Vilken?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-22 23:28

Hej.

Jag har efter många om och men bestämmt mig att köpa en iPod. Men vilken?

Det finns så många:
Mini, Photo, inte-Photo, G5 (iPodvideo som jag kallar den) och Nano.

Nano är inget alternativ (jag vill inte att min hund ska äta upp den eller något liknande).

Så kan ni ge mig lite för- och nackdelar för varje modell?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 12:29

iPod mini: inte alls lika stort minne som de andra "riktiga" iPodarna. så vill du få plats med mycket musik ska du inte välja den.
iPod photo och äldre iPod än G5: detta är gamla versioner av iPod. visst kan du få dem till ett bättre pris än G5, men G5 är ju trots allt en uppdaterad och bättre version. batteritiden är bättre, buggar är åtgärdade etc.

Så självklart ska du välja en "iPodvideo"!!

Självklart ska du välja den senaste G5an, (video), av den enkla anledningen att de är den senaste modellen.

Resten har ju utgått, de håller ju inte!

Allt beror på vad du ska ha den till och hur mycket musik du ska ha på den.
ipod nano (liten, färgskärm) 2GB 1995:- 500låtar.
ipod video (videofilmer, mycket utrymme)30GB 3195:- 7500låtar.
ipod shuffle (pytteliten, billigast) 1GB 1295:- 240låtar.

G5:a skulle iaf jag köpa

• Medlem
  • 2005-11-24 16:05

Jag har typ 20gb musik och det skulle vara trevligt att kunna ta med sig allt på resor osv.

G5an låter intressant men jag har hört mycket dåligt om den tex: kasst batteri när man ser på filmer.

Finns det några G5 användare som kan berätta lite om den?

• Medlem
  • 2005-11-24 16:12
Ursprungligen av Pngu:

Jag har typ 20gb musik och det skulle vara trevligt att kunna ta med sig allt på resor osv.

G5an låter intressant men jag har hört mycket dåligt om den tex: kasst batteri när man ser på filmer.

Finns det några G5 användare som kan berätta lite om den?

ja det är ganska kasst men tänk efter hur ofta kommer du egentligen kolla på film? Det räcker ju för att se en långfilm om du har tur, jag en lång och tråkig tåg/spårvagnsresa till skolan som tar lång tid så jag brukade se två serier på vägen dit och tillbaka, men sen hade jag inga fler att se och nu kollar jag bara film lite då och då. Batteriet är mer än tillräckligt för musik, det är ju en plattare ipod som ändå har bättre batteritid än dem tidigare.

Du kan ju inte jämföra batteritiden mellan två iPods, en som kan spela film och har kass batteritid och en som inte kan spela film... När man lyssnar på musik ska G5an vara minst lika bra som dem tidigare, men jag har inte jämfört så jag vet inte. Vad mer dåligt har du hört? Antagligen Video-funktionerna! Men om den nu är så dålig så är det väl ändå bättre att ha dålig video än ingen video alls, för att inte nämna en större skärm. Jag är skitnöjd med min iPod G5.. kör på den

• Medlem
  • 2005-11-24 17:04

Asså jag är en stor fantast av South Park och Family Guy(har alla avsnitt). Så den största frågan är nog hur mycket batteri det tar att spela upp ett 20 min långt avsnitt?

En annan dålig sak jag har hört är att den repas lätt som f*n. Stämmer detta eller är det överdrift?
Jag har också hört är att den inte har support för firewire, och jag undrar alltså vad firewire är och om den försämrar kvaliten på något i ipoden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 19:27

Jag har kollat på Family Guy och Simpsons, och det är ju svårt att säga hur mycket batteri som går åt... Men det går int e åt så mycket alls, tycker jag.

Nja, den repas ju ganska lätt men jag tycker inte att det är någon skillnad om man jämför med min gamla 3gen iPod. Om man bara tar lite hand om iPoden och inte slänger ner den i en ficka med nycklar så ska du nog klara dig hyfsat bra från repor. Min har några repor, men dom syns bara om man lyser en lampa rakt mot iPoden.

G 5. äjjer

1
Bevaka tråden