Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkompatibilitet mellan PowerBooks

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 10:42

Jag har relativt nyligen införskaffat en TiBook 1 gHz. Har sedan tidigare en krashad Wallstreet som inte vill starta längre. Jag har provat allt och nu vill jag bara ha tillbaka filerna från den gamla startskivan i Wallstreeten. Jag undrar således: kan man sätta in den hårddisken i TiBooken för att komma åt de gamla filerna (och systemmappen) eller är de på något vis inkompatibla med varandra? Är det bara att tuta och köra?
En annan undran är vilken slags mysko skruvmejsel man behöver för att komma åt hårddisken i TiBooken.

Tacksam för respons,

Qwerty Uiopå

  • Medlem
  • 2003-04-03 12:41

Om jag inte är helt felinformerad, så finns det bara en plats för hårddisk i TiBook. Således måste du ta bort den gamla(nya) hårddisken om du ska få i den från Wallstreet.

Förutom att det verkar väldigt dumt att göra det, så förstår jag inte varför TiBooken skulle ha större möjligheter att starta den kraschade hårddisken. Snarare mindre.

Du kan inte starta från en CD på Wallstreet, och försöka reparera hårddisken istället?

Alternativt, så kan du ta ur hårddisken och montera i ett externt chassie med USB eller FireWire, men öppna (for the love of God) inte TiBooken.

Eller försök att ta reda på en verkstad, som kan göra jobbet åt dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 12:59

Hej
För att komma in i Powerbook G4 behöver du Torxmejslar. T8 och T6 är de som används mest. Finns hyfsade paket att köpa på Clas Ohlson.
Men som sagt känns som sagt väldigt dumt att blanda in din fungerande Powerbook G4 i leken.

Om inte din Powerbook G3 är fysiskt skadad så sitter felet i mjukvaran och inte i hårdvaran. Försök därför att reparera systemet i din Powerbook på plats.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 17:43

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Det är inte hårddisken det är fel på. Det är snarare logikkortet, tror jag. Den är alltså helt död, förutom att fläkten går igång ordentligt när jag håller in "resetta PMU"-knapparna. (Datorns hårddisk fungerade utmärkt vid den tidpunkt då datorn stendog för 1 år sedan, därför borde den väl vara OK?) Svårt att försöka köra skivkontroll då kanske? :rolleyes: Anledningen till att jag vill sätta in hårddisken i TiBooken är att jag då kan föra över filerna till farsans iBook via AirPort, och sedan tillbaka till TiBooken när jag satt tillbaka den hårddisken.

Låter det bättre nu?

Jag undrar alltså:
Passar Wallstreetens hårddisk i TiBooken (jag vet att den bara har en plats för hårddisk:) )

  • Medlem
  • 2003-04-03 18:04

Utan att veta säkert, så utgår jag från att du är en av pionjärerna på att sätta i en gammal hårddisk i en 1Ghz TiBook. Som pionjär lever man lite på gränsen, och får testa sig fram.

Men med emfas, så vill jag puffa för en alternativ lösning.

En alternativ lösning kan ju vara att plocka ur HDn ur den gamla och om man har en PocketDrive eller liknande, montera HDn i en sån, det är busenkelt.
Om disken är frisk så ska den mounta på den nya då.
Fast om man inte har nån ledig PocketDrive-hylsa så vet jag inte.

1
Bevaka tråden