Köp av begagnad mac-dator

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag själv har en iMac 2.16 Ghz med 1GIG Ram och den övriga standardkonfigurationen som kom i september.

Nu är det dock som så att systern min behöver en ny dator. (Hon är 16 år och bor hemma hos föräldrarna där hon har ockuperat större delen av deras 250GB HDD.) Hon är rätt van vid mac då detta används rätt mycket i utbildningen hon går. Som en övergång till en nyare dator, tänkte jag att jag skulle hitta en begagnad iMac i g3-konfiguration. macar blir som bekant inte speciellt slöa. Jag kommer i så fall koppla upp den mot far och mors 3GHZ-PEZe där hon endast lägger sina multimediafiler. PZ:n skall alltså vara en remote hårddisk i detta fall.

En klassisk G3:a med hyfsad konfiguration och mer än 256 MB minne, borde väl göra susen för mp3-lyssning, lättare Photoshoparbete och surf/msn? Detta är som sagt en provisorisk lösning. Som tur är är det många som vill bli av med sina gamla macar för en billig penning.

Vad tycker ni? Täcker ovanstående konfiguration ovanstående datorkraftsbehov? /Emanuel

Nja... G3, 256 MB och OS X går inte så bra ihop. Och OS 9 är inte så kul längre (då flera nyare program inte fungerar längre). Jag anser att en hyfsad OS X-dator behöver minst G4 och 800 MHz+, och gärna upp mot 1 GB RAM. En Power Mac G4 bör hittas för pris runt nån tusing eller två. Klarar oftast billiga pc133-minnen. (Köpte själv två stycken 512 MB pc133-minnen för 100 spänn häromdan från en "pc-nisse"...)
Jag har tidigare själv suttit med en G3:a likn. det du beskriver, men det är tröttsamt med OS X efter ett tag. Men som sagt, det går gör det.

Tack för snabbt svar!

En eventuell imac med os x behöver inte vara världens snabbaste, om man lägger ut uppemot en tusenlapp. Man får inte snabbare heller. Eftersom föräldrarnas 3GHZ-dator får utstå HDV-redigering (som tur är frälste jag far när jag visade snabbheten i samma redigeringsprocedurer på min splitternya imac), rätt mycket spyware som ålar sig in i systemet av ngn anledning och allmänt kaiko i systemregistret - är inte mina förväntningar de högsta var gällande en billig imac. Min förväntning är att man ska kunna göra det arbetet man kan göra på den betydligt snabbare PC:n, fast utan krascher och med lite sämre prestanda; lättare photoshopprojekt, mp3-lyssning och lättare streaming), så det är inte hela världen om macen är lite slö...

Citat av en klok grekisk släkting i jämförelse mac vs. pc: "En traktor kan ha fler hästkrafter än en personbil, men den är inte snabbare för det..."

Emanuel

Som sagt, det går. Men satsa då gärna på mer ram-minne och snabbare G3:a (>300 MHz). En gammal Mac är ju att föredra framför en gammal Windows-pc iallafall...

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 09:33

En G3 är nog helt enkelt för slö i dagens läge. Försök hitta en G4 eller varför inte en eMac? Vill du fortfarande ha en iMac G3 så försök åtminstone att hitta en sen modell med lite snabbare processor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 09:52

Jag tror att det största irritationsmomentet på en iMac G3 kommer att vara skärmen för din syrra. Du skrev att hon jobbar med Photoshop och då är skärmutrymme något man värderar högt. Tror också att en G3-processor kommer att kännas slö i OS X.

Det går att få OSX att tuffa på rätt bra på en G3, det är bara en fråga om arbetsminne. Minst 512, helst mer. Om du är ute efter en iMac G3, försök hitta någon av de lite nyare modellerna. Själv hade jag länge en iMac G3 DV edition (den första gråa med DSD-spelare) och med maxat minne i den tuffade OSX på bra.

Har även kört klassiska blådåren G3 som jobbdator med Photoshop och OSX under en period, och det funkade faktiskt att jobba professionellt med den kombon, även om det ibland blev fikapaus vid tyngre Photoshoprederingar. Men för hemmabruk duger det garanterat. Maxat arbetsminne tror jag är det generella ledordet här.

Folk här på forumet harhotat att kasta blådårar på tippen om ingen kommer och hämtar dom... (sök på blåvit g3 b&w osv).

Sen finns ju alltid Blocket. Sök på lite alternativ - skriver folk lite fel så att en iMac kallas PowerPC osv.

iMac och B&W: http://www.blocket.se/vi/10516038.htm?ca=15_s.
G4 900 kr: http://www.blocket.se/vi/10568971.htm?ca=15_s

G4an verkar vara ett kap, men ibland är saker och ting för bra för att vara sanna...

