Hur kollar man om begagnad dator är stulen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 16:09

Jag letar efter en beg mac, helst imac och undrar hur man kan försäkra sig att en beg. dator inte är stulen.
Vad ska man kolla förutom orginalkvitto på grejorna?
och om kvitto saknas?

Tror att det är ganska svårt att helgardera sig, men se till att du får ett nogrant skrivet kvitto som innehåller: Det ska framgå vem köparen är och vem säljaren är. Säljares namn och adress, priset, plats för försäljningen, datorns modellbeteckning, datorns serienummer. Leveransdatum. Betalning i kronor ( siffror samt bokstäver ). Både säljare och köpare bör underteckna varsitt exemplar. Ungefär så såg det kvitto ut som jag fick av en kinesisk kille som inte hade kvar kartong eller eget kvitto från när han köpte den Powermac G5 2x1,8 som jag köpte av honom.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 17:09

finns det nån möjlighet att kolla serienummer, nån site eller så?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-10 17:28

Det finns två saker du kan göra.
1. Gå in på

http://smartsafety.se/ginfo/owc/computer.asp

och mata in datorns serienummer. Finns den inte där har du gjort den första kollen.

2. Ring till polisen och be dem att bli kopplad till det nationella godsregistret alternativt be dem söka vidare från där de sitter. Kommer den inte upp här har du gjort vad du kunnat. Skriv upp namnet på polisen du pratade med och datum och tidpunkt. Skulle det mot förmodan visa sig nåt skumt längre fram så har du ryggen fri. Så här gör jag alltid när jag skall köpa en ny beggad dator och det handlar om litet mer än ett par hundralappar. Lagen om god tro har ju ändrats så det gäller att vara så mycket på den säkra sidan man kan. Lycka till

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 18:25

Tack för snabba utförliga svar!

Alla stulna (registrerade datorer) får ett särskilt serienr hos Apple. Ring 0771-519199 så kan de kolla i sitt system (vars namn jag inte skriver här)

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-11 20:36

Varför skrev du det sista inom parantes? Är det hemligt på nåt sätt eller?

Ursprungligen av SockerConny:

Alla stulna (registrerade datorer) får ett särskilt serienr hos Apple. Ring 0771-519199 så kan de kolla i sitt system (vars namn jag inte skriver här)

Det finns ett ganska trevlig program som heter coconutIdentityCard som finns på: http://coconut-flavour.com/coconutidentitycard/index.html . Där kan man se när och var ens mac blev byggd och om den är stulen. Det går även att mata in serienummer där.

Hur kollar man om begagnad dator är stulen?

Bump,

Skulle gärna vilja kolla om ni har några fler nyttiga tips??

• Medlem
  • Lund
  • 2012-05-21 08:04

Fler tips än de som redan står i tråden blir nog svårt att vaska fram. Eftersom god tro i princip inte gäller längre, så rekommenderar jag dig att följa mitt tips på sidan ett, att ringa polisens nationella godsregister. Får de inte träff på serienumret där, och priset inte är på tok för billigt, så har du åtminstone ryggen fri. Mycket mer kan du inte göra.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Bump,

Skulle gärna vilja kolla om ni har några fler nyttiga tips??

Sitter det en SmartSafety klisterlapp kan man höra med dem på 0771-484848. Men även sökning på enbart serienummer går bra.

Om man gör (betalar) för en sökning på CheckMEND :: The EU's largest consumer electronics background reports service , motsvarar det samma sak (inom Sverige) som att ringa Polisens nationella godsregister på tel 114 14? Eller har de tillgång till ytterligare databaser inom Sverige?

1
Bevaka tråden