Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se - buggrapporter

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ni måste vellan se över farten på det hela med AD's -- skiten segar ner totalt med det hela påslaget, här lokalt stannar 99.se nästan, antingen så får det bli lite sprutt eller så får vi klippa bort allt individuellt

Senast redigerat 2007-04-30 10:00

Hetaste diskussioner verkar bugga? Annars känns nog typstorleken lite överdriven Samma på alla underavdelningar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-03 08:25

hej, så här blir det om jag vill ändra textstorleken, kör safari i macbook...

stortext

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 22:18

Sedan senaste uppdateringen så måste jag logga in vid varje besök trots att jag klickar i "Kom ihåg mig".

Ska det va på detta viset?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-03 22:19

Eller har jag bara haft gamla cookies?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-13 02:14
Ursprungligen av imported_Valfrid:

Men vi får tänka på att det bara har gått några dagar än. Jag är säker på att det finns möjlighet att få många saker tillgodosedda med 99musik på sikt. Kanske nytt skin, kanske ordna tillbaka alias och liknande...

Man måste komma ihåg att det är ett gratisforum, och då får man förvänta sig saker därefter. Och för ett gratisforum tycker jag att det är över förväntan, bra moderatorer, bra underhållet med mera. Vi 99musikare får nog finna oss i att känna oss lite överkörda, vi betalar ju inget som 99macs plusmedlemar...

Så försök håll ut lite, så är jag säker på att det kommer att bli bra. Risken finns att de som fixar forumet nu bara tycker att vi är otacksamma gnällspikar på 99musik... och då blir dt inte mycket tillbaka.

Jag blir automagiskt en gnällspik när det blir klara försämringar - och vägrar följa med strömmen och berömma om det inte finns fog för beröm.
Andra skins där man slipper Mac-reklamen, kostar tydligen pengar om jag har förstått det rätt - och så detta med att användare (åtminstone jag) diskrimineras om man inte råkade vara med på det prioriterade Mac-forumet.

Detta stället känns efter sammanslagningen som en Mac-butik med ett forum insprängt - och det är något helt annat än när det lades in Google-ads i 99musik-forumet, för att få en finansiering därigenom. Mac-butiker har aldrig lockat mig tidigare - och gör det fortfarande inte.

Det finns andra forum som är gratis och som är minst lika bra, så om det kommer att krävas att man betalar för att vara med här, så är jag den förste som slutar besöka forumet. Detta på grund av omläggningen, som enligt min mening som sagt var helt meningslös, då det hittills inte har medfört en enda positiv sak för mig och för det forum som jag var med i - men målet är kanske att ha uteslutande Mac-folk som medlemmar, så att bara Mac-relaterade musikdiskussioner förekommer i musikavdelningen till slut, vad vet jag...

Att det dessutom inte fungerar med IE, är ytterligare tecken på att det är Mac som ska gälla i alla lägen. Mac-folk brukar nämligen som regel vara extremt negativa till allt från Microsoft - men jag vill inte tvingas byta browser bara för att slippa avbrott på ett av de forum jag medverkar i. Då skippar jag hellre forumet , eftersom jag bara använder Netscape, Firefox eller andra i yttersta nödfall.

För att citera en känd TV-personlighet: Ska det vara så här?

  • Medlem
  • 2007-01-13 11:57
Ursprungligen av imported_Claes:

Jag blir automagiskt en gnällspik när det blir klara försämringar - och vägrar följa med strömmen och berömma om det inte finns fog för beröm.
Andra skins där man slipper Mac-reklamen, kostar tydligen pengar om jag har förstått det rätt - och så detta med att användare (åtminstone jag) diskrimineras om man inte råkade vara med på det prioriterade Mac-forumet.

Detta stället känns efter sammanslagningen som en Mac-butik med ett forum insprängt - och det är något helt annat än när det lades in Google-ads i 99musik-forumet, för att få en finansiering därigenom. Mac-butiker har aldrig lockat mig tidigare - och gör det fortfarande inte.

Det finns andra forum som är gratis och som är minst lika bra, så om det kommer att krävas att man betalar för att vara med här, så är jag den förste som slutar besöka forumet. Detta på grund av omläggningen, som enligt min mening som sagt var helt meningslös, då det hittills inte har medfört en enda positiv sak för mig och för det forum som jag var med i - men målet är kanske att ha uteslutande Mac-folk som medlemmar, så att bara Mac-relaterade musikdiskussioner förekommer i musikavdelningen till slut, vad vet jag...

Att det dessutom inte fungerar med IE, är ytterligare tecken på att det är Mac som ska gälla i alla lägen. Mac-folk brukar nämligen som regel vara extremt negativa till allt från Microsoft - men jag vill inte tvingas byta browser bara för att slippa avbrott på ett av de forum jag medverkar i. Då skippar jag hellre forumet , eftersom jag bara använder Netscape, Firefox eller andra i yttersta nödfall.

För att citera en känd TV-personlighet: Ska det vara så här?

Nå, det var ju konstruktivt...

För att det ska bli bättre är det alltid bra med klara önskemål om vad som ska förändras. "Allt är sämre" är en dålig utgångspunkt om man vill förändra något.

At det skulle vara en medveten strategi att försvåra för Windowsanvändare är helt befängt. Att macanvändare generellt skulle vara Microsoftfientliga är lika riktigt som att alla musiker tycker illa om sport.

Att det är annonser bara från 99mac-tiden beror ju på att det inte fanns annonser på 99musik. Hade det funnits det hade de annoserna varit med nu också. Du kan väl inte begära att vi ska plocka bort finansieringen för att medlemmarna från 99musik ska känna sig mer hemma? Inte heller att vi ska börja med att sälja musikrelaterad annonser före sammanslagnigen för att alla ska känna sig hemma med annonseringen?

Att omgörningen är helt meningslös för din del betyder väl inte att den är det för helheten? Tro inte att 99mac-medlemmarna längtade efter att få slås ihop med 99musik. Detta innebär förändringar för alla. Antingen gillar man läget och gör sitt bästa för att vara kontruktiv eller så gör man nåt annat. Du verkar vara inne på att lämna forumet. Det är beklagansvärt.

Det är jättebra att du meddelar att du är missnöjd, men för att vi ska kunna gå dig till mötes måste du tala om vad du vill.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 01:28
Ursprungligen av Baron:

Nå, det var ju konstruktivt...

För att det ska bli bättre är det alltid bra med klara önskemål om vad som ska förändras. "Allt är sämre" är en dålig utgångspunkt om man vill förändra något.

Vad ska jag säga för att det ska vara konstruktivt då? Ändra tillbaks som det var innan sammanslagningen. Enkelt, kort och koncist.

Citat:

At det skulle vara en medveten strategi att försvåra för Windowsanvändare är helt befängt. Att macanvändare generellt skulle vara Microsoftfientliga är lika riktigt som att alla musiker tycker illa om sport.

Blodet brukar koka på Mac-förare när man berättar att PC fungerar precis lika bra eller rentav bättre än Mac. Så har det alltid varit. Samma krig som förekom mellan Atari och Amiga på sin tid - och lika löjligt nu som då. Jag har nog inte deltagit i en enda Mac vs. PC-diskussion där jag inte har blivit påhoppad och Mac-förare har beskyllt mig för att ljuga om att PC fungerar helt perfekt till musikproduktion... Jag har inte sett lika stora aversioner från PC-förare, men från Mac-folk verkar det vara kutym att hata allt som det står Microsoft på. Därav antagandet att IE-kompatibilitet sågs som något oviktigt av "ledningen".
Detta verkar dock ha fixats nu, så där hade jag tydligen fel.

Citat:

Att det är annonser bara från 99mac-tiden beror ju på att det inte fanns annonser på 99musik. Hade det funnits det hade de annoserna varit med nu också. Du kan väl inte begära att vi ska plocka bort finansieringen för att medlemmarna från 99musik ska känna sig mer hemma? Inte heller att vi ska börja med att sälja musikrelaterad annonser före sammanslagnigen för att alla ska känna sig hemma med annonseringen?

Vad kostar det egentligen att driva ett forum när alla arbetsinsatser är ideella? Det kan inte vara mycket med tanke på att domännamnet kostar ca 100:-/år (ok se-domännamn är dyrare) och lägg sedan till ett webhotell så handlar det kanske om ett par hundralappar i månaden om man väljer ett dyrt hotell - för ett forum kan knappast ta så farligt mycket plats eller behöva gigantisk bandbredd när det egentligen nästan bara är text som ska skickas...? Hade det inte räckt med de diskretare och mindre irriterande Google Adwords-annonserna för att klara finansieringen? En förklaring runt detta kan kanske vara på sin plats, så att det kan skapas förståelse för varför det är så viktigt med de numera så blaffiga och skrikande annonserna...

Citat:

Att omgörningen är helt meningslös för din del betyder väl inte att den är det för helheten? Tro inte att 99mac-medlemmarna längtade efter att få slås ihop med 99musik. Detta innebär förändringar för alla. Antingen gillar man läget och gör sitt bästa för att vara kontruktiv eller så gör man nåt annat. Du verkar vara inne på att lämna forumet. Det är beklagansvärt.

Råttorna överger det sjunkande skeppet...
Jag är definitivt inne på att lämna forumet eftersom jag inte har sett en enda fördel med sammanslagningen för mig eller för det enda forumet som intresserar mig på 99.se.

Citat:

Det är jättebra att du meddelar att du är missnöjd, men för att vi ska kunna gå dig till mötes måste du tala om vad du vill.

Som sagt; Dela upp forumen mer, så att de upplevs som separata (kanske underdomäner fungerar - vad vet jag...?) - och använd inte så irriterande blaffiga annonser, att det liknar en webbutik - och låt alla AKTIVA (med betydelsen att man deltar i diskussionerna) behålla sina användarnamn utan att prioritera ett av forumen. Om namnkonflikter uppstår, så prioritera den som registrerade namnet först - alternativt den som har varit mest aktiv under senare tid.
Där är en start för att komma någonstans med mitt stora missnöje i alla fall.

MVH
imported_Claes

Ursprungligen av imported_Claes:

Som sagt; Dela upp forumen mer, så att de upplevs som separata (kanske underdomäner fungerar - vad vet jag...?) - och använd inte så irriterande blaffiga annonser, att det liknar en webbutik - och låt alla AKTIVA (med betydelsen att man deltar i diskussionerna) behålla sina användarnamn utan att prioritera ett av forumen. Om namnkonflikter uppstår, så prioritera den som registrerade namnet först - alternativt den som har varit mest aktiv under senare tid.
Där är en start för att komma någonstans med mitt stora missnöje i alla fall.

MVH
imported_Claes

Det är de annonser som har funnits på 99mac och 99pod sedan innan sammanslagningen, 99musik har ju inte haft någon reklam, men ge det lite tid så kommer det säkert att ha kommit nya reklamer.

Det är ju just det som de gör? Låter de som registrerade namnet först ha det, eller?
De diskussioner som jag har följt tyder iallafall på det, du kanske har upplevt det annorlunda, det kan jag inte svara på.

Jag tycker att det är väldigt synd att du är så missnöjd, men samtidigt så förstår jag att du är van vid något och nu är det sig inte alls likt.
Jag har mest hängt på 99mac och 99pod, men även en del på 99musik (skrev dock inte så mycket) och jag tycker att sammanslagningen är något av det bästa som har hänt, visst, det finns en hel del buggar, men det är ju nästan omöjligt att komma ifrån.

Om mitt inlägg är svårt att tyda, hojta. Jag är väldigt trött.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 01:47
Ursprungligen av ztaafen:

Det är de annonser som har funnits på 99mac och 99pod sedan innan sammanslagningen, 99musik har ju inte haft någon reklam, men ge det lite tid så kommer det säkert att ha kommit nya reklamer.

Jag bryr mig inte om ATT det finns reklam. Det som irriterar mig är att reklamen är så blaffig att forumet ser ut som en liten del i en webbutik.

Citat:

Det är ju just det som de gör? Låter de som registrerade namnet först ha det, eller?
De diskussioner som jag har följt tyder iallafall på det, du kanske har upplevt det annorlunda, det kan jag inte svara på.

NIX - så är det inte! Mac-forumets medlemmar prioriteras om samma namn finns i både Mac- och Musik-forumen - åtminstone i mitt fall, trots att det senaste inlägget från den andre Claes, skrevs för ca 2 år sedan...

Ursprungligen av imported_Claes:

Vad kostar det egentligen att driva ett forum när alla arbetsinsatser är ideella?

Det kan inte vara mycket med tanke på att domännamnet kostar ca 100:-/år (ok se-domännamn är dyrare) och lägg sedan till ett webhotell så handlar det kanske om ett par hundralappar i månaden om man väljer ett dyrt hotell - för ett forum kan knappast ta så farligt mycket plats eller behöva gigantisk bandbredd när det egentligen nästan bara är text som ska skickas...?

Hade det inte räckt med de diskretare och mindre irriterande Google Adwords-annonserna för att klara finansieringen? En förklaring runt detta kan kanske vara på sin plats, så att det kan skapas förståelse för varför det är så viktigt med de numera så blaffiga och skrikande annonserna...

MVH
imported_Claes

Att driva forum som detta kräver mer resurser och tid än man kan tro vid en första anblick.

Vi betalar cirka 100.000 kronor om året för vårt rack på serverhotellet och vi har ungefär 350-400GB trafik i månaden. För att driva 99.se använder vi just nu sex Xserve G5 webbservrar, två HP Proliant databasservrar och en mängd runt-omkring-servrar för brandvägg, mailservrer, bildserver, annonsserver. Nypris på maskinerna är flera hundra tusentals kronor inklusive operativsystemslicenser etc som vi betalat med intäkterna från forumet genom åren.

Bara den senaste uppdateringen till 99.se kostade mig runt 100.000 kronor för domännamnet, nya servrar och licenser. På en ideell sajt.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-14 12:42

Jag skall försöka komma med lite feedback:

Till Björmström & company
Det här är en mycket bra site där alla beter sig väl och svarar konstrutivt och bra på alla frågor. Trots att jag ännu inte "switchat" tycker jag om att läsa och försöka svara på inlägg här.

Till imported_Claes
Jag förstår om du är ledsen över ditt borttappade namn men du måste antingen sluta gnälla och acceptera faktum eller lämna forumet

Claes, jag håller med dig i stort och förstår din ilska. Kanske vore det bra för vissa att ta en timeout och titta in igen efter några veckor när de som försöker gilla läget på 99musik kanske har lyckats få igenom vissa förändringar.

Mitt blod började också koka då alla, för mig, försämringar hade genomförts, och att det dessutom hyllades på 99mac. Men eftersom jag visste innan att 99musik levde på att surfa på 99macs servrar, och vi dessutom inte bidrog väsentligt till det som kostar pengar med sånt här, så fattad jag att det inte kommer att hålla i längden. Förändringar kommer att ske, och äger man inga större aktier i företaget kan man glömma att man har någon vetorätt.

Så det är bara att försöka få 99musik till det vi vill ha det till. Jag är mest ledsen över att vi tappar några stammisar som inte klarar av att bita ihop en stund. Kanske kommer de tillbaka efter några veckor och ser vad som hänt... Jag tror Björnström och de andra som håller i 99 är så smarta att dom fattar att 99musik blivit så stort att det vill leva sitt eget liv. Eller åtminstone likt en tonåring få välja vad man ska ha på väggarna etc.

Alltså, tanken från början var väl gemensam inloggning till alla forum, och mer än så skulle det inte vara?

Nu är allt en soppa pga att sökningarna på dagens aktiva med mera skickar runt en mellan mac (brunt) och 99 (grönt) hur som helst, till synes helt utan logik.

Resultatet är en känsla av okoll och en otrolig massa onödiga klick för att komma dit man vill.

Ursprungligen av TZW:

Nu är allt en soppa pga att sökningarna på dagens aktiva med mera skickar runt en mellan mac (brunt) och 99 (grönt) hur som helst, till synes helt utan logik.

Klickar du på "Dagens diskussioner" när du är på ett gemensamt 99.se-forum (t ex denna tråd som ligger i Feedback, grönt tema och "99.se"-logo i övre vänstra hörnet) så kommer du att se alla aktiva diskussioner på hela 99.se. Står du i ett 99macforum (brunt tema, "99mac"-logo i övre vänstra hörnet) så kommer du se dagens aktiva diskussioner under 99mac. Samma sak gäller musik- och ipoddelen. Om det är så du har gått tillväga låter det inte bättre än att det felar någonstans.

För att undvika att klicka på fel underavdelnings "Dagens diskussioner" kan du lägga ett bokmärke till den du är intresserad av.

  • Medlem
  • 2007-03-14 17:57

TZW: Vilket OS, vilken browser? Om det är IE6 och Windows så är det en bugg.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-14 18:28
Ursprungligen av jgb:

TZW: Vilket OS, vilken browser? Om det är IE6 och Windows så är det en bugg.

Jag kör Safari, tydligen en bugg där med isf??

Yes!!

Ursprungligen av jgb:

TZW: Vilket OS, vilken browser? Om det är IE6 och Windows så är det en bugg.

Safari 2.0.4. Klickar på /mac, klickar på Dagens diskussioner, får grön meny. Klickar jag sedan på den gröna Dagens diskussioner så får jag brun meny samtidigt som diskussioner från alla forum listas. Helt galet, som sagt.

  • Medlem
  • 2007-03-14 22:19

TZW+Yes: Låter helt klart som en Safarirelaterad bugg. Har ni rapporterad det här i någon av buggtrådarna? Eller hittat någon annan som har rapporterat motsvarande?

  • Medlem
  • 2007-03-14 22:50
Ursprungligen av jgb:

TZW+Yes: Låter helt klart som en Safarirelaterad bugg. Har ni rapporterad det här i någon av buggtrådarna? Eller hittat någon annan som har rapporterat motsvarande?

Beteendet är likadant i Firefox här. Det blir alltså Safari, Internet Explorer och Firefox som lider av denna bugg. Är du verkligen helt säker på att buggen inte istället ligger hos 99.se?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-09 13:57
Ursprungligen av saddox:

när man är inne i ett forum och navigerar så har man en liten länkning som ser ut så här överst:

99.se » Instrument » Syntar & sånt

Är det inte så att den första 99.se borde länka tillbaka till roten på det underforum man valde?
Nu länkar det till 99.se. Man kan ju byta mellan Mac, musik, ipod och framtida uinderforum överst annars.

För övrigt så verkar sajten funka kanon i FF! Bra jobb.

Håller helt med!

99.se » Musik » Instrument » Syntar & sånt

Borde det vara. Så man kan gå tillbaka ett steg i rätt forum utan problem.

Ursprungligen av imported_Claes:

Eftersom jag är irriterad på det nya eländet redan, så orkar jag inte kolla om detta redan har rapporterats, men ibland (relativt ofta) blir det ett stort tomt grått fält bredvid annonserna till höger - och inläggen dyker inte upp förrän nedanför annonserna. Mycket scrollande blir det...

Jag ser inte smiley-bilderna. De blinkar till när jag går in och ska skapa ett inlägg, men bilderna försvinner lika snabbt igen och kvar finns bara ett grått fält. I inlägg i trådarna ser jag inte heller några smiley-bilder, utan bara textrepresentationerna av dem.
Det blir samma sak i drop-down menyerna med smilies och attachments; inga bilder, utan bara texten.

Är det bara hos mig, eller har någon annan med IE6 sett samma sak? Liknande problem har jag inte sett någonstans tidigare.

Oj - har inte sett dom problemen alls. Jag har en XP burk men där kör jag Firefox. Ska starta upp den och kolla om jag ser något liknande i IE6.

Bevaka tråden