du dem för webbruk? Prova att konvertera till s-RGB innan du sparar.

Jag vet inte om det är relaterat, för du ger oss inte speciellt mycket information, men jag upplever problem med PNG i Internet Explorer. Om jag sparar en PNG med färgen #e5e5e5 blir det korrekt färg i filen, men i Internet Explorer visas den som #e2e2e2 istället. Filer sparade som GIF fungerar bra.

Se exemplet nedan där jag tagit skärmdumpar från IE7 och Firefox (som gav samma resultat som Safari). De fyra grå rutorna är DIV:ar med bakgrundsfärgen #e5e5e5 och en bakgrundsbild (40 x 40 px) med samma färg centrerad i DIV:en. I nedre vänstra hörnet (IE7 och PNG) syns bilden mot bakgrunden fast den borde ha samma färg...

Vad använder du för filformat, browser och färgprofiler?

färghanteringsproblem.. oooo gud va kul!! ;D

Prova öppna ditt dokument i Ps och gör:
Edit->Assign Profile.. och välj "Don't color manage this document". Ok.
Sen gör Edit->Color Settings... och välj "Monitor RGB - xxxx" som RGB working space. Ok.

Nu kanske färgerna har ändrats. (?) Fixa så att RGB värdena är som du vill ha dem.
Prova spara till JPEG, GIF osv. Includera inte ICC profiler om du kan välja. Hjälper?

När du väljer "New.." i Ps kan du ställa in "Don't color manage this document" under Advanced också. Om du gör det en gång kommer den ihåg det sen.

De här inställningarna mer eller mindre syncar Ps med din skärm och slutar försöka visa document med fancy pancy färger vilket annars är bra om man gör foton för tryck etc. (Web är lite meningslöst typ.. om ni inte är flera som arbetar tillsammans på ett projekt typ..)

Dock bör du färgkalibrera din skärm så att du åtminstone är i närheten av naturtrogna färger etc. Alternativt använda stora fotosajter som referensmaterial när du färgjusterar bilder. erh.. ja..

hoppas det hjälper - jag har för mig att det gör det för mig

ciao
ps. litet tips till: välj "document profile" i den där lilla info menyn längst ner i kanten på alla bildfönster - så att du alltid kan se om en fil har en färgprofil igång.. bra vana. ("untagged rgb" är står det när ett document inte är färghanterat..) ds.

Senast redigerat 2007-04-02 15:15
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-02 20:44

Det här har varit uppe till diskussion tidigare här på forumet, och jag har efter det tagit mig tid och satt ihop några how-to på min sajt.

Lite om färgstyrning på webben:
http://www.wangstedt.net/tips/webdesign/cms-on-the-web/
http://www.wangstedt.net/tips/webdesign/cms-on-the-web2/

Och hur man bakar in ICC-profiler i PNG-bilder:
http://www.wangstedt.net/tips/webdesign/iccinpng/

1
Bevaka tråden