Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hugin:

Det är verkligen sorgligt att se att deras GUI anno 2007 inte är anpassad för widescreen, utan istället bygger på höjden. Med alla verktygsrader och annat framme kommer man väl lagom se första raden i ett dokument, medan man har hur gott som helst om plats på sidorna.

Du menar att du vill ha det ungefär som på bilden nedan? Det svåra tricket är att dra i paletternas fönsterlist så att de hamnar där man vill ha dem, och anpassa storleken/formen genom att dra i nedre högra hörnet.

Jag håller med Leftrustle om att Word är bra. Det är fantastiskt rikt på funktioner och oerhört anpassningsbart. Det innehåller otroligt mycket som man har nytta av när man hanterar texter, och speciellt längre texter.

Något som jag ser som ovärderligt när man arbetar med längre texter är sättet att arbeta med formatmallar, och funktionen för att skapa en innehållsförteckning utifrån olika rubriknivåer. Det är rätt mycket jobb som sköts automatiskt på det sättet när man skriver texter på över 30 sidor med olika rubriknivåer.

Men lite problem får man väl erkänna att det finns också. Problemet med Word hänger samman med programmets styrka - det finns så mycket att lära sig, att de flesta användare inte lär sig att utnyttja alla nyttiga finesser. Själv lärde jag mig mycket av funktionerna när aktuell version hette 5.1 eller något liknande, och det var tack vare en vän som hade satt sig in i programmet, plus en handbok på kanske 1000 sidor. Sedan 5.1 har komplexiteten ökat…

Det bästa sättet att lära sig utnyttja Word är nog att kunna använda den inbyggda hjälpen på ett vettigt sätt. Men det kräver tid, tålamod och en gnutta tur när man söker i hjälpavsnitten. Det är svårt att sålla fram den information man behöver, även om den finns där.

I slutänden får man nog säga att Word är lite för komplicerat för majoriteten av användarna. Jag anser mig ha blivit någorlunda vänskapligt inställd till programmet, men även jag kan vara helt vilse ibland. En majoritet av användarna skulle nog komma bättre överens med en enklare ordbehandlare. Microsoft har skapat ett program som är så pass svårt att behärska, att de flesta användare skulle behöva kontinuerlig utbildning för att hantera det rätt. Vilket nog är rätt typiskt för Microsoft…

Så visst - det vettigaste sättet att utveckla Word nu, vore nog att mycket ingående studera olika typer av användare, och försöka skapa ett gränssnitt som fick dem att dra nytta av de resurser som redan finns där. Samtidigt måste man hålla balansen mot de användare som redan kan programmet någorlunda, så att de inte känner sig vilsna. Där finns det ett mycket viktigare jobb än i att skapa nya funktioner.

Kort sagt kanske jag försöker påstå att Microsoft borde överlåta den fortsatta utvecklingen av Word till Apple? Apples utvecklare sitter sannolikt på betydligt större kunskap när det gäller att få människa och gränssnitt att arbeta i harmoni med varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-02 22:51
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kort sagt kanske jag försöker påstå att Microsoft borde överlåta den fortsatta utvecklingen av Word till Apple? Apples utvecklare sitter sannolikt på betydligt större kunskap när det gäller att få människa och gränssnitt att arbeta i harmoni med varandra.

Kikade på nya Office för Windows Vista, och måste säga att Word imponerade (vid en första kontakt, har inte arbetat några längre stunder med det). Tyckte att Word lyckades föra fram de funktioner man sökte för stunden. När jag markerade en bild fanns funktionerna för att arbeta med bilder där!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Kikade på nya Office för Windows Vista, och måste säga att Word imponerade (vid en första kontakt, har inte arbetat några längre stunder med det). Tyckte att Word lyckades föra fram de funktioner man sökte för stunden. När jag markerade en bild fanns funktionerna för att arbeta med bilder där!

