Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsfri användare kräver lösenord!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 21:51

Hej.

Har ett litet roligt problem.

Det är så att jag har flera användare på min dator och dessa använd ju såklar. Jag har valt att inte har något lösenord på något utav kontona för att få enkel inloggning och användar byte.

Jag har allså egint lösenord på datorn.

Nu är det så med ett konto. När det är inloggat tillsammans med mitt och jag skall stänga av datorn så säger ju osx att jag måste logga ut den andre användaren innan jag kan stänga av. Fine. trycker in användar namnet och lämnar resten tomt. Fel användar namn eller lösenord påstår den!

Testar flera gånger och med olika lösenord. Har ju ett huvudlösenord.
Men inget fungerar.

Slutar med att jag måste gå in på det andra kontot och stänga av där ifrån. Då fungerar det utan problem! Behöver bara skriva in mitt namn och lämna resten tomt.

Till saken hör att mitt konto är admin men inte det andra som jag måste logga ut ifrån.

Märkligt? Jag tycker iaf det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-17 18:46

If it´s not a bug, it´s a feature!

Kan vara vettigt tänkt, om det nu inte är en bug. Det blir ju ett extra skydd mot att avbryta en process i det lösenordsfria kontot. Du kan ju ha skapat ett lösenordsfritt gäst-konto där säkerhet inte spelar nån roll. Taskigt mot din gäst att stänga av datorn när du egentligen själv bara hade tänkt logga ut, men halkade lite snett med musen i äpple-menyn...

Nu är jag inte 100 men det jag tror står är nåt i stil med "Mata in ett konto med admin-behörigheter för att stänga av datorn trots att andra användare är inloggade"

Har kontot du försöker mata in admin-behörigheter?

1
Bevaka tråden