Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galet slött m. Airport Express

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-11 20:53

Har nyligen skaffat ComHem o har 24/1 MB. I modemet har jag pluggat in min Airport Express och fixat ett trådlöst nätverk som jag och sambon delar på. Saken är den att det ofta går galet slött, speciellt när någon av oss använder t.ex XTorrent ... men även annars. Jag har dålig koll på tårdlösa nätverk o AP o annat, så tips på vart man ska "felsöka" vore ju suveränt!

  • Oregistrerad
  • 2007-02-11 21:38

Kolla så att du inte delar ut förmycket (upload) med din torrent-klient. Det kan lagga ner hela nätverket.

Grejen är att en router kan hålla ett visst antal "connections" i "huvvet" samtidigt, vad en bittorrentklient gör är att den käkar upp alla som finns, då den har connections på gång (in och ut) till hundratals olika "peers" samtidigt. När en annan dator vill ha en "connection" kan de ta en stund innan en blir ledig. Så det är alltså inte bara tillgänglig bandbredd saken gäller, det är även antalet lediga "connections". Du skall i praktiken inte surfa samtidigt som du kör bittorrent-klienter. Ursäkta för svengelskan.

Instämmer med Scumpi. 1Mbit upp är inte mycket. Sätt en maxgräns på 80Kb/s för upload som så finns det i varje fall lite utrymme för övrig trafik.

1
Bevaka tråden