Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer trådlösa problem...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-06 23:04

Jag lyckas inte få mitt trådlösa nätverk att lira, trots att jag nu ägnat hela kvällen åt att prova inställningar och läsa här på forumet.

Så här har jag satt ihop grejorna:

I "datorrummet":
Adsl-modem --> trådlös router --> iMac (intel)
iMacen är ansluten med kabel till routern, och jag kommer ut på nätet och allt fungerar.

I vardagsrummet:
Airport Xpress --> Mac Mini (G4)
Ihopkopplade med ethernetkabel. Lampan på APX lyser grönt.

Det jag vill göra är alltså att komma ut på nätet i vardagsrummet, genom en trådlös koppling mellan APX och routern, men jag får det inte att funka.

Har kollat i routerns webbgränssnitt att DHCP är påkopplat, och under DHCP client list i routern finns både iMacen (192.168.2.2) och minin (192.168.2.3) listade. APX är satt till att vara klient till routern. All säkerhet har jag stängt av.

Antar att det är några inställningar i minin, alt. APX som strular. Någon som vet!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-07 10:06

Som jag skrev i den andra tråden i ämnet, APX kan inte koppla trådlöst => trådbundet om den inte är WDS-fjärrbasstation. När APX agerar trådlöst klient (inte samma sak som WDS-fjärrbasstation) ansluter den endast till det trådlösa nätverket som om den vore en dum dator. De enda saker den kan göra då är att dela ut en skrivare och spela upp musik.

Så den springande punkten är; vad har du för märke på din trådlösa router?
Om den är en APE kan man aktivera WDS och därmed lösa problemet, om det är en Linksys kan man kanske aktivera WDS och därmed lösa problemet.

Det finns en tredje lösning som beror på om din iMac har trådlöst nätverkskort eller ej.

<rant>
Det grundläggande problemet är att det är svårt att skilja mellan "trådlös klient" och "WDS-fjärrbasstation" eftersom båda handlar om att ansluta till ett befintligt trådlöst nätverk. Därför är det väldigt lätt att tro att de båda begreppen är synonymer. Något som Apple borde ha varit tydligare i sin dokumentation om att de inte är.

Dessutom borde "trådlös klient" kunna dela nätverket på ethernetporten då det omvända går d.v.s att brygga mellan ett trådbundet nätverk och ett trådlöst. Ethernet => trådlöst ethernet. Sannolikt är det väl något tekniskt problem att implementera trådlöst => ethernet, men ändå de borde de kunnat fixa, hursomhelst tydligheten i dokumentationen borde förbättras.
</rant>

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-08 00:45

Tack för att du hjälper mig!

Min trådlösa router är en Belkin, och ja, min iMac har inbyggt trådlöst nätverk.

Blir inte klok på detta. Har nog läst i för många trådar nu och blandat ihop saker och ting. Men om jag vänder på steken då, och istället kopplar APX till modemet och routern i minin!? Kan jag då ansluta trådlöst med både iMacen och minin till APX:en?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-08 09:16

Det beror på om din rounter stöder att "brygga" mellan nätverken, men lösningen är just den som jag skulle ha föreslagit.

Så kolla i dokumentationen om belkin routern stöder att brygga mellan trådlöst till trådbundet.

1
Bevaka tråden