Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk i nätverk - vad ska man tänka på?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett W-LAN med en Netgear-hub som har fyra kabelanslutningar. En av dem är ansluten till en iMac. En tänkte jag använda till en nätverkshårddisk.

Är det något speciellt man bör tänka på?
Funkar vilken disk som helst med nätverksanslutning?
Behövs det särskilda drivrutiner för Mac?
Kan flera användar dela på utrymmet?
Går det att ha "egna" mappar på samma sätt som på en dators interna hd?
Är det möjligt att göra "central" säkerhetskopiering av alla användares konton?

Ser fram emot svar från 99:s samlade kompetens

Lev väl
//tm

WesternDigitals nätdisk inkluluderar EMC Retrospect Express för både mac och Win. Här kan du styra backuper och vem som har behörighet till viken mapp.
Priset du betalar är att det är FAT32 som inte kan kopiera över filter större än 4GB (video etc kan få problem)
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=243

Netgears nätdisk går i Linux och har åtkomst via en speciel winklient (inget mac stöd)

Andra hårdiskar har "bara" delning men inget backupprogram etc det finns många varianter

Jag lutar mot att köpa WD för att den har bra backup. Att den kan fungera som skrivarserver och att man kan koppla in extra USB diskar kanske är en fördel.

Manuella backuper blir inte av och är då värdelösa. Retrospect som gör första fullständig backup och sedan gör increment av nya/ändrade filer funkar mycket bra.

Var installerar jag EMC RE

Ursprungligen av DrBoar:

WesternDigitals nätdisk inkluluderar EMC Retrospect Express för både mac och Win. Här kan du styra backuper och vem som har behörighet till viken mapp.
Priset du betalar är att det är FAT32 som inte kan kopiera över filter större än 4GB (video etc kan få problem)
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=243

Jag lutar mot att köpa WD för att den har bra backup. Att den kan fungera som skrivarserver och att man kan koppla in extra USB diskar kanske är en fördel.

Nu är en WD-disk på 50 GB och en AirPort installerad Det verkar funka bra, efter lite strul med formateringen. :">

Ska EMC Retrospect Express ligga på varje dator som ska backuppa mot nätdisken eller på disken?

//tm

Tack DrBoar!
Jag sak kolla vidare på dina tips.
//tm:)

Iomega 320gb

Hej,

Jag köpte en Iomega 320 till nätverket kopplade den till min router som jag fått ifrån Bredbandsbolaget. Funkar helt ok.

Det enda är att Iomega hårddisken inte riktigt kan läsa alla filnamn och det gör att det är svårt att kopiera vissa filer, vilket är irriterande.

Kan vara ett bra tips,

Robert

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-06 22:57

Musiknätverk

Har börjat bygga trådlöst nätverk. Och funderar på att läsa in all musik lossless i någon form.

Har nu en MacBook + airport extreme som jag funderar på att ansluta en stor USB-hd, eller egentligen två * 500 GB med backupspegling.
Vid stereon har jag en airport express med digitalkabel in i förstärkaren.
Har & kvar min stn. PC, som jag tror jag switchar bort så småning om...

Disken är alltså avsedd för musik och lite lagring av annat + backup. Verkar det smart som jag tänkt? Eller finns det bättre lösningar?
Använder Itunes, men är det risk för strul i biblioteket? Hade tänkt mig att läsa in skivorna med Exact Audio Copy, men det finns ju inte till Mac. Finns det något liknande audiofilprogg till Mac?

Tar gärna tipps om andra forum som kanske är dedicerade för sådana här frågor.

ny på Mac, forum & nätverk...O:-) //H

Nu vet jag inte hur det är med express men i Workgroup har man Workgroup på en backupdator och sedan en klient som installeras på alla Mac eller PC som skall ingå i backupen.

Sök reda på PDF manualen och" RTFM"

1
Bevaka tråden