Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad fyller min hårddisk?...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-26 10:19

Köpte min första Mac i december (MacMini) och har bestämt mig för att switcha helt från Windows när nästa iMac (och Leopard) kommer ut. Håller med andra ord på att lära mig för fullt hur OSX funkar.

Nu har jag stött på ett problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Igår fick jag ett meddelande att min hårddisk nästan är full. Jag har tömt papperskorgen och annat jag inte anser mig behöva, men förvånas ändå över det tillgängliga utrymmet på hårddisken efter upprensningen.

Finns det något sätt/program där jag kan se var utrymmeskrävande filer ligger på hårddisken?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 10:23

Ställ dig i roten , välj Innehåll->Som lista, välj Innehåll->Visa visningalternativ, välj Beräkna alla strorlekar.
Då visar den hhur stora katalogerna är.
Dom enda du egentligen ska behöva bry dej om är Program & Användare.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-03 22:31
Ursprungligen av Jafu:

Köpte min första Mac i december (MacMini) och har bestämt mig för att switcha helt från Windows när nästa iMac (och Leopard) kommer ut. Håller med andra ord på att lära mig för fullt hur OSX funkar.

Nu har jag stött på ett problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Igår fick jag ett meddelande att min hårddisk nästan är full. Jag har tömt papperskorgen och annat jag inte anser mig behöva, men förvånas ändå över det tillgängliga utrymmet på hårddisken efter upprensningen.

Finns det något sätt/program där jag kan se var utrymmeskrävande filer ligger på hårddisken?

Värt att nämna är ju också att Apple installerar grymt mycket skrivardrivrutiner från början... 1gb+ tror jag.. Plus massa annat... Tex garageband och idvd är ganska stort..
läs mer här:
http://mac.feber.se/feber/art/4765/dagens_tips_frigr_nstan_4_gb_u/

Med program som WhatSize och DiskInventoryX kan du i tabellform resp grafiskt se vad som finns på disken och som tar upp mycket plats. Finns på www.versiontracker.com. Det finns också flera färska trådar som tar upp samma problem - gör en sökning eller bara kolla en bit ner i "dagens diskussioner".

1
Bevaka tråden