Tackar, tackar för vänligheten och det genuina intresset!

Någon som har en imac på minst 333MHZ med minst 256 MB ram och OSX?

/Emanuel

Det blev en 600MHZ med 256 MB RAM. Stöder datorn bara pc100 (och har två slots) eller också pc-133-minnen?

Mvh

Emanuel

iMac 600 MHz (vare sig det är iMac SE (early 2001) eller iMac (Summer 2001)) stödjer bara PC100: http://www.apple-history.com/

är inte pc133-minnen bakåtkompatibla med pc100???

Krävs det några speciella mac-minnen, eller funkar pc-världens minneskomponenter också?

PC133 skall väl gå alldeles utmärkt att köra i PC100-platser? Min gamla PM G4 skall ha PC100 enligt spec men det går lika bra med PC133. Dessutom billigare då det knappast är någon som tillverkar PC100 nuförtiden.

Det finns inget som heter "Mac.minne/PC-minne". Samma sak.

Kolla på http://www.crucial.com/eu/index.asp och mata in din modell (så hamnar du här för en IMac G3 600MHz: http://www.crucial.com/eu/store/listparts.aspx?model=iMac+%28G3%2D600%29)

PC133 sa Bill. PC133 var ordet sa Bull.

Nagon som har en fungerande 256:a eller 512:a att salja?

Verkar som att begagnatkop kan bli en dyr affar, daremot sa ar minnet den enda felande lanken... 256 ar for lite om man photoshopar... t.o.m youtube hackar, medans operativsystemet fungerar tillfredstallande...

Mvh
Emanuel

Ursprungligen av CapsLock286:

Nagon som har en fungerande 256:a eller 512:a att salja?

Verkar som att begagnatkop kan bli en dyr affar, daremot sa ar minnet den enda felande lanken... 256 ar for lite om man photoshopar... t.o.m youtube hackar, medans operativsystemet fungerar tillfredstallande...

Mvh
Emanuel

Jag har en 256:a pc133 liggandes nånstans. Den har först suttit i en ordinär Win-pc nånstans, men senast i min gråa Power Mac G3. Tyvärr såg min G3:a bara hälften av minnet, dvs 128 MB, men det fungerade bra trots att datorn egentligen klarar sig bra på pc66-minnen. Risken är väl att din dator gör likadant. Jag kan skicka den först så kan du testa.

PM:a om du är intresserad.

Det som är lurigt med 512-minnen är om det är 16 eller 32 interna minnesbankar (typ). Äldre datorer tar för givet att det bara är 16 och "ser" inte fler. Med andra ord används bara 256 av 512 MB. Crucial m.fl. sajter har koll på vad som passar, pc-handlarn på hörnet har det inte.

• Medlem
  • 2007-01-19 00:46

Tyvärr kostar ju minnen mer än att köpa en maxad dator begagnat från början. 512 MB räcker nog hyfsat till det mesta. Det är inte säkert att du nånsin får sprutt på youtube. Vissa saker funkar bra, men rent allmänt tycker jag att gränsen för en behaglig upplevelse går vid 1Ghz... och då kan det fortfarande bli mycket bättre.

För att jobba krävs det oftast mindre än för strösurfande. Det blir liksom inte så ströigt om man tvingas kolla på en badboll hela tiden.

en pc med specifikationerna nämnda, skulle ha lagt av för länge, länge sedan.

Finns en hel drös med 256(SDRAM)-minnen på webhallen. Men om det är risk, som Alphonze och john_tanying säger, så känns det rätt riskfyllt att beställa på nätet....

Jag har aldrig haft problem emd PC133-minnen i PC100-slots iaf.

Ursprungligen av apple4ever:

Jag har aldrig haft problem emd PC133-minnen i PC100-slots iaf.

Ja, och så är det tänkt. Pc133 ska vara bakåtkompatibelt. Men det är ändå inte säkert att en viss dator klarar av vissa minnen. Det kan bl.a. bero på hur man lägger upp minnesmoduler etc...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 20:16

PC100 / PC133 minnen finns att tillgå på Tradera. För övrigt sitter det både PC100 / PC133 i min 400 MHz Sawtooth, så det borde inte vara något problem.

Intressanta funderingar var man kan lägga ribban vid köp av begagnad mac:

http://www.lowendmac.com/misc/07/0122.html

Tack för alll hjälp! Nu är syrrans datorn körklar. Ska installera om Tiger, bara... Detta är alltså en imac (2001 edition med CD-rw-enhet) på 600 mhz med sammanlagt 384 MB minne. jag skriver på den nu och förvånas icke om jag förtäljer att itunes och photoshop multitaskar med helt acceptabel kvalitet.

1
Bevaka tråden