Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 MDD + Airport Extreme / Express funkar?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-02-10 14:31

Tänkte bygga om nätverket när jag och frugan flyttar till hus, och då göra det trådlöst.
Nu har jag en PM G4 MDD på väg in, och undrar nu hur det är med dessa nya Airport saker. Vad jag förstått är att jag behöver ett PCI kort inne i datorn, och det verkar smäll omöjligt att få tag på, och de nya verkar inte fungera heller.

Vad sedan anbelangar själva Airporten... måste jag ha den "gamla" (ufot) eller kan jag köpa den nya Extreme eller Express och köra med?

Hur långt räcker Extreme och Express?

Huset är på två våningar och kan vi då använda den bärbara PC'n med inbyggt trådlöst nätverkskort tillsammans med Expressen eller Extremen?

Är det svårt att göra ett WLAN med Mac? Har bara gjort det med PC (XP o. 2000) och det var ju smällomöjligt innan Windows själv ville gå med på det...

Hur gör man för att "styra" airporten? Är det ett särskilt program eller finns det integrerat i OS X?

Tacksam för svar!
Martin.

Din powermac har en inbyggd kortplats för Airport. Det är inte ett vanligt PCI-kort, som man tänker sig.
Om du har Firewire 800 på din dator ska du ha Airport Extreme, annars gäller det gamla vanliga Airportkortet.
Som du skriver, gamla Airport finns bara att hitta begagnade. Och de nyare Extreme-korten funkar inte i en icke-FW800-burk.

Finns visserligen "riktiga" PCI-kort som du kan köpa, alltså sådana du sätter bredvid grafikkortet. Kolla vad macoteket har.

Mac OS ser airportkortet precis som vilket nätverkskort som helst. Du behöver ingen extra programvara eller något. Bara att köra. Flera av de där tredjeartskorten använder apples drivrutiner, så det är samma sak där. Dock inte för alla; vissa kräver speciella inställningspaneler.

Som accesspunkt kan du använda vilken av Apples som helst; från den äldsta till den nyaste. Men givetvis kan du även skaffa dig vilken 802.11b/g-mojäng som helst. Typ från Netgear eller nåt. Det funkar precis lika bra.

Man brukar väl säga att räckvidden är 20 meter inomhus om man faktiskt ska kunna använda det. 50 meter gäller utomhus, men får man en vägg emellan så...

1
Bevaka tråden