Powerbook G4 1.67, köpläge?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en PB g4 med 1.67 ghz och 17" skärm, för 11000. Den har maxxad ram och ca en månad kvar på garantin. Är det ett bra eller dåligt köp? Jag ska ha datorn mest till indesign, photoshop, illustrator flash och dreamweaver.
Bra eller dåligt?

Mitt alternativ är en "blackbook".

Jag behöver stor skärmyta och många pixlar, och det slaget vinner ju PBn snabbt. Den är även billigare, och det spelare rätt stor roll eftersom att jag är en fattig student

Min grundfråga är nog om det är dumt att investera i "ett år gammal teknologi"?

Jag vet ju att den kommer räcka att arbeta med i alla fall ett par år framöver, men funderar ändå på om jag gör bort mig som väljer bort det "senaste" för att få en 17"are?
Den är ju ca 16000 kr billigare än en macbook pro med lika hög upplösning....
Hmm, är det nån som har lite bra input i frågan, för jag går här hemma och sliter mitt hår!!!

tacksam för lite hjälp!

• Medlem
  • 2007-01-23 10:42

Om du skall använda din dator i ett antal år så kan det vara bra att satsa på en dator med intel processor. Det är bara en tidsfråga innan fler och fler program börjar göras endast för den nya processorn.

Eftersom de bärbra datornerna är känsliga så skulle jag ha köpt en dator med service (och helst även Applecare).

Om du absolut behöver den stora skärmen så kanske du skall köpa en extern skärm istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 11:22

Jag skulle ha satsat på en vanlig MacBook (ej den svarta) eftersom den är mer prisvärd. Om du vill köra existerande versioner av program så är PowerBooken ett bra alternativ, men kommande intel-anpassade program kommer att gå mycket snabbare på MacBooken. Jag tror det skulle kännas bättre att ha en dator som är ny.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 15:55

Den där datorn är sjukt stor, det är som att försöka packa ned en tebricka i väskan när man ska iväg. Varför inte titta på en iMac 17" om du inte måste ha en bärbar? G4-processorn känns rätt iskall i dagens läge.

1
Bevaka tråden