Vänligen, Ylan

Jag har också provat lite och mycket av hanteringen känner man igen från 2004. Tyvärr var den grå bakgrunden kvar i Vista hoppas innerligt den är borta i 2008. Dock har ju Vista numera en expose-funktion.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Så visst - det vettigaste sättet att utveckla Word nu, vore nog att mycket ingående studera olika typer av användare, och försöka skapa ett gränssnitt som fick dem att dra nytta av de resurser som redan finns där. Samtidigt måste man hålla balansen mot de användare som redan kan programmet någorlunda, så att de inte känner sig vilsna. Där finns det ett mycket viktigare jobb än i att skapa nya funktioner.

Det är alltid så vackert att citera sig själv, så nu måste jag göra det. O:-)

Citat:

"Part of our mission with Office 2008 is to expose all the things that are already there and make the product easier to use" says Jones. "We wanted to make it more discoverable, to bubble up the features that people didn't always find. We also have an opportunity to have a simple UI and a more intuitive interface.

"We got a lot of customer feedback (on the UI), we've kept the menus and embedded toolbars, but I can hide rid of embedded toolbars to have a really streamlined interface."

Det låter ju nästan som om de har lyssnat på mig! ;-D

  • Oregistrerad
  • 2007-01-21 14:49

UI wise verkar det vara en enorm förbättring mot tidigare versioner. Jag har alltid varit emot mac'ens separata fönster då det helt enkelt inte är så ofta man får plats med dom (Nu ligger dom på en separat skärm och muspekaren måste flyga fram och tillbaka för att man ska kunna göra dom ändringarna som man vill ha gjort.

Det känns smidigare och snabbare att ha menyerna i tabbar i dokumentet man faktiskt j obbar i. Sen verkar MS verkligen ha tittat på pages och jobbat en hel del med att få snygga mallar - något som gjort att jag använt pages för att skapa offerter, produktblad etc. Något som Office alltid varit dåligt på.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-02 04:41

Har dom tagit bort Visual basic stodet for mac-versionen? Laste det i nan tidning. I sa fall ar det ju kasst. Enda anledningen till att man skaffar word ar ju att det ar nastan fullt kompatiblt over plattformarna. Jag kommer nog inte uppgradera.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-02 12:14

"They simply have no taste", som herr Jobs sa. Huvudet på spiken...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-03 16:26

word får gärna ha separata fönster men de måste fixa excel.

ingen som arbetar mycket i excel kan hävda att mac-versionen är bra. excel vill jag ha i helskärm där jag enkelt kommer åt all knappar och menyer. ett stort plus vore om de kunde fixa så att kortkommando blir samma som i windowsversionen..

som det ser ut nu får man köra bootcamp och det hade varit skönt att slippa.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 18:32

Windows versionen av Office är klart mycket snyggare.

Ursprungligen av bossep:

Windows versionen av Office är klart mycket snyggare.

Vi hoppas väl att den blir minst lika snygg på Mac när den väl är färdig

Office 2007 är otroligt fult! Jag hoppas att 2008 för Mac inte liknar 2007 för Win..
Sådeså.

Ursprungligen av ztaafen:

Office 2007 är otroligt fult! Jag hoppas att 2008 för Mac inte liknar 2007 för Win..
Sådeså.

nu har jag som vanligt inte läst hela tråden. eventuellt har någon nämnt det förut. men i alla fall. Det har sagts att windows och mac versionen ska bli ytterst lika varann för att anvädare ska känna igen sig på båda plattformarna...

Ursprungligen av wwwandi:

nu har jag som vanligt inte läst hela tråden. eventuellt har någon nämnt det förut. men i alla fall. Det har sagts att windows och mac versionen ska bli ytterst lika varann för att anvädare ska känna igen sig på båda plattformarna...

Noooooo! ...

Ursprungligen av wwwandi:

nu har jag som vanligt inte läst hela tråden. eventuellt har någon nämnt det förut. men i alla fall. Det har sagts att windows och mac versionen ska bli ytterst lika varann för att anvädare ska känna igen sig på båda plattformarna...

