Batteri

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, nu får jag skit för min dumma fråga men jag är lite trög då det gäller ipod och jag har inte lyckats hitta ett svar på min fråga.

Om jag köper en ny ipod (30GB) hur länge kan jag förvänta mig att batteriet varar, innan det blir för kort driftstid för att det ska vara användbart. Och så det stora mysteriet: kan man byta batteri på en ipod eller inte. Ganska trist om det inte går. Det är faktiskt denna fråga som avgör om jag kommer att köpa en ipod eller någon spelare av annat fabrikat.

Ursäkta än en gång för en dum fråga, men jag är väldigt tacksam för ett svar.

Tack! /Lars

• Medlem
  • 2006-04-06 00:34

Ang batteriets livslängd är det nästan omöjligt att veta på förhand.
Så mycket olika parametrar som har betydelse; hur länge/ofta den
laddas, laddas den upp efter att vara helt slut, använder du iPod
endast i rumstemperatur (dvs inte ständigt utomhus i svensk vinter
mellan 0 - minus 15)... mm.
Enda hjälp kanske kan fås av nån som har forskat kring litiumjonbatterier...

Teoretisk ska ju batteriet kunna bytas, men det är ett ingrepp som nog
inte är menat att utföras av en lekman.

Läs mer här:
http://www.ipodbatteryfaq.com/

Hur skall man göra då, så det ska bli längre livslängd? När skall man ladda batteriet? När det är helt slut eller halvft slut? Hur länge m.m ?

• Medlem
  • 2006-04-06 08:49
Ursprungligen av dootevall:

Hur skall man göra då, så det ska bli längre livslängd? När skall man ladda batteriet? När det är helt slut eller halvft slut? Hur länge m.m ?

några av dessa frågor tyckte jag mig se i länken ovan...
kolla.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 10:04

ladda bara när batteriet är helt utladdat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 12:47

app app! man ska undvika att ladda ur iPod-batterier! detta sliter nämligen på dem.

Tackar för svaren. Jag måste bara fråga, ni som har en ipod, upplever ni batteritiden som ett problem i praktiken? Är det så illa att man efter bara några månader har halva batteritiden kvar eller brukar det hålla bra nog? Alltså, är batteriet ett stort problem eller något man kan bortse ifrån?

Själv kan jag inte begripa att batteriet inte är utbytbart, helt obegripligt korkat och ett argument för att inte välja en ipod. Vad är skälet till detta vansinne? Hade nästan bestämt mig för att köpa en ipod och så får jag veta att batteriet är outbytbart, så nu lutar det åt något annat alternativ. Tråkigt och för mig obegripligt.

Tackar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 13:26

jag kan bara säga att jag laddar min iPod full minst en gång om dagen. visserliggen har jag bara haft min i 5 månader, men batteritiden är fortfarande helt kalas. batteritiden för att se på video för en 30gigare ska ligga runt 2 h ny, och jag klarar lätt en film på 2h20m utan att batteriet tar slut, trots att jag laddar den som en dåre. så var inte orolig. jag tror att det största felet folk gör med en iPod är att inte läsa på ordentligt om hur man ska använda den. när jag ägde min första iPod (3G) så hade jag inte en aning om hur jag skulle ladda den osv, o klart som sjutton så blev resultatet därefter. batteriet var värdelöst. men bara man vet man sysslar med så är det inga problem.

det är utbytbart. jag bytte batteri på min 3G utan problem. har dock inte behövt öppna min video-iPod än, men det finns verktyg till detta att köpa som tur är. dessutom så spöar (enligt mig) iPod skiten ur allt vad mp3-spelare heter. det är inget att disskutera. ska det va, ska det va iPod.

Tack för det. nu känns det som att jag lugnt vågar köpa en ipod. Och det var ju trevligt!

Men att man kan byta batteri, det var något nytt för mig. Har jag missuppfattat saken tro? Går det alltså att lämna in den för batteribyte eller är det något man får göra på egen hand och egen risk. Hur menar du?

Tackar för alla informativa svar. Trevligt forum det här!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 14:37

japp, det går jättebra att byta batteri. antingen så lämnar du din iPod till Apple så gör de det åt dig (kostar en slant) eller så köper du batteri över nätet o byter själv. detta är så klart på egen risk, men det finns guider o liknande info här i forumet till hjälp. däremot så är det ingen som behövt byta ut sitt batteri på sin 5G än så länge så det finns ingen guide på det. men det visar ju bara att det inte finns någon som är missnöjd med sitt batteri

1
Bevaka tråden