Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag ut min cd/dvd läsare i min PowerBook G4???

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerBook G4. Garantitiden har gått ut och min cd/dvd läsare/brännare har lagt av. Den tar emot skivan men matar ut den direkt igen. Innan jag ger upp och köper en extern läsare/brännare (billigare än att lämna in och byta den interna) skulle jag vilja prova att montera ut och försöka göra rent den interna. Jag har haft datorn löst i en väska rätt mycket och misstänker att det kan ha kommit in smuts i brännaren/läsaren

Är det någon som har tips på hur man monterar ut den? Går det överhuvudtaget eller är det för riskfyllt? Är det någon som känner igen problemet?

MVH

Oskar

Känner inte till ditt problem men det finns guider för att öppna upp och montera i och ur: http://www.ifixit.com/Guide/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 14:22

Att få ut den är inga större problem (se ovanstående guider), men att rengöra den internt blir nog knepigare...
DVD-spelaren i min PB är likadan, tror det är något fel i matningsmekaniken. För mig funkar det att "putta på" med en annan skiva. Då klonkar skivan på plats till slut och läses/skrivs utan problem.

Tack för tips.

jag testade först att "putta", men det gick inte. Fix it sidan verkar grym, men det verkar vara mycket jobb. måste först bara kolla; när jag trycker i skiva i läsaren åker tangentbordet upp litegrann. Är det "normalt". Nån annans PB som gör likadant?

MVH

Nej. Min gör inte det. Det låter absolut inte normalt. Däremot är dvd-läsaren sämst. Tar knappt emot någonting, och jag har ändå kört med en dvdrengöringsskiva...

1
Bevaka tråden