Oki. Kommer Office 2008 bygga lika mycket på xml som Office 2007 gör?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-20 19:22

Webbchatt i Office 2008??

Det har sagts att man kan webbchatta mellan PC - Mac i nya Office 2008 - Går det??

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-20 19:31

Och hur är det med den efterlängtade funktionen att kunna ta sig mellan flera öppna dokument i exv Word genom ⌘-<?

Ursprungligen av Le:

Och hur är det med den efterlängtade funktionen att kunna ta sig mellan flera öppna dokument i exv Word genom ⌘-<?

Kringla +F6 fixar det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-20 20:31
Ursprungligen av akerstrom:

Kringla +F6 fixar det.

Och varför kan då inte MS hålla sig till 'standarden'?!

Tack för värdefull info.

Ursprungligen av Le:

Och hur är det med den efterlängtade funktionen att kunna ta sig mellan flera öppna dokument i exv Word genom ⌘-<?

Det går redan i Word 2004, åtminstone hos mig

Jag har ännu inte lyckats lösa mina problem med office. Jag har avinstallerat(med appzapper) och installerat om det men det går så sjuukt långsamt. Det går verkligen onaturligt långsamt. Det är själv uppstarten som tar så sjukt lång tid. När man väl är inne så fungerar det okej men inte alls som jag förväntat mig. Detta kan knappast handla om dåligt optimerad mjukvara utan något knas måste det vara. Hur skall jag lösa detta?

Sitter med: iMac 2,16 2GB Ram, Leopard 10.5.1

Hittills helt värdelöst.... ska se om det går att nedgradera till 2004.

Dock sägs det väl att Mac-versionen inte ska ha "ribbon"-interfacet som Win-versionen har. Så på de sättet blir de ju inte lika.

  • Oregistrerad
  • 2007-04-17 22:21

Jo det blir "Ribbon" på mac också om du tittat på dom skärmdumparna som finns på beta versionen!

http://www.tuaw.com/photos/office-2008-for-the-mac-screenshots/136005/

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-17 22:55

Jag hoppas däremot att dessa office startar upp snabbare än office 2004, neooffice och openoffice så man kan använda skiten äntligen.
Tacka vet jag office på windows som startar på under sekunden snarare millisekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 14:05
Ursprungligen av Tjarven:

Tacka vet jag office på windows som startar på under sekunden snarare millisekunder.

Anledningen till det är att de automatiskt läser in en massa office-bibliotek i minnet. Nej tack säger jag.

Jag har börjat se fram mer emot Office 2008 än Mac OS X 10.5. Senaste månaden har jag jobbat en hel del i Office 2004 och mycket är segt, framför allt PowerPoint. Självklart är det för att de körs under Rosetta... Det går bra så länge man bara har text, lägger man till mycket bilder blir det verkligen segt. Klart snabbare på min PowerBook.

Jag har även Keynote men det sabbar totalt jobbets template så det får bli PowerPoint så länge.

Hoppas nu bara inte Office 2008 blir försenat pga att Mac OS blev det...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-12 12:12

Tyvärr så tycker jag det ser ut väldigt mycket som Office 2007 på Win. När jag testade det så bestämde jag mig direkt att det inte tillförde något. Men som redan påpekats så kan man stänga av de otroligt fula snabbmenyerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 23:51

MS Office 2008 kommer nu att använda sig av Apple Installer.app vilket medför större flexibilitet vid installation för Apple Remote Desktop och AppleScript.

En annan fin sak är att man kommer kunna välja om man vill installera MS Office medföljande typsnitt eller inte.

Tillägg: Tänk om man nu bara kunde slippa ha en Microsoft Användardata i sin Dokument-mapp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 18:14

Men de har tagit bort drag n drop installation. Big deal egentligen...

Skulle inte onenote följa med till macvarianten?

Bevaka tråden