Äldre mac, maxpris 3500kr ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen alla, det var ett tag sedan!

Ursprungligen av jag (bakgrund):

En gång för inte så länge sedan köpte jag ett NYTT mATX chassi på JME (för en femhundring) intel-mobo med processor på 399mhz. Jag körde den glatt ett bra tag tills jag uppgraderade minnet från 128mb till 256mb.

Efter att ha kört det ett litet tag så köpte jag ett Fujitsu Siemens mobo på tradera med en Celeron 700. Det gick ju lite snabbare, men jag uppgraderade minnet på den från 256mb till 512mb.

Sedan köpte jag en processor på tradera för hundralappen, en PIII på 866mhz.

När jag sedan skulle uppgradera bios då processorn inte hittades, så lyckades jag leka runt lite för mycket bland config-jumprarna, vilket ledde till att datorn hängde sig vid boot!

Nu efter långt om länge har jag fått maskinen till att leva igen, med den nya processorn och med uppgraderad bios...

Nu hade jag planer på att köpa nytt moderkort, cpu, minnen, hårddisk... ja, allt...

... Men... Då blir det troligtvis som med Intel-mobot som bara ligger här, att det gamla mobot bara ligger och skräpar (det är ju inte värt mkt i valuta) och faktum är ju att jag fäst mig lite vid burken nu !

Men... Om jag kör den tillsammans med en macintosh då!? Jag vet inte vad jag vill ha, men den lär få köra musik, film, internet och ev. lite spel!

Då har jag bara ett problem, och inget litet sådant: VAD får jag för 3500 kr !?

Tips... Någon?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-10 12:38

För 3500kr får du ungefär en Single CPU-mac, Quicksilver eller kanske MDD. Runt 800MHz-1GHz. Grafikkort kan tänkas vara GF2mx/GF4mx.

Eller en Mac Mini G4.

Om du tittar på dual-cpumaskinerna får du en Dual 450/500 för runt 2-3k.

Ursprungligen av Sidde:

Eller en Mac Mini G4

Näääe, får man en icke-intel mini för max 3500 spänn !?

En quicksilver eller en MDD är ju inte heller fel O:-) !

Men om man säger som så här, HUR billigt kan jag få någon av dessa, fullt fungerande men endast lådan!?

Problemet blir väl att skicka också, och så har jag aldrig förskottsbetalat sådana här summor, det ska väl vara någon med tradera som snabbt kan lägga upp en till ett sådant köp-nu-pris då så att jag bara kan lägga köp-nu budet, då har man lite säkerhet också!

Någon som vet om man kan hitta i Skåne !?

Men G4-kuben är väl dyr!?

G4 500mhz AGP HADE väl kunnat gå, även som singel cpu, men isf med mycket minne (vad är max?) och stor hårddisk!

Hade ju en G3 B/W uppgraderad till 500 med Sonnet, och den var jag riktigt glad för, så en G4 singel med ca 1gb ram, 40-60gb hårddisk bör väl vara helt ok, men vad får man en sådan för, under 3000!?

Om du inte behöver en massa utbyggnadsplatser så är en Mac mini G4 det bästa valet. Du kan skaffa en KVM-switch så att du kan växla mellan datorerna men använda samma skärm, t-bord och mus.

Det är en tyst och trevlig dator. Brukar ofta finnas med wlan och bluetooth integrerat. Varning dock för att den är mycket krångligare att meka med själv en ett ATX-chassi. Så köp gärna en som redan är fullmatad.

Om du tycker att det jobbigt med betalningar så finns internet girot som ger lite högre säkerhet.

det ska väl inte vara helt omöjligt att få en MDD med dubbel-propp för de pengarna?
börja gräva underifrån i säljes-annonserna så får du nog napp...

hummm... tja... är det inte annonserna längst ner som av någon anledning alltid är sålda och där säljarna inte orkat (?) plocka bort annonserna !?

Nåja, jag ska börja leta, får inte pengar förrän torsdag så har ju lite tid på mig!

Jag tackar så hemskt mkt för hjälpen, nu har jag annonser ute på 3 ställen, och sitter förhoppningsvis snart med en mac!

Såg ett par "vanliga" G4:or med +1gb Ram, men kan man ha det på alla "vanliga" G4:orna? Mest så att man inte köper en G4 som har någon låg begränsning!

• Medlem
  • 2007-03-11 02:26

Glöm spel på en G4 om du inte gillar klassiker. Uraban terror funkar iofs, och det är ju rätt kul.

Jag tycker att du ska satsa på en G4 med minst 1 Ghz. Det känns som att du borde få en sån för under fyratusen. Med den kan du göra allt, även om vissa saker såklart blir lite segare än på en helt ny dator. Skillnaden mellan G4 och G5 är faktiskt inte så stor om man bortser från att G5:an har fler Mhz och ofta bättre grafikkort. Ett annat bra alternativ kan vara att köpa en gammal G4 billigt och uppgradera med en dubbelcpu.

http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/

Ursprungligen av stfm:

Glöm spel på en G4 om du inte gillar klassiker

Tja, spel är ju INTE det viktigaste, var ju supernöjd med min G4-500 uppgraderade B/W, och jag har för mig att jag satt och lirade AOE 2 Gold, Robin Hood, Unreal Tournament och liknande "lite äldre" spel på den, vilket funkar skitbra för mig .

Det viktigaste för mig är att den funkar för mig som en dator bör, dvs lite film, musik, surfa, lite blandat med andra ord och att den kör det helt underbara OS X O:-) !

1
Bevaka tråden