MacBook eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är säkert flera stycken som redan har ställt liknande frågor, men jag skulle ändå behöva lite hjälp utifrån mina specifika önskemål... Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en MacBook eller en MacBook Pro. Jag ska mest använda datorn till att göra musik, använder Ableton Live, och vill även kunna använda den för att spela live. Den får alltså inte hacka på något sätt... Så det står mellan en MacBook 2,0 GHz, med uppgraderat minne till 2GB och 160 GB hårddisk, eller en MacBook pro 15", 2,16 GHz med 1GB minne och 160 GB hårddisk. Det blir nämligen lite för dyrt med 2GB minne i MacBook Pron.. Hur blir skillnaden mellan dem med dessa specifikationer? (Jag ska INTE spela spel på datorn!)
Det vore snällt om någon kunde ge lite goda råd... Är det värt ca 3000:- mer för Pro? (Eller ca 5000:- mer om jag tar 2GB minne i Pro?)

Spar en dryg tusenlapp på att sätta in en hårddisk själv i MB'n, och dessutom få en 2,5" HD över, som du kan ha i externt chassi
Du kan även kapa en tusenlapp på MBP'n genom att lägga till den där extra GB'n själv.
Rekomenderar inte att byta disken själv i den dock.

http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=330719&sku=316533

Ska du endast köra musik är det väl mest processor/minne som påverkar, så kör på MB'n tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-17 13:25

Måste nog hålla med föregående talare. Håller inte själv på med musik men en MacBook med 2GB ram borde vara att föredra framför en MacBook Pro med 1GB ram i det läget. Så länge du inte ställer höga krav på grafikkort, kvalitet på skärm och extrem HD hastigehet med FireWire 800 och Raid 0 så finns det enligt mig inte så stor nytta av en MacBook Pro.

Jag har tittat på dessa två också. Men priserna skrämmer mig ganska mkt.
Finns macbook enbart i 13" skärm?

Jag är gammal PC andvändare men vill verkligen gå över till mac, men med dessa löjliga priser som 24tusen för en macbook pro ... Det får en att fundera.

Ursprungligen av afBarrlycke:

Jag har tittat på dessa två också. Men priserna skrämmer mig ganska mkt.
Finns macbook enbart i 13" skärm?

Jag är gammal PC andvändare men vill verkligen gå över till mac, men med dessa löjliga priser som 24tusen för en macbook pro ... Det får en att fundera.

Macbook finns endast i 13' ja.

24kkr för en Macbook pro.. ja, man kan få en bärbar PC för betydligt mindre pengar, men då är det många saker som är sämre. Processor, hårddisk, RAM, skärm, grafikkort, batteritid, design, OS ;), osv... Visst, det kan verka dyrt, men det är å andra sidan bra grejer i den, det kan man inte säga om budgetlaptops för kanske 7kkr.

I Macworld nummer 10 2006 så var det en bra guide där de jämförde Macar och "likvärdiga" PC-datorer. Kanske finns på deras hemsida? http://macworld.idg.se/

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-20 19:36
Ursprungligen av ztaafen:

Macbook finns endast i 13' ja.

24kkr för en Macbook pro.. ja, man kan få en bärbar PC för betydligt mindre pengar, men då är det många saker som är sämre. Processor, hårddisk, RAM, skärm, grafikkort, batteritid, design, OS ;), osv... Visst, det kan verka dyrt, men det är å andra sidan bra grejer i den, det kan man inte säga om budgetlaptops för kanske 7kkr.

Där har du lite fel tycker jag... Det som är bättre i (dyrare) MBP är OS och design...
Köper du en bärbar PC för 15.000kr så är hårdvaran lika bra eller bättre än en MBP.

Ursprungligen av zulee:

Där har du lite fel tycker jag... Det som är bättre i (dyrare) MBP är OS och design...
Köper du en bärbar PC för 15.000kr så är hårdvaran lika bra eller bättre än en MBP.

Vilken PC snackar vi om då?
En av huvudanledningarna till att jag switchade i somras var att det inte fanns en endaste bärbar PC som kunde matcha Macbook Pro:n. Då menar jag att det fanns inte en enda PC som hade minst samma HD, Skärmstorlek, Upplösning, Processor, Minne, Webcam, Grafikkort i en och samma burk. Det enda alternativet jag hittade som prestandamässigt (på pappret, så att säga) matchade MBP:n gick på 35000 smacks - och då hade den inte inbyggd webcam Det var nåt slags knepigt prisglapp på bärbara PC då. Fanns i princip inget i prisläget 22000 - 33000...

Visst, det här är nu 8 månader sen, men jag lade ner åtminstone 2-3 timmar varje dag i en 2 veckor för att dubbel-, trippel, tiodubbelt kolla så att mina 25000:- verkligen gick på det bästa jag kunde få för såna pengar.

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-20 17:36

2GB vill du nog ha om du ska syssla med musik

Kanske det, jag har inte någon koll på "den andra sidan". Det var inte egna erfarenheter som jag skrev, utan sådant som jag har läst/hört från olika håll.

1
Bevaka tråden