Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop på MacBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är, som så många andra, i kvalet och valet vilken datormodell jag ska ha. Det viktigaste för mig är att den klarar av mina basbehov av grafiskt arbete och jag har en förhoppning att det finns någon här som kan svara på mina frågor.

Jag fick testa en kompis Macbook (2.0Ghz CD 512Mb) och provade då de fria testversioner av Photoshop CS2 och Dreamweaver som fanns på Adobes sida. Hennes dator var dessvärre alldeles för långsam för mina behov. Jag har nämligen en tendens till att ha väldigt många stora bilder igång samtidigt.

Vad jag undrar nu är om det räcker med att maxa RAM-minnet till 2Gb? Och påverkar den nya snabbare processorn grafiskt arbete något?
Jag vet att CS2 måste köras genom Rosetta och därför inte är optimalt för en intelmac. Dessvärre har jag ingen möjlighet att testa CS3 eftersom jag inte har någon licens för CS2, men är det någon här som vet hur det funkar på en Macbook?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde svara på mina frågor, för jag vill gärna slippa min fula, tunga, surrande, även om fortfarande kraftfulla, bärbara PC...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 18:48

Mer RAM i MacBooken gör PS CS2 snabbare. Men snart kommer ju en skarp version av PS CS3, så det bästa är väl att vänta med att köpa en licens. Då kommer det att gå undan.
Och 512 MB RAM i en MacBook är i minsta laget.

om du nöjer dig med cs2 skulle jag rekomendera att du köper en beggad g5a eller sen PB om du vill ha bärbart. du får mer för pengarna om du gör så. men om du ändå ska köpa en licens så är det smartaste nog att vänta med det till cs3 kommer.
hur som helst är det starkt rekomenderat att maxa ramminnet.

det är som alltid när det gäller köptips, ingen vet alla tycker.

det är intressant med alla kommentarer om hur "det kommer gå undan" när cs3 kommer, det ska bli intressant att se hur fort det kommer gå egentligen!

Tack för alla bra och snabba svar!

Ursprungligen av martin wijk:

om du nöjer dig med cs2 skulle jag rekomendera att du köper en beggad g5a eller sen PB om du vill ha bärbart. du får mer för pengarna om du gör så. men om du ändå ska köpa en licens så är det smartaste nog att vänta med det till cs3 kommer.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår, hur får jag mer för pengarna om jag köper en begagnad? Är de gamla mer prisvärda än de nya? Själv känner jag spontant att det är bättre att köpa en så ny som möjligt eftersom de lever längre.
Annars så förstår jag absolut vad du menar med att vänta tills CS3 kommer, jag får väl tåla mig en stund till...

Det kan ju också vara av intresse att säga att jag har tillgång till stationära kraftfulla saker, i nuläget G5or men de kommer nog att uppdateras snart, kalibrerade skärmar, fina skannrar och diverse olika skrivare för olika behov. Så det jag letar efter är en dator som är så lätt som möjligt att ta med sig runt, men att den också måste kunna klara av mina basbehov (annars är den inte mycket att ha ändå).

Ursprungligen av vega2000 :

Macbook fungerar utan några direkta problem bra med photoshop cs3 fick själv dock slut på "riktigt" RAM efter runt 10 h användning(PScs3, FX, Adium, Skype) och jag har macbook 2ghz med 2 gb ram.

Det låter ju ändå lovande. Tack för informationen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 19:29

Betan är snabb som attan på en MBP, i alla fall. Den skarpa blir nog inte sämre.

I övrigt håller jag med.

kunde man inte testa cs3 i typ 2 dagar även om man inte hade licens?

Macbook fungerar utan några direkta problem bra med photoshop cs3 fick själv dock slut på "riktigt" RAM efter runt 10 h användning(PScs3, FX, Adium, Skype) och jag har macbook 2ghz med 2 gb ram.

1
Bevaka